Eläinlääkärin vinkit lemmikin kanssa lomailuun ja matkustamiseen

Lemmikkien määrä Suomessa on lisääntynyt merkittävästi koronapandemian aikana. Pandemiatilanteesta johtuen on odotettavissa, että kotimaan matkailu tulee tänäkin kesänä olemaan suosittua ja monessa perheessä myös lemmikit pääsevät mukaan reissuun.

Digitaalisen eläinklinikka FirstVetin vastaava eläinlääkäri Maiju Tamminen antaa parhaat vinkkinsä, mitä huomioida ja millaisilla tarvikkeilla lemmikin kanssa matkustaminen sujuu vaivattomasti ja stressittömästi niin lemmikille kuin omistajallekin.

1. Lemmikin kuljetusväline
Erityisesti pitkillä automatkoilla kuljetuskoppa on tarpeellinen sekä kissoille että koirille. Kuljetuskopan on hyvä olla tarpeeksi iso, jossa eläimellä on tilaa kääntyillä, mennä makuulle tai venytellä vaivattomasti. Pienempi kuljetuskoppa on tärkeää muistaa kiinnittää turvavyöhön takapenkillä.

2. Matkavesiastia
On tärkeää muistaa juottaa lemmikkiä tarpeeksi matkalla, joten matkalle on hyvä muistaa ottaa vesikulho. Kuljetuskoppaan löytyy myös liitettäviä juomapisteitä. Pitkillä matkoilla on hyvin tärkeää, että lemmikki voi juoda aina, kun haluaa.

3. Ikkunaan kiinnitettävä aurinkosuoja autoon
Kaikki tietävät kuuman auton vaarat niin lemmikeille kuin ihmisillekin. Kuumalla ja aurinkoisella säällä lemmikki on pystyttävä pitämään viileänä. Ilmastoinnin lisäksi tässä voi auttaa auton takaikkunoihin kiinnitettävä aurinkosuoja suojaamaan lemmikki suoralta auringonvalolta. Näin voit välttyä muun muassa lemmikin nestehukalta ja lämpöhalvaukselta.

4. Ensiapupakkaus
Ensiapupakkaus on tarpeellinen matkakumppani kaikille matkustajille. Pakkauksessa on hyvä olla mukana sidetaitoksia, itseliimautuvaa sidettä, pinsetit, kuumemittari, haavasuihketta ja ripulilääkettä. Suomessa on paljon punkkeja joka paikassa, joten punkkipihdit on hyvä myös lisätä pakkaukseen.

5. Ruokaa lemmikille
Lemmikille on syytä ottaa tarpeeksi omaa, tuttua ruokaa mukaan matkalle. Muutokset ruokavaliossa saattavat aiheuttaa lemmikille vatsavaivoja. Kokoontaitettavat ruoka- ja juoma-astiat ovat näppärät matkalla.

6. Kodin mukavuuksia tuomaan turvaa matkalla
Jos lemmikki ei ole tottunut matkustaja, on hyödyllistä ottaa kotoa mukaan esimerkiksi lemmikin oma peti tai peitto - nämä voivat rauhoittaa lemmikkiä matkalla.

7. Leluja lemmikille
Muutama lempilelu mukana matkalla voi auttaa pitämään lemmikin rauhallisena vieraassa ympäristössä.

8. Feromonisuihkeet
Feromonisuihkeet ja -haihduttimet auttavat kissoja ja koiria rentoutumaan ja niitä voi alkaa käyttämään jo viikkoa ennen matkalle lähtöä. Valmisteissa on koiria ja kissoja rauhoittavia feromoneja. Nämä vaarattomat kemikaalit auttavat pitämään lemmikin rauhallisena. Jos et ole aiemmin käyttänyt feromonivalmisteita lemmikillesi ja sinulla on kysymyksiä suihkeiden käytön aloittamisesta, keskustele ensin eläinlääkärisi kanssa.

9. Vessatauot matkalla
Niin ihmisille kuin eläimillekin on tärkeää pitää tarpeeksi taukoja pitkän automatkan aikana, joten huolehdithan, että lemmikkisi pääsee tekemään tarpeensa matkalla tarpeeksi usein.

10. Passit ja todistukset
Jos olet matkustamassa Suomen ulkopuolelle eläimen kanssa, muistathan ottaa tarpeelliset dokumentit mukaan. Suomen rajojen ulkopuolelle matkustettaessa koiralla ja kissalla täytyy olla mikrosiru, voimassa oleva raivotautirokotus sekä EU-passi, jotka saa eläinlääkäriltä.

FirstVet on maailman ensimmäinen ja  johtava, kokonaan digitaalinen eläinklinikka, joka aloitti toimintansa Suomessa keväällä 2018. Mobiili- ja selainsovelluksen kautta toimiva FirstVet tarjoaa eläinlääkärikonsultaatiota kaikkien lemmikkieläinten ja hevosten omistajille videopuhelun välityksellä. FirstVet perustettiin Ruotsissa vuonna 2016 ja on tarjolla Ruotsin lisäksi Suomessa, Tanskassa, Norjassa, Iso-Britanniassa, Saksassa ja USA:ssa. Palvelulla on yhteensä  noin 450 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Yritys työllistää yhteensä yli 200 eläinlääkäriä, Suomessa FirstVetissä työskentelee sivutoimisesti 25 eläinlääkäriä. Yhteensä etäkonsultaatioita on tehty yli 400 000 kpl joista Suomessa runsas 15 000 kpl.

Koronaviruksen brittimuunnos mahdollisesti sairastuttanut kissoja ja koiria Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa24.3.2021 11:38:38 EET | Tiedote

Tiedote 24.3.2021. Koronavirus (SARS-Cov-2) -tartuntoja on maailmalla havaittu useilla eri eläinlajeilla. Science-lehti julkisti viime viikolla kaksi raporttia, joissa käsiteltiin lemmikkien koronatartuntoja. Raporteissa kerrottiin niin sanotun “brittimuunnoksen” (B.1.1.7-virusvariantti) levinneen nyt myös kissoihin ja koiriin. Toistaiseksi brittimuunnoksen aiheuttamaa sairautta on epäilty noin tusinalla lemmikillä Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.