Elämä ilman meitä -kampanja pysäyttää huomaamaan tekstiilit arjessamme

Suomen Tekstiili & Muoti ry ja sen jäsenyritykset haluavat kampanjalla tuoda esiin alan merkitystä ja kannustaa ostamaan suomalaisten yritysten tuotteita. Jos ostaa suomalaista, vähintään 80 prosenttia tuotteen hinnasta jää Suomeen muun muassa veroina ja palkkoina.

Mitä jää jäljelle, jos arjesta riisutaan pois kaikki tekstiilituotteet? Elämä ilman meitä -kampanja havainnollistaa, miten kylmää ja kovaa elämä silloin olisi.

Sosiaalisen median kampanja perustuu kuvapareihin, joissa jokaisessa näytetään sama tilanne tekstiilillä ja ilman. Tutut tilanteet muuttuvat aivan erilaisiksi.

”Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ja niiden tuotteet ovat läsnä meidän jokaisen arjessa niin itsestäänselvästi, että niiden merkitystä ei välttämättä edes huomaa”, kiteyttää Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Lasse Wendelin.

Moni haluaa nyt suosia suomalaista

Korona-aika on tuonut osalle yrityksistä merkittäviä vaikeuksia, mutta samaan aikaan yrityksistä on kuulunut myös mukavia viestejä.

”Monet asiakkaista haluavat tässä ajassa hankkia nimenomaan suomalaisten yritysten tuotteita. Se on todella ilahduttavaa, sillä jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, miten Suomella ja suomalaisilla yrityksillä menee”, Wendelin sanoo.

Hän muistuttaa, että sillä on iso merkitys, ostaako kuluttaja puseron kansainvälisestä verkkokaupasta vai suomalaiselta brändiltä. Vähintään 80 prosenttia tuotteen hinnasta jää Suomeen muun muassa veroina ja palkkoina, jos valitsee suomalaisen brändin tuotteen suomalaisesta kaupasta.

Joulumyynti on yrityksille tärkeä

”Joulumyynti on etenkin kuluttajapuolen yrityksille erittäin merkittävä sesonki, ja toivomme, että kampanja innostaa pohtimaan, voisiko pukinkonttiin hankkia suomalaisia pehmeitä paketteja” Wendelin kertoo.

Lahjaideoita löytyy esimerkiksi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehden sivuilta. Osana kampanjaa voi myös laittaa hyvän kiertämään sosiaalisessa mediassa ja suositella haluamansa suomalaisyrityksen tuotteita joululahjaksi.

Fakta: Tekstiili- ja muotiala Suomessa

• 4,4 mrd€ liikevaihtoa
  • 3400 yritystä
  • 22 000 henkilöä töissä
    (sis. valmistus ja valmistuttaminen, tukkukauppa, vähittäiskauppa ja tekstiilihuolto)

Tekstiilit ovat mukana meidän jokaisen arjessa, jokaisessa päivässä. Suomen Tekstiili & Muoti ry on työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme tuottavat muun muassa vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita. Me edistämme tekstiili- ja muotialan mahdollisuuksia kasvaa, menestyä ja kansainvälistyä.

Koronakriisi osoitti huoltovarmuuden tärkeyden – jatkossa on huolehdittava, että meillä on riittävää osaamista ja että huoltovarmuus kattaa kriittiset tuotteet15.6.2020 08:55:00 EESTTiedote

Maailmanlaajuinen koronapandemia toi selvästi esiin, miten riippuvaisia olemme kansainvälisistä tuotantoketjuista. Kun tästä kriisistä lähdetään eteenpäin, on syytä arvioida, mitä osaamista tarvitsemme ja miten voimme varmistaa huoltovarmuuden erilaisissa kriittisissä tuotteissa. Arviointi on ulotettava myös muualle kuin terveydenhuoltoon: esimerkiksi Puolustusvoimien yhteispohjoismainen taisteluasuhankinta voi viedä hankintoja ja osaamista Suomen ulkopuolelle.