EKP tutkii digitaalisen euron mahdollisuutta

Euroopan keskuspankin tiedote 2.10.2020

• Digitaalista keskuspankkirahaa käsittelevä asiantuntijaryhmä on julkaissut raporttinsa.
  • Eurojärjestelmä valmistautuu mahdolliseen digitaalisen euron käyttöönottoon.
  • Aiheesta järjestetään julkinen kuuleminen, ja kokeiluvaihe käynnistetään pian.

Euroopan keskuspankki (EKP) on tänään julkaissut digitaalista keskuspankkirahaa käsittelevän asiantuntijaryhmän raportin, jossa tarkastellaan mahdollisuutta ottaa käyttöön digitaalinen euro. EKP:n neuvosto hyväksyi raportin 23.9.2020.

Digitaalinen euro olisi kuin setelien sähköinen muoto, jolla ihmiset ja yritykset voisivat suorittaa maksuja nopeasti, helposti ja turvallisesti. Sitä käytettäisiin käteisen rinnalla. Eurojärjestelmä aikoo joka tapauksessa jatkaa käteisrahan liikkeeseenlaskua.

”Euro kuuluu eurooppalaisille, ja meidän tehtävämme on pitää siitä huolta”, sanoo EKP:n pääjohtaja Christine Lagarde. ”Eurooppalaiset maksavat, säästävät ja sijoittavat nykyisin yhä enemmän digitaalisesti. Me varmistamme, että rahaan voi luottaa. Euron pitää toimia myös digitaalisella aikakaudella. Meillä täytyy tarvittaessa olla valmiudet ottaa käyttöön digitaalinen euro.”

Joukko asiantuntijoita EKP:stä ja 19:stä euroalueen kansallisesta keskuspankista on tutkinut mahdollisia kehityskulkuja, jotka voisivat edellyttää digitaalisen euron käyttöönottoa. Ryhmä piti mahdollisina esimerkiksi seuraavanlaisia skenaarioita: sähköisen maksamisen suuri suosio euroalueella edellyttää riskittömän digitaalisen maksuvälineen luomista, käteismaksaminen vähenee euroalueella merkittävästi, yksityisen sektorin maailmanlaajuisesti käyttöön ottamat digitaaliset maksuvälineet aiheuttavat sääntelyongelmia ja uhkaavat rahoitusvakautta ja kuluttajansuojaa, tai keskuspankkien liikkeeseen laskemia digitaalisia rahoja alkaa olla yleisesti käytössä euroalueen ulkopuolella.

”Tekninen kehitys ja uudet keksinnöt muuttavat kulutustottumuksia, työskentelytapoja ja kanssakäymistä”, sanoo asiantuntijaryhmän puheenjohtaja, EKP:n johtokunnan jäsen Fabio Panetta. ”Digitaalisen euron käyttöönotto palvelisi Euroopan innovaatiotavoitteita. Se myös tukisi Euroopan rahoitustalouden riippumattomuutta ja euron kansainvälistä asemaa.”

Euro pysyisi digitaalisenakin kaikkien käytössä yleisesti hyväksyttynä, helppona, riskittömänä ja luotettavana maksuvälineenä. Digitaalisuus on haaste, mutta oikeanlaisilla strategioilla ja hyvällä suunnittelulla eurojärjestelmä pystyy vastaamaan siihen.

EKP:n neuvosto ei ole vielä tehnyt päätöksiä digitaalisen euron käyttöönotosta.

Ensin kuullaan kansalaisten, tutkijoiden, rahoitussektorin toimijoiden ja viranomaisten näkemyksiä ja kartoitetaan näiden tarpeita, toiveita ja mahdollisia huolia digieuron käyttöönoton suhteen. Julkinen kuuleminen alkaa 12.10.2020, ja sen aikana käynnistetään myös ensimmäisiä kokeiluja, vaikka päätöksiä käyttöönotosta ei vielä ole tehty.

Huom.

Euroopan keskuspankki
Viestinnän pääosasto
Sonnemannstrasse 20, 60314 Frankfurt am Main, Saksa
Puhelinnumero: +49 69 1344 7455, sähköposti: media@ecb.europa.eu
internet: www.ecb.europa.eu
Kopiointi on sallittu, kunhan lähde mainitaan.

EKP:n rahapoliittisia päätöksiä29.10.2020 14:55:37 EETUutinen

EKP:n lehdistötiedote 29.10.2020 Nykytilanteessa riskit painottuvat selvästi odotettua heikomman kehityksen suuntaan, joten EKP:n neuvosto tulee arvioimaan tarkasti uusia tietoja esimerkiksi pandemian etenemisestä, rokotteiden saatavuudesta ja valuuttakurssikehityksestä. Joulukuussa julkaistavien euroalueen talousnäkymiä koskevien eurojärjestelmän asiantuntijoiden arvioiden avulla saadaan parempi kuva talouden näkymistä ja riskitasapainosta. EKP:n neuvosto päivittää niiden perusteella oman tilannearvionsa. Se säätää välineitään tilanteen kehittymisen mukaan varmistaakseen, että rahoitusolot pysyvät suotuisina ja tukevat talouden elpymistä, hillitsevät pandemian kielteistä vaikutusta inflaationäkymiin ja edistävät siten symmetrisen inflaatiotavoitteen mukaisesti inflaation palautumista kestävästi lähemmäksi tavoitetta. Tässä tilanteessa EKP:n neuvosto teki seuraavat rahapoliittiset päätökset: 1) Perusrahoitusoperaatioiden korko on edelleen 0,00 %, maksuvalmiusluoton korko 0,25 % ja tall

Eurosystemets penningpolitiska beslut29.10.2020 14:45:00 EETUutinen

ECB:s pressmeddelande 29 oktober 2020 I det aktuella läget med riskerna tydligt på nedåtsidan kommer ECB-rådet att noga granska inkommande information, inbegripet pandemins dynamik, utsikterna för ett vaccin och valutakursens utveckling. Eurosystemets makroekonomiska framtidsbedömningar i december kommer att möjliggöra för en ny ingående bedömning av de ekonomiska utsikterna och riskbalansen. Mot bakgrund av denna uppdaterade bedömning kommer ECB-rådet att omkalibrera sina instrument på lämpligt vis för att kunna agera på lägesutvecklingen och säkerställa att de finansiella förutsättningarna förblir gynnsamma för en ekonomisk återhämtning samt motverka pandemins negativa effekter på den förväntade inflationsbanan. På så vis främjas på ett hållbart vis inflationskonvergens mot målet, i linje med åtagandet för symmetri. Vid sitt sammanträde idag fattade ECB-rådet följande penningpolitiska beslut: 1) Räntan på de huvudsakliga refinansieringstransaktionerna och räntorna på marginalutlåning

ECB Monetary policy decisions29.10.2020 14:45:00 EETUutinen

ECB press release 29 October 2020 In the current environment of risks clearly tilted to the downside, the Governing Council will carefully assess the incoming information, including the dynamics of the pandemic, prospects for a rollout of vaccines and developments in the exchange rate. The new round of Eurosystem staff macroeconomic projections in December will allow a thorough reassessment of the economic outlook and the balance of risks. On the basis of this updated assessment, the Governing Council will recalibrate its instruments, as appropriate, to respond to the unfolding situation and to ensure that financing conditions remain favourable to support the economic recovery and counteract the negative impact of the pandemic on the projected inflation path. This will foster the convergence of inflation towards its aim in a sustained manner, in line with its commitment to symmetry. In the meantime, the Governing Council of the ECB took the following monetary policy decisions: (1) The

Jutta Koivisto Suomen Pankin lakiasiain päälliköksi27.10.2020 09:30:00 EETTiedote

Suomen Pankin lakiasiainpäälliköksi on nimitetty oikeustieteen kandidaatti, Jutta Koivisto. Koivisto ottaa tehtävän vastaan 1.11.2020. Nimitys on viiden vuoden määräajaksi. Jutta Koivisto on työskennellyt Suomen Pankissa vuodesta 2010 lähtien juristina lakiasiainyksikössä. Hän on Euroopan keskuspankin lakiasioiden komitean jäsen. Lakiasiainyksikkö vastaa keskitetysti Suomen Pankkiin ja sen toimintaan liittyvästä juridiikasta sekä compliance-toiminnosta. Yksikkö osallistuu toimialaansa koskevaan EKPJ-työskentelyyn ja on mukana pankin johtokunnan ja eurojärjestelmän päätöksentekoon liittyvässä valmistelussa.

Jutta Koivisto to head Bank of Finland’s Legal Affairs unit27.10.2020 09:30:00 EETPress release

Jutta Koivisto, LLM, has been appointed Head of the Bank of Finland’s Legal Affairs unit. She will take up the position on 1 November 2020, for a five-year term. Ms Koivisto has been employed by the Bank of Finland as legal adviser in the Legal Affairs unit since 2010. She is a member of the ECB’s Legal Committee. Legal Affairs is responsible for all legal and compliance issues concerning the Bank of Finland and its activities. It participates in ESCB committees and working groups in its field of activities and contributes to the preparation of decisions by the Board of the Bank and to Eurosystem-related decision-making.

Jutta Koivisto utsedd till juridisk chef för Finlands Bank27.10.2020 09:30:00 EETTiedote

Jur. kand. Jutta Koivisto har utsetts till juridisk chef för Finlands Bank. Hon tillträder tjänsten den 1 november 2020. Utnämningen gäller för en period på fem år. Jutta Koivisto har varit anställd som jurist vid juridiska enheten på Finlands Bank sedan 2010. Hon är medlem av Europeiska centralbankens rättskommitté. Juridiska enheten svarar centraliserat för juridiska frågor som gäller Finlands Bank och dess verksamhet samt för bankens compliancefunktion. Enheten medverkar i ECBS-arbetet inom sitt kompetensområde och deltar i beredningen av beslut som fattas av bankens direktion och inom Eurosystemet.