Eläinsuojelulain uudistus siirtyi – koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin toteutus entistäkin tärkeämpää

Eläinten hyvinvointilain raukeaminen maakuntauudistuksen myötä korostaa entisestään koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin toteuttamisen tärkeyttä, korostaa Suomen Kennelliitto.

Kuva: Sami Takarautio

– On todella valitettavaa, että Suomen eläinsuojelulainsäädäntö jää edelleen laahaamaan vuodessa 1996. Pohjatyöt on kuitenkin tehty huolella ja laajasti, ja nyt avautuu mahdollisuus korjata rauenneeseen esitykseen jääneitä puutteita ja ristiriitaisuuksia, kommentoi Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

– Suomessa on arviolta 700 000 koiraa. On äärimmäisen tärkeää, että myös tuleva hallitus hyödyntää eläinsuojelulain uudistuksen valmistelussa koira-alan asiantuntemusta ja vie uudistuksen loppuun asti, Lehkonen painottaa.

Maa- ja metsätalousministeriö julkaisi helmikuussa selvityksen virallisen koira- ja kissarekisterin perustamisesta Suomeen. Ministeriö linjasi, että lakisääteinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti koskevat alkuun vain koiria ja rekisteriä koskeva lainsäädäntötyö on määrä aloittaa jo tänä vuonna.

– Nyt kun eläinsuojelulakia ei saatu uudistettua, on koirien hyvinvoinnin ja yhteiskunnallisen turvallisuuden kannalta entistäkin tärkeämpää, että tunnistusmerkintä ja rekisteröinti ulotetaan koskemaan kaikkia koiria viivytyksettä. Koirien lakisääteisellä rekisteröinnillä ja tunnistusmerkinnällä on laaja kannatus, joten tulevasta hallituspohjasta riippumatta riittävä tahtotila pitäisi olla, Lehkonen sanoo.

Lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin ohella Kennelliitto on kiinnittänyt huomiota siihen, että lainsäädännön on tuettava vastuullista koirankasvatusta ja -omistamista.

Kennelliitto julkaisi helmikuussa seitsemän tavoitetta tulevalle vaalikaudelle. Tavoitteiden toteuttaminen edistäisi ihmisen vastuuta eläinten ja ympäristön hyvinvoinnista, parantaisi alueellista tasa-arvoa sekä lisäisi yleistä turvallisuutta.

hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

Kuva: Sami Takarautio

Suomen Kennelliitto edustaa 146 000 koiranomistajaa, koiraharrastajaa ja koirankasvattajaa sekä yli 2000 koiraharrastusyhdistystä. Tilastokeskuksen arvioimasta 700 000 koirasta noin 530 000 on rekisteröity Suomen Kennelliittoon.

Voiko koira korvata robotin tai robotti koiran? kysytään SuomiAreenassa perjantaina17.7.2019 06:50:00 EESTTiedote

Suomen Kennelliitto järjestää Porin SuomiAreenassa perjantaina 19.7. kello 13–14 paneelikeskustelun, jossa syvennytään siihen, miten teknologian kehitys ja muut megatrendit vaikuttavat koiran ja ihmisen kumppanuuteen tulevaisuudessa. Kennelliiton kansalaistoripaikalla 66 Etelärannassa voi rapsutella kaveri- ja lukukoiria sekä tutustua muiden muassa Tuleeko meille koira? -verkkokurssiin.

Voiko koira korvata robotin tai robotti koiran? Suomen Kennelliitto SuomiAreenassa 18.–19.7.18.6.2019 15:02:02 EESTTiedote

Suomen Kennelliitto järjestää Porin SuomiAreenassa perjantaina 19.7. kello 13–14 paneelikeskustelun, jossa pureudutaan siihen, miten teknologian kehitys ja muut megatrendit vaikuttavat koiran ja ihmisen kumppanuuteen tulevaisuudessa. Viime kesän tavoin kennelliittolaisia ja Satakunnan kennelpiirin kaverikoiria ohjaajineen voi tavata kansalaistorilla torstaina ja perjantaina.

Hallitusohjelma antaa mahdollisuudet suitsia laitonta koirakauppaa – toteutus ja aikataulu ratkaisevat vaikutukset4.6.2019 06:50:00 EESTTiedote

Hallitusohjelman kirjaukset eläinten verkkokaupan sääntelyn kehittämisestä sekä koirien tunnistusmerkinnöistä ja rekisteröinneistä antavat hyvät lähtökohdat karsia vastuutonta koiranpitoa, näkee Suomen Kennelliitto. Kirjaukset jäävät kuitenkin hyvin yleiselle tasolle, joten käytännön toteutus ja aikataulu ratkaisevat todelliset vaikutukset.