EKONOMISTIT TORJUVAT TYÖAJAN LYHENTÄMISEN SÄÄNTELEMÄLLÄ

Vain seitsemän prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että päivittäisen säännöllisen työajan lyhentäminen lailla tai yleissitovilla työehtosopimuksilla on hyvä tapa ohjata työaikaa. 70 prosenttia on eri mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Epävarmoja tai vailla mielipidettä taloustieteilijöistä on 23 prosenttia. Kommenteissaan ekonomistit toteavat, että työaikojen lyhentäminen onnistuisi parhaiten kehittämällä joustavampia tapoja mahdollistaa vapaa-ajan lisääminen.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen kysymykseen. Toinen kysymys käsittelee koronakriisin vaikutusta digiloikkaan ja sen myötä tuottavuuteen.

Taloustieteilijöistä 29 prosenttia pitää todennäköisenä sitä, että koronakriisin seurauksena taloudessa syntyy digiloikka, joka johtaa merkittävään tuottavuusharppaukseen kriisin jälkeen, 32 prosenttia on eri mieltä, ja jopa 38 prosenttia epävarmoja tai vailla mielipidettä.

Vuonna 2017 aloittaneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Kaisa Kotakorpi ja Roope Uusitalo.

Polttoaineveron korvaaminen kilometriverolla ei saa kannatusta ekonomisteilta5.2.2021 00:01:00 EETTiedote

Ekonomistit erimielisiä koronakriisin pitkäaikaisista vaikutuksista talouteen12.1.2021 07:00:00 EETTiedote