Ekonomistit torjuvat kuntaveron progression

16 prosenttia Ekonomistikoneeseen vastanneista taloustieteilijöistä katsoo, että eniten ansaitsevat ihmiset voisivat maksaa enemmän kuntaveroa kuin nykyään. 59 prosenttia torjuu kuntaveron progression, 26 prosenttia on vailla mielipidettä tai epävarma.

Suomalaisen ekonomistipaneelin raadin jäsen, Turun yliopiston taloustieteen professori Janne Tukiainen perustelee kantaansa seuraavasti:

”Kuntaveroon ei ole mielekästä tuoda progressiota nykyistä vähennystä enempää. Kokonaisprogression taso on tarkempaa ja tehokkaampaa hoitaa valtion verotuksen kautta. Kuntaveron progressio korostaisi kuntien eriarvoista asemaa tuloveropohjan suhteen.”

Ekonomistit toteavat kommenteissaan myös, että ansiotuloverotus on nyt jo kireää, eikä veroprogressiota lisäämällä voida merkittävästi lisätä kuntien tuloja.

Ekonomistit ottavat myös kantaa Helsingin Sanomien vaalikoneen väitteisiin ”Kuntani hankinnoissa tulisi ottaa huomioon ilmastokriteerit” ja ”Julkisia palveluita tulisi ulkoistaa entistä enemmän yksityisten yritysten tuotettavaksi”.

Ekonomistikone.fi perustuu Suomalaiseen Ekonomistipaneeliin, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee taloustutkijoista koostuva raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Kaisa Kotakorpi ja Janne Tukiainen. Ekonomistipaneeliin on kutsuttu vastaajiksi kaikki virassa olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulaisprofessorit sekä taloustieteen tutkijat, jotka ovat RePec-julkaisutietokannan kärjessä (25 %). Lisäksi mukaan on kutsuttu neljän taloudellisen tutkimuslaitoksen (PT, PTT, VATT, Etla) sekä Suomen Pankin rahapolitiikka- ja tutkimusosaston johtajat ja tutkimusjohtajat ja vastaavassa asemassa olevat. Paneelin ja sivuston esikuvana on ollut yhdysvaltalainen IGM Economic Experts Panel.

Ekonomistit nostaisivat kiinteistöveroa – verolla vähän kielteisiä kannustinvaikutuksia25.5.2021 00:30:00 EEST | Tiedote

Ekonomistikone: Sote-uudistuksesta puuttuvat kannustimet, maakuntaverosta ekonomistit erimielisiä11.3.2021 06:30:00 EET | Tiedote

Vain viisi prosenttia Ekonomistikoneeseen vastanneista taloustieteilijöistä katsoo, että Marinin hallituksen sote-uudistus sisältää riittävät kannustimet tehokkaaseen ja laadukkaaseen palveluntuotantoon. 42 prosenttia taloustieteilijöistä kannattaa verotusoikeutta sote-uudistuksessa syntyville itsehallinnollisille hyvinvointialueille, koska ilman verotusoikeutta hyvinvointialueille ei voi syntyä riittäviä taloudellisia kannustimia. Kolmannes taloustieteilijöistä ei kannata hyvinvointialueiden verotusoikeutta. Ekonomistikone on jälleen selvittänyt taloustieteilijöiden kantoja ajankohtaisiin kysymyksiin.

Polttoaineveron korvaaminen kilometriverolla ei saa kannatusta ekonomisteilta5.2.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Ekonomistit erimielisiä koronakriisin pitkäaikaisista vaikutuksista talouteen12.1.2021 07:00:00 EET | Tiedote