Eläinsuojelulain uudistus siirtyi – koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin toteutus entistäkin tärkeämpää

Eläinten hyvinvointilain raukeaminen maakuntauudistuksen myötä korostaa entisestään koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin toteuttamisen tärkeyttä, korostaa Suomen Kennelliitto.

Kuva: Sami Takarautio

– On todella valitettavaa, että Suomen eläinsuojelulainsäädäntö jää edelleen laahaamaan vuodessa 1996. Pohjatyöt on kuitenkin tehty huolella ja laajasti, ja nyt avautuu mahdollisuus korjata rauenneeseen esitykseen jääneitä puutteita ja ristiriitaisuuksia, kommentoi Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

– Suomessa on arviolta 700 000 koiraa. On äärimmäisen tärkeää, että myös tuleva hallitus hyödyntää eläinsuojelulain uudistuksen valmistelussa koira-alan asiantuntemusta ja vie uudistuksen loppuun asti, Lehkonen painottaa.

Maa- ja metsätalousministeriö julkaisi helmikuussa selvityksen virallisen koira- ja kissarekisterin perustamisesta Suomeen. Ministeriö linjasi, että lakisääteinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti koskevat alkuun vain koiria ja rekisteriä koskeva lainsäädäntötyö on määrä aloittaa jo tänä vuonna.

– Nyt kun eläinsuojelulakia ei saatu uudistettua, on koirien hyvinvoinnin ja yhteiskunnallisen turvallisuuden kannalta entistäkin tärkeämpää, että tunnistusmerkintä ja rekisteröinti ulotetaan koskemaan kaikkia koiria viivytyksettä. Koirien lakisääteisellä rekisteröinnillä ja tunnistusmerkinnällä on laaja kannatus, joten tulevasta hallituspohjasta riippumatta riittävä tahtotila pitäisi olla, Lehkonen sanoo.

Lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin ohella Kennelliitto on kiinnittänyt huomiota siihen, että lainsäädännön on tuettava vastuullista koirankasvatusta ja -omistamista.

Kennelliitto julkaisi helmikuussa seitsemän tavoitetta tulevalle vaalikaudelle. Tavoitteiden toteuttaminen edistäisi ihmisen vastuuta eläinten ja ympäristön hyvinvoinnista, parantaisi alueellista tasa-arvoa sekä lisäisi yleistä turvallisuutta.

hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

Kuva: Sami Takarautio

Suomen Kennelliitto edustaa 146 000 koiranomistajaa, koiraharrastajaa ja koirankasvattajaa sekä yli 2000 koiraharrastusyhdistystä. Tilastokeskuksen arvioimasta 700 000 koirasta noin 530 000 on rekisteröity Suomen Kennelliittoon.

Laitonta koirakauppaa ja sen riskejä on kitkettävä Euroopassa10.5.2019 06:50:00 EESTTiedote

Euroopan unionin on suitsittava uusilla keinoilla laitonta koirakauppaa ja sen riskejä myös ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle, Suomen Kennelliitto korostaa eurovaalitavoitteissaan. Lisäksi Kennelliitto peräänkuuluttaa sääntelyä koirien myyntiin verkkokauppa-alustoilla, koirien hyvinvoinnin valvonnan edellytysten vahvistamista sekä antibioottiresistenssin ja tarttuvien tautien torjunnan tehostamista.

Koiranpäivänä 24.4. koko perheen tapahtumia eri puolilla Suomea17.4.2019 14:32:34 EESTTiedote

Ensi keskiviikkona 24. huhtikuuta vietetään jo 13. kertaa valtakunnallista Koiranpäivää. Tämän vuoden Tunne koiraystäväsi -kampanjalla tuodaan esille koiran asemaa perheenjäsenenä ja muistutetaan vastuullisuuden tärkeydestä koiran hankinnassa. Koirien omaan juhlapäivään voi osallistua eri puolilla Suomea järjestettävissä tapahtumissa ja jakamalla koiransa tarinan sosiaalisessa mediassa tunnisteella #koiranpäivä2019.