EKONOMISTIT: JOS TYÖLLISYYS EI KOHENE, HALLITUS VOI JOUTUA LEIKKAAMAAN

58 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että Antti Rinteen hallitus voi joutua leikkaamaan julkisia menoja, mikäli se ei onnistu kohottamaan työllisyyttä. Eri mieltä on 26 prosenttia vastanneista. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Kuusi prosenttia vastaajista on epävarmoja ja kymmenen vailla mielipidettä. Ekonomistit painottavat kommenteissaan työllisyysasteen merkitystä julkisen talouden kestävyysvajeen hoidossa.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset neljään uuteen hallitusohjelmaa käsittelevään kysymykseen. 73 prosenttia ekonomisteista katsoo, että taantuman iskiessä hallituksen ei pitäisi leikata, vaan pikemminkin turvautua elvytykseen. 19 prosenttia taloustieteilijöistä pitää Rinteen hallituksen finanssipoliittista linjaa suhdannetilanteeseen sopivana, 28 prosenttia on eri mieltä. 25 prosenttia ekonomisteista arvioi valtion omaisuuden myynnin tutkimuksen, koulutuksen ja innovaatiopanostusten rahoittamiseksi järkeväksi, 36 prosenttia ei.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.