Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Jo nuorena poikkeuksellista lahjakkuutta, ahkeruutta ja taiteelle omistautumista osoittanut Elin Danielson-Gambogi opiskeli Helsingissä ja Pariisissa, tutustui ulkoilmamaalaukseen Bretagnessa ja kuului Ahvenanmaalla toimineeseen Önningebyn taiteilijasiirtokuntaan. Hänet palkittiin uransa aikana moneen kertaan maalauksistaan. Niitä nähtiin aina Turusta ja Helsingistä Pariisin maailmannäyttelyyn ja Venetsian biennaaliin, johon hän osallistui ensimmäisenä suomalaistaiteilijana vuonna 1899.

Kiitoksen lisäksi taiteilija kohtasi myös kritiikkiä, joka kohdistui hänen kuvaamiinsa aiheisiin – ”krapulainen neiti tupakoimassa!, sukupuoleensa – ”näitä vaimonpuolisia maalaajoita ja liialliseen itsenäisyyteen opettajana.

Danielson-Gambogin säilynyt kirjeenvaihto on ollut Salla Leponiemelle tärkeä tietolähde. Kirjeiden kautta valottuu esimerkiksi läheinen ystävyys taiteilijatoveri Akseli Gallen-Kallelan kanssa ja intohimoinen rakkaussuhde norjalaiseen kuvanveistäjä Gustav VigelandiinAvioliittoon 13 vuotta nuoremman italialaisen Raffaello Gambogin kanssa tuli rakkauden ja läheisen työtoveruuden lisäksi muutakin – pettäminen, aviokriisi, puolison sairastuminen ja taloudellisia huolia.

Aviokriisi ja Raffaellon sairastuminen osuivat harmillisesti hetkeen, jolloin Elinin tähti olisi voinut lähteä nousuun. Parin vuoden poissaolo taidemarkkinoilta vaikuttaa vieneen häneltä Italiassa mahdollisuuden saavuttaa vakiintunut asema. Hän ei päässyt oikealla hetkellä luomaan suhteita suosijoihin, kriitikoihin ja muihin taiteen portinvartijoihin, joiden avulla hän olisi saattanut saada näkyvyyttä ja ansaitsemansa huomion”, Salla Leponiemi kirjoittaa.

Salla Leponiemi on koulutukseltaan taidehistorioitsija ja laulaja. Leponiemi asuu Firenzessä, haaveidensa kaupungissa, jonka hän on löytänyt varhaisrenessanssin taiteen viekoittelemana.

Salla LeponiemiNiin kauan kuin tunnen eläväni – Taidemaalari Elin Danielson-Gambogi
285 sivua
myös äänikirjana, lukija EllPyhältö

Salla Leponiemi (kuva: Stefano Mattii)

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.