Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

EKONOMISTIT: KOTITALOUSVÄHENNYS TORJUU HARMAATA TALOUTTA TEHOKKAASTI

Enemmistö ekonomisteista pitää kotitalousvähennystä tehokkaana tapana torjua harmaata taloutta. Uudella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia vastaa yli 20 ajankohtaiseen talouden kysymykseen, jotka koskevat esimerkiksi matalapalkkatukea, nollatuntisopimuksia, perustuloa, vuokrasääntelyä, sote-uudistusta ja kikyä.

Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa talousnobelisti Bengt Holmström, ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Selvä enemmistö ekonomisteista ei pidä työajan lyhentämistä ja työn jakamista toimivana keinona työllisyyden lisäämiseksi.

Mikä Ekonomistikone on?

Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön,esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Paneeliin on kutsuttu kaikki virassa olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulais-professorit sekä taloustieteen tutkijat, jotka ovat RePec-julkaisutietokannan kärjessä (25 %). Lisäksi mukaan on kutsuttu neljän taloudellisen tutkimuslaitoksen (PT, PTT, VATT, Etla) sekä Suomen Pankin rahapolitiikka- ja tutkimusosaston johtajat ja tutkimusjohtajat ja vastaavassa asemassa olevat. Paneelin ja sivuston esikuvana on ollut yhdysvaltalainen IGM Economic Experts Panel.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Markus Jäntti ja Roope Uusitalo.

Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat myös verrata omia vastauksiaan ekonomistien vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi:n etusivulta.

Lisätiedot: Mika Maliranta, tutkimusjohtaja, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla, professori, Jyväskylän yliopisto: mika.maliranta@etla.fi tai 050 369 80 54

viestintäpäällikkö Tytti Sulander, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla: tytti.sulander@etla.fitai 040 505 12 41

viestintäpäällikkö Heini Larros, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:
heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Aloitteen ekonomistipaneelin perustamiseksi on tehnyt joukko eturivin suomalaisia taloustieteilijöitä. Paneelin hallinnoinnista vastaavat Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ja Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA. Paneelin tarkoitusperät ovat yleishyödyllisiä, tärkeimpänä niistä taloustieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistäminen.

Ekonomistikone osoitteessa: www.ekonomistikone.fi

Twitterissä: @ekonomistikone

Facebookissa: @ekonomistikone

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

NOIN 60 % SUOMALAISISTA HALUAA PRESIDENTILLE VALTAA VAIKUTTAA LAINSÄÄDÄNTÖÖN, HAJOTTAA EDUSKUNTA JA VALITA HALLITUKSEN MUODOSTAJA24.1.2018 05:30Tiedote

Suomalaiset toivovat lisää valtaa tasavallan presidentille, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. ”60 prosenttia antaisi presidentille melko paljon valtaa esimerkiksi eduskunnan lainsäädäntötyöhön. Tuloksen vahvuutta voi pitää yllättävänä, koska ylimpien valtioelimien välistä vallanjakoa Suomessa on parlamentarisoitu ja presidentin valtaoikeuksia karsittu määrätietoisesti jo noin 30 vuoden ajan”, toteaa Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Tutkimuksessa kysyttiin, kuinka paljon valtaa presidentillä pitäisi olla yhteensä 17 eri asian tai asiakokonaisuuden osalta.

TYÖOIKEUDEN PROFESSORI: SUOMEN SIIRRYTTÄVÄ POLIITTISISSA LAKOISSA EUROOPPALAISEEN KÄYTÄNTÖÖN19.1.2018 05:30Tiedote

Suomessa poliittisiin lakkoihin suhtaudutaan poikkeuksellisen sallivasti, käy ilmi Turun yliopiston työoikeuden professorin Seppo Koskisen kirjoittamasta EVA Analyysista Protestin rajat. Poliittinen lakko voi horjuttaa työrauhaa kyseenalaistamalla koko työehtosopimuksen. Lisäksi poliittisten lakkojen vaikutukset kohdistuvat suoraan työnantajiin, jotka eivät voi vastata niiden vaatimuksiin. Muualla Euroopassa poliittiset lakot on yleensä kielletty, sillä poliittisen protestoinnin katsotaan kuuluvan vapaa-ajalle. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa korkeintaan muutaman tunnin spontaanit protestilakot on katsottu sallituksi.