Eläinsuojelulain uudistus siirtyi – koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin toteutus entistäkin tärkeämpää

Eläinten hyvinvointilain raukeaminen maakuntauudistuksen myötä korostaa entisestään koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin toteuttamisen tärkeyttä, korostaa Suomen Kennelliitto.

Kuva: Sami Takarautio

– On todella valitettavaa, että Suomen eläinsuojelulainsäädäntö jää edelleen laahaamaan vuodessa 1996. Pohjatyöt on kuitenkin tehty huolella ja laajasti, ja nyt avautuu mahdollisuus korjata rauenneeseen esitykseen jääneitä puutteita ja ristiriitaisuuksia, kommentoi Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

– Suomessa on arviolta 700 000 koiraa. On äärimmäisen tärkeää, että myös tuleva hallitus hyödyntää eläinsuojelulain uudistuksen valmistelussa koira-alan asiantuntemusta ja vie uudistuksen loppuun asti, Lehkonen painottaa.

Maa- ja metsätalousministeriö julkaisi helmikuussa selvityksen virallisen koira- ja kissarekisterin perustamisesta Suomeen. Ministeriö linjasi, että lakisääteinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti koskevat alkuun vain koiria ja rekisteriä koskeva lainsäädäntötyö on määrä aloittaa jo tänä vuonna.

– Nyt kun eläinsuojelulakia ei saatu uudistettua, on koirien hyvinvoinnin ja yhteiskunnallisen turvallisuuden kannalta entistäkin tärkeämpää, että tunnistusmerkintä ja rekisteröinti ulotetaan koskemaan kaikkia koiria viivytyksettä. Koirien lakisääteisellä rekisteröinnillä ja tunnistusmerkinnällä on laaja kannatus, joten tulevasta hallituspohjasta riippumatta riittävä tahtotila pitäisi olla, Lehkonen sanoo.

Lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin ohella Kennelliitto on kiinnittänyt huomiota siihen, että lainsäädännön on tuettava vastuullista koirankasvatusta ja -omistamista.

Kennelliitto julkaisi helmikuussa seitsemän tavoitetta tulevalle vaalikaudelle. Tavoitteiden toteuttaminen edistäisi ihmisen vastuuta eläinten ja ympäristön hyvinvoinnista, parantaisi alueellista tasa-arvoa sekä lisäisi yleistä turvallisuutta.

hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

Kuva: Sami Takarautio

Suomen Kennelliitto edustaa 146 000 koiranomistajaa, koiraharrastajaa ja koirankasvattajaa sekä yli 2000 koiraharrastusyhdistystä. Tilastokeskuksen arvioimasta 700 000 koirasta noin 530 000 on rekisteröity Suomen Kennelliittoon.

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00:00 EETKutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00:00 EETTiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01:00 EETTiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.