EKONOMISTIT: VALTION RAHAPELITULOT BUDJETTIIN

86 prosenttia taloustieteilijöistä asettaisi valtion rahapelitulot budjetissa muiden tulojen joukkoon, eikä korvamerkitsisi niitä tiettyihin kohteisiin. Vain viisi prosenttia ekonomisteista on eri mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Seitsemän prosenttia vastaajista on asiasta epävarmoja ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä. Tutkijat toteavat kommenteissaan muun muassa, että pelaamisen haittoja olisi helpompi estää ilman korvamerkittyjä tuloja ja tuottopaineita.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen valtion rahapelimonopolia käsittelevään kysymykseen. 33 prosenttia ekonomisteista pitää valtion rahapelimonopolia tehokkaana keinona hillitä pelaamisen haittoja, 35 prosenttia ei. 22 prosenttia on asiasta epävarma ja yhdeksän prosenttia vailla mielipidettä.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.