Elämä ilman meitä -kampanja pysäyttää huomaamaan tekstiilit arjessamme
Mitä jää jäljelle, jos arjesta riisutaan pois kaikki tekstiilituotteet? Elämä ilman meitä -kampanja havainnollistaa, miten kylmää ja kovaa elämä silloin olisi.
Sosiaalisen median kampanja perustuu kuvapareihin, joissa jokaisessa näytetään sama tilanne tekstiilillä ja ilman. Tutut tilanteet muuttuvat aivan erilaisiksi.
”Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ja niiden tuotteet ovat läsnä meidän jokaisen arjessa niin itsestäänselvästi, että niiden merkitystä ei välttämättä edes huomaa”, kiteyttää Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Lasse Wendelin.
Moni haluaa nyt suosia suomalaista
Korona-aika on tuonut osalle yrityksistä merkittäviä vaikeuksia, mutta samaan aikaan yrityksistä on kuulunut myös mukavia viestejä.
”Monet asiakkaista haluavat tässä ajassa hankkia nimenomaan suomalaisten yritysten tuotteita. Se on todella ilahduttavaa, sillä jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, miten Suomella ja suomalaisilla yrityksillä menee”, Wendelin sanoo.
Hän muistuttaa, että sillä on iso merkitys, ostaako kuluttaja puseron kansainvälisestä verkkokaupasta vai suomalaiselta brändiltä. Vähintään 80 prosenttia tuotteen hinnasta jää Suomeen muun muassa veroina ja palkkoina, jos valitsee suomalaisen brändin tuotteen suomalaisesta kaupasta.
Joulumyynti on yrityksille tärkeä
”Joulumyynti on etenkin kuluttajapuolen yrityksille erittäin merkittävä sesonki, ja toivomme, että kampanja innostaa pohtimaan, voisiko pukinkonttiin hankkia suomalaisia pehmeitä paketteja” Wendelin kertoo.
Lahjaideoita löytyy esimerkiksi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehden sivuilta. Osana kampanjaa voi myös laittaa hyvän kiertämään sosiaalisessa mediassa ja suositella haluamansa suomalaisyrityksen tuotteita joululahjaksi.
Fakta: Tekstiili- ja muotiala Suomessa
- 4,4 mrd€ liikevaihtoa
- 3400 yritystä
- 22 000 henkilöä töissä
(sis. valmistus ja valmistuttaminen, tukkukauppa, vähittäiskauppa ja tekstiilihuolto)
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tekstiilit ovat mukana meidän jokaisen arjessa, jokaisessa päivässä. Suomen Tekstiili & Muoti ry on työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme tuottavat muun muassa vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita. Me edistämme tekstiili- ja muotialan mahdollisuuksia kasvaa, menestyä ja kansainvälistyä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry
Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote
Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.
Suomen Tekstiili & Muoti mukaan eurooppalaiseen muotialan allianssiin23.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote
Eurooppaan on syntynyt uusi muotialan yhteenliittymä, kun 25 Euroopan muotialan toimijaa perusti European Fashion Alliancen, Euroopan muotiallianssin Frankfurtin sopimuksella. Muotialan järjestöjen vahvan uuden verkoston tarkoituksena on koko Euroopan muotialan tuominen yhteen ja alan uudistaminen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on yksi allianssin perustajajäsenistä.
Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote
Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on
Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote
Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.
Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.