Eläinlääkärin vinkit lemmikkisi painonhallintaan

Yleisin syy koiran tai kissan ylipainoon on, että se saa pitkällä aikavälillä liikaa energiaa suhteessa kulutukseensa. Tämä on lemmikille terveysriski, sillä ylipainolla on usein negatiivinen vaikutus eläimen terveyteen ja elämänlaatuun.

– Monet omistajat ajattelevat, että heidän kissansa tai koiransa näyttää suloiselta hieman pyöreämpänä samoin kuin meihin vetoavat söpöt ja pulleat vauvan kasvot. Esimerkiksi kissalla kuitenkin yksikin ylimääräinen kilo voi vastata 16 ylimääräistä kiloa ihmisellä, kertoo Royal Caninin eläinlääkäri Karin Eliasson.

Mihin omistajan tulisi kiinnittää huomiota?

Koiran tai kissan ylipainon arvioimiseen on olemassa muutamia keinoja. Eläinlääkärit käyttävät indikaattoreina muun muassa vyötäröä, vatsaa ja kylkiluita. Näitä omistajakin voi tarkkailla.

– Normaalipainoisella kissalla ja koiralla on erottuva vyötärö ylhäältä katsottuna ja sivulta katsottaessa nivusia kohden nouseva vatsalinja. Ylipainon määrittämiseksi on tärkeää arvioida sekä silmämääräisesti että tunnustella käsin. Jos koirallasi tai kissallasi on pitkä turkki, on erityisen tärkeää tuntea vyötärö ja nouseva vatsan linja, Eliasson sanoo.

– Myös kylkiluita varten on keinonsa; käytä omia käsiäsi vertailukohteena. Jos koiran tai kissan kylkiluut tuntuvat nyrkissä olevan käden rystysiltä, eläin on todennäköisesti liian laiha. Jos kylkiluut sen sijaan tuntuvat samalta kuin kämmenselkäsi, se voi kertoa sopusuhtaisuudesta ja sopivasta painosta. Jos toisaalta kylkiluut tuntuvat olevan piilossa kudoksen takana, kuten sormien nivelet kämmenpuolelta tunnustellen, on se merkki siitä, että koirasi tai kissasi on ylipainoinen.

Hyvät tavat luovat perustan terveydelle – katso eläinlääkärin vinkit:

On onneksi paljon asioita, joita koiran tai kissan omistaja voi tehdä lemmikkinsä terveyden edistämiseksi. Royal Caninin eläinlääkäri listaa kolme parasta vinkkiä, joiden avulla lemmikkiään voi auttaa voimaan hyvin:

1. Punnitse ruoka ja annokset: On tärkeää, että lemmikit eivät päätä itse, kuinka paljon ruokaa ne saavat päivässä. Monet koirat ja kissat syövät liikaa, jos niille annetaan mahdollisuus syödä vapaasti.

– Kannattaa punnita aamulla päivän ruoat ja annostella ne päivän aikana. Kaikkien samassa taloudessa asuvien tulee tietää, milloin ja kuinka paljon ruokaa koiran tai kissan tulee saada, jotta sitä ei anneta liikaa. Jos koirasi tai kissasi saa herkkuja, vähennä ne mieluiten päiväannoksesta. Makupalojen on hyvä olla pieniä tai vähäkalorisia, jotta vältytään liialliselta kaloreiden saannilta, Eliasson sanoo.

2. Aktiivisuus: Kävely, leikkiminen, esteradat ja kouluttaminen ovat tärkeitä asioita koiran tai kissan hyvinvoinnin kannalta.

– Sisätiloissa eläville kissoille on hyvä yhdistää ruokinta ja aktiivisuus. Voit aktivoida kissaasi esimerkiksi piilottamalla ruokaa eri paikkoihin tai laittamalla sitä erityiseen ruokintaleluun niin, että kissan on tehtävä töitä päästäkseen käsiksi ruokaan, kertoo Eliasson.

Voit myös itse tehdä aktiivisuutta lisääviä leluja kissallesi esimerkiksi talouspaperihylsyistä tai rypistetystä paperista. Vinkkejä itsetehtäviin leluihin löytyy netistä runsaasti.

3. Anna oikeanlaista ruokaa: On tärkeää antaa ruokaa, joka sopii juuri sinun koirasi tai kissasi tarpeisiin. Lemmikkieläimellä on erilaisia ​​tarpeita eri elämänvaiheissa, mikä on tärkeää pitää mielessä.

– Vaikuttavia tekijöitä ja relevantteja kysymyksiä ovat esimerkiksi se, minkäkokoinen koirasi on – pieni vai suuri. Entä onko koirasi tai kissasi nuori vai vanhempi, ja onko se steriloitu? Voit myös miettiä, kuinka aktiivinen lemmikkisi on, ja viettääkö se aikaa enimmäkseen sisällä vai ulkona. Onko sillä mahdollisesti herkkä vatsa tai jotain muuta, mitä sinun on ehkä otettava huomioon, Eliasson sanoo.

Ota yhteyttä eläinlääkäriin

Ota yhteyttä eläinlääkäriin, jos olet epävarma kissan tai koiran painosta. Siten saat ammattitaitoista neuvontaa lemmikkisi terveydestä.

Kuvien lähteet

Koira: iStockphoto Ryan J Lane
Kissa: iStockphoto W-ings
Karin Eliasson ja koira Sidney: Royal Canin

Lisätietoja

Royal Caninin eläinlääkäri Karin Eliasson ja hänen koiransa Sidney.

Royal Canin on yksi maailman johtavista korkealuokkaisten kissan- ja koiranruoan valmistajista. Yritys perustettiin 1968 Etelä-Ranskassa. Vuodesta 2002 Royal Canin on ollut osa MARS Inc. -yhtiötä ja sen tuotteita myydään yli 100 markkinalla. Royal Caninilla on pitkä kokemus ravinteikkaiden, tutkimuksiin perustuvien lemmikkien hyvinvointia tukevien ruokavalioiden kehittämisessä ja se tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden, kasvattajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Globaalisti yritys työllistää noin 7 800 työntekijää, joista 500 on eläinlääkäreitä ja ravitsemusasiantuntijoita.
www.royalcanin.fi

Näin huolehdit kissasi tai koirasi ihosta26.5.2023 12:43:23 EEST | Tiedote

Koirien iho-ongelmista 38 prosenttia ilmenee ensimmäisen elinvuoden aikana. Siksi on tärkeää kiinnittää huomiota kissasi tai koirasi käyttäytymiseen ja siihen, jos käyttäytyminen poikkeaa normaalista jo lemmikin ollessa pentu. Royal Caninin eläinlääkäri antaa parhaat vinkkinsä koirien ja kissojen iho-ongelmien hoitamiseen. Ravitsevalla ruoalla voi olla positiivinen vaikutus koirien ja kissojen ihoon ja turkkiin, mutta ruokavalio voi myös aiheuttaa allergisia reaktioita. Ruoka-aineallergiat ja -intoleranssit (Cutaneous adverse food reaction – cAFR) ovat syy lähes viidenneksessä koirien kutinaan liittyvistä ongelmista. Ihon ja turkin hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että koira tai kissa saa riittävästi kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita, erityisesti mitä tulee välttämättömiin rasvahappoihin ja proteiineihin. - Koirat ja kissat, joilla on taipumusta ihoherkkyyksiin, voivat hyötyä ruokavaliosta, joka on erityisesti kehitetty tukemaan sen ihon ja turkin hyvinvointia. On olemassa myös ns.

Eläinlääkärin vinkit lemmikkisi painonhallintaan30.1.2023 11:05:39 EET | Tiedote

Omistajan voi olla vaikea arvioida, onko koira tai kissa ylipainoinen. Royal Caninin eläinlääkäri antaa vinkit lemmikin painon arvioimiseen ja terveyden edistämiseen. Vuoden alussa monet ihmiset hankkivat kuntosalikortin ja tarkistavat omia ruokailutottumuksiaan. Kiristävät vaatteet saattavat olla merkki siitä, että joululoma on jättänyt jälkensä. Omistajan voi olla vaikea arvioida, onko koira tai kissa ylipainoinen. Kuinka sitten selvittää, onko koira tai kissa ylipainoinen. Yleisin syy koiran tai kissan ylipainoon on, että se saa pitkällä aikavälillä liikaa energiaa suhteessa kulutukseensa. Tämä voi olla lemmikille terveysriski, sillä ylipainolla on usein negatiivinen vaikutus eläimen terveyteen ja elämänlaatuun. – Monet omistajat ajattelevat, että heidän kissansa tai koiransa näyttää suloiselta hieman pyöreämpänä samoin kuin meihin vetoavat söpöt ja pulleat vauvan kasvot. Esimerkiksi kissalla kuitenkin yksikin ylimääräinen kilo voi vastata 16 ylimääräistä kiloa ihmisellä, kertoo Roy

Vinkkejä sinulle joka hankit kissanpennun14.11.2022 12:45:49 EET | Tiedote

Royal Caninin eläinlääkäri vastaa yleisimpiin kissan sterilointia ja kastrointia koskeviin kysymyksiin ja kertoo, mitä lemmikinomistajien tulisi pitää mielessä kun kissan aineenvaihdunta muuttuu leikkauksen johdosta. - Kissan steriloinnilla ja kastroinnilla on useita etuja, ja se voi pidentää kissan elinikää, estää ei-toivottuja pentueita ja epäsuorasti myös estää kissojen kodittomuutta. Steriloinnilla ja kastroinnilla on kuitenkin usein myös pitkäaikainen vaikutus kissan aineenvaihduntaan ja ravitsemustarpeisiin, kertoo Royal Caninin eläinlääkäri Karin Eliasson. Kissan aineenvaihdunta voi periaatteessa muuttua yhdessä yössä kissan steriloinnin/kastroinnin jälkeen. Ruokahalu saatta myös kasvaa 20–25 prosenttia, kun taas energiankulutus voi laskea jopa 30 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että kissa syö helposti liikaa ja ylimääräinen energia varastoituu rasvana. Siksi leikatuilla kissoilla on suuri ylipainon riski. Ylipaino puolestaan voi johtaa vakaviin terveysongelmiin. - Jotta kissa säil