EKONOMISTIT TORJUVAT TYÖAJAN LYHENTÄMISEN

70 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että työajan lyhentäminen nelipäiväiseksi seuraavan 25 vuoden aikana ei ole mahdollista ilman merkittäviä kansantaloudellisia vaikutuksia. Toista mieltä on kolme prosenttia vastanneista. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

28 prosenttia vastaajista on epävarmoja, mutta yksikään ei vailla mielipidettä. Tutkijat toteavat kommenteissaan, että vaikka tuottavuuskasvu olisi nopeatakin, ei suuren julkisen sektorin ylläpitäminen mahdollista työajan lyhentämistä.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen, työaikaa käsittelevään kysymykseen. 56 prosenttia ekonomisteista ei pidä työviikon lyhentymistä nelipäiväiseksi seuraavan 25 vuoden aikana kansalaisten hyvinvoinnin kannalta järkevänä tavoitteena. 15 prosenttia taloustieteilijöistä uskoo, että kansalaisten hyvinvointi kohenisi, 24 prosenttia on epävarmoja ja kuusi vailla mielipidettä.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.