EKONOMISTIT: RUUHKAMAKSUT VÄHENTÄVÄT LIIKENTEEN HAITTOJA TEHOKKAASTI

77 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että ruuhkamaksut ovat tehokas tapa vähentää liikenteestä aiheutuvia haittoja. Kymmenen prosenttia ekonomisteista on eri mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Yksitoista prosenttia vastaajista on asiasta epävarmoja ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit painottavat toteutuksen merkitystä: väärin sovellettuna kyseessä on vain lisävero, taiten käytettynä ruuhkamaksut leikkaavat ruuhkia ja päästöjä.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen kysymykseen. Toinen kysymyksistä käsitteli taksimarkkinoiden vapauttamista. 40 prosenttia ekonomisteista katsoo, että taksimarkkinoden vapauttaminen on ollut järkevää politiikkaa, 35 prosenttia on kannastaan epävarma, 23 prosenttia eri mieltä.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

EKONOMISTIT TORJUVAT UUDEN RAHATEORIAN11.3.2020 07:00:00 EETTiedote

77 prosenttia taloustieteilijöistä torjuu väitteen, jonka mukaan valtioiden, joilla on oma valuutta, ei tarvitse olla huolissaan julkisen talouden alijäämistä, koska ne voivat luoda rahaa velkojensa maksuun. Ekonomistit siis torjuvat uuden rahateorian eli Modern Monetary Theoryn perusolettaman. Vain kolme prosenttia ekonomisteista on väitteen kanssa samaa mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.