EKP:n neuvoston päätökset (muut kuin korkopäätökset)

EKP:n neuvoston päätökset (muut kuin korkopäätökset), tammikuu 2020

Account of the monetary policy meeting, 22-23 January 202020.2.2020 15:30:00 EETUutinen

of the Governing Council of the European Central Bank held in Frankfurt am Main on Wednesday and Thursday, 22-23 January 2020 1. Review of financial, economic and monetary developments and policy options Financial market developments Ms Schnabel reviewed the latest financial market developments. The period since the Governing Council’s monetary policy meeting on 11-12 December 2019 had been marked by three major events: the year-end, the geopolitical tensions in the Middle East, and the signing of the “phase-one” trade agreement between the United States and China. The trade agreement appeared to be the most significant, as it had helped consolidate the general improvement in market sentiment that had gained momentum in early September 2019. Expectations that monetary policy would remain highly accommodative, both in the United States and in the euro area, further supported the improved market sentiment. The year-end, as usual, had been characterised by thin liquidity in money markets

Kotitalouksien osakesijoitukset kasvoivat vuonna 201913.2.2020 13:00:00 EETTiedote

Suomalaiset kotitaloudet omistivat joulukuun 2019 lopussa 39,0 mrd. euron edestä pörssinoteerattuja osakkeita. Vuoden 2019 aikana kotitalouksien noteeratut osakeomistukset kasvoivat yli 6 mrd. eurolla. Osakeomistusten arvo nousi positiivisen markkinakehityksen myötä 5,7 mrd. eurolla. Lisäksi kotitaloudet sijoittivat vuoden 2019 aikana nettomääräisesti 0,6 mrd. euroa uutta pääomaa osakkeisiin. Yli 90 % osakesijoituksista kohdistui kotimaisiin yrityksiin.