Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

EKONOMISTIT: KOTITALOUSVÄHENNYS TORJUU HARMAATA TALOUTTA TEHOKKAASTI

Enemmistö ekonomisteista pitää kotitalousvähennystä tehokkaana tapana torjua harmaata taloutta. Uudella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia vastaa yli 20 ajankohtaiseen talouden kysymykseen, jotka koskevat esimerkiksi matalapalkkatukea, nollatuntisopimuksia, perustuloa, vuokrasääntelyä, sote-uudistusta ja kikyä.

Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa talousnobelisti Bengt Holmström, ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Selvä enemmistö ekonomisteista ei pidä työajan lyhentämistä ja työn jakamista toimivana keinona työllisyyden lisäämiseksi.

Mikä Ekonomistikone on?

Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön,esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Paneeliin on kutsuttu kaikki virassa olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulais-professorit sekä taloustieteen tutkijat, jotka ovat RePec-julkaisutietokannan kärjessä (25 %). Lisäksi mukaan on kutsuttu neljän taloudellisen tutkimuslaitoksen (PT, PTT, VATT, Etla) sekä Suomen Pankin rahapolitiikka- ja tutkimusosaston johtajat ja tutkimusjohtajat ja vastaavassa asemassa olevat. Paneelin ja sivuston esikuvana on ollut yhdysvaltalainen IGM Economic Experts Panel.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Markus Jäntti ja Roope Uusitalo.

Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat myös verrata omia vastauksiaan ekonomistien vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi:n etusivulta.

Lisätiedot: Mika Maliranta, tutkimusjohtaja, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla, professori, Jyväskylän yliopisto: mika.maliranta@etla.fi tai 050 369 80 54

viestintäpäällikkö Tytti Sulander, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla: tytti.sulander@etla.fitai 040 505 12 41

viestintäpäällikkö Heini Larros, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:
heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Aloitteen ekonomistipaneelin perustamiseksi on tehnyt joukko eturivin suomalaisia taloustieteilijöitä. Paneelin hallinnoinnista vastaavat Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ja Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA. Paneelin tarkoitusperät ovat yleishyödyllisiä, tärkeimpänä niistä taloustieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistäminen.

Ekonomistikone osoitteessa: www.ekonomistikone.fi

Twitterissä: @ekonomistikone

Facebookissa: @ekonomistikone

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

EVA Analyysi: Suomi tarvitsee verolupauksen19.4.2017 05:00Tiedote

Globaali yhteisöverokilpa vaatii Suomea kehittämään yritysverotusta nykyistä pitkäjänteisemmin. Kasvuhakuinen, vuoteen 2025 asti ulottuva yritysverotuksen kehittämisohjelma lisäisi lainsäädännön ennustettavuutta ja varmistaisi kilpailukyvyn kannalta välttämättömät veromuutokset. Tämä selviää tänään julkaistusta EVA Analyysistä Yhteisöveron uusi diili – Näin Suomi tukee yritysten kasvua ja varmistaa verotuotot kansainvälisessä verokilpailussa. Analyysin on kirjoittanut Aalto-yliopiston apulaisprofessori Tomi Viitala.

Lehdistökutsu: Yhteisöverotuksen uusi diili13.4.2017 12:07Kutsu

Miten varmistetaan että Suomessa on Pohjoismaiden kilpailukykyisin yhteisöverotus? Onko vaalikauden ylittävä verolupaus mahdollinen? Miten Iso-Britannian veromalli vaikuttaa eurooppalaisten yritysten verokilpaan? Toteuttaako Yhdysvaltojen presidentti Trump lupauksensa yhteisöveron laskusta 15 prosenttiin? Ketkä seuraavat perässä? EVAlla on ilo kutsua Sinut EVA Analyysin Yhteisöverotuksen uusi diili julkaisutilaisuuteen Keskiviikkona 19. huhtikuuta klo 8.30-9.30Paikka: Kansallissali (Aleksanterinkatu 44 A 2krs, Helsinki) Yritysverotuksen oikeasta tasosta keskustelevat analyysin kirjoittaja, Aalto-yliopiston apulaisprofessori Tomi Viitala ja kansanedustaja Timo Harakka. Keskustelua vetää EVAn johtaja Matti Apunen. Kahvitarjoilu klo 8.00 alkaen. Lämpimästi tervetuloa! Matti ApunenJohtaja EVA Ilmoittautumiset  13.4. klo 12.00 mennessä: www.eva.fi/uusidiili