Elävän musiikin säätiö käynnistää apurahahaun musiikkialan toimijoille 2. toukokuuta

Elävän musiikinsäätiö ELMU sr käynnistää apurahahaun musiikkialan tekijöille, esittäjille ja muille alan toimijoille 2.–15.5. Apurahaa voivat hakea yhdistykset, yritykset, yksityishenkilöt tai työryhmät.

Apurahoja myönnetään neljään tarkoitukseen:

Konserttitoiminnan järjestäminen

Livekonserttitoiminta tarjoaa elävän musiikin esittämismahdollisuuksia ja on paras tapa edistää musiikin tekijöiden ja kuluttajien yhteistoimintaa. Apurahaa voi hakea yksittäisten konserttien järjestämiseen, konserttien sarjaan tai festivaalitoimintaan. Hakija voi olla tapahtuman järjestäjä tai esiintyjätaho itse.

Vastuullisuuden edistäminen tapahtumissa

Tapahtumatoimialalla on paljon työtä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen saralla. Elävän musiikin säätiö haluaa kannustaa tapahtumajärjestäjiä edistämään oman tapahtumansa tai tapahtumapaikkansa vastuullisuutta konkreettisilla tavoilla: tällaisia ovat esimerkiksi Ekokompassi-sertifikaatti, Joutsenmerkki tai kansainväliset raportointijärjestelmät.

Koulutus

Koulutus on vaikuttava tapa lisätä musiikki- ja tapahtuma-alan alan tietoa, vastuullisuutta ja laatua. Säätiö myöntää apurahoja oman ammattitaidon kehittämiseen tai tiedon jakamiseen. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi seminaarit, ammatillinen opetus ja kurssit.

Tutkimus

Säätiö myöntää tukea tapahtuma-alaa koskevaan tutkimukseen ja konkreettisen tiedon tuottamiseen tapahtumien eri osa-alueista (esim. asiakaskyselyt, vaikuttavuuden arviointi, markkinatutkimus). Kuluttajien ja esiintyjien kohtaamiset, kaupunkikulttuuria tai muuta säätiön tärkeäksi katsomaa asiaa käsittelevät akateemiset tutkimussuunnitelmat ovat tervetulleita.

Vuonna 2021 apurahahakemuksia tuli liki 200, joista valittiin yhteensä 13 tuensaajaa. Tukea jaettiin vuonna 2021 yli 20 000 euroa.

”Yllätyimme, kuinka paljon saimme hyviä ja tukikelpoisia hakemuksia. Tarve on suuri joten Elävän musiikin säätiön hallitus päätti tuplata apurahasumman vuodelle 2022”, kommentoi säätiön puheenjohtaja Juha Tynkkynen.

Apurahan suuruus myönnettävälle taholle on 500–3000 €. Apurahapäätökset tekee Elävän musiikin säätiön nimeämä asiantuntijaryhmä 31.5.2022 mennessä. Apurahat ovat harkinnanvaraista tukea. Päätökseen vaikuttavat hakijan aiempi toiminta musiikkialalla ja suunnitelma apurahan käytöstä. Apuraha on kertaluonteinen erä ja sitä voi hakea myös takautuvasti jo vuonna 2022 toteutetulle projektille.

Lisätiedot ja haku: www.elmu-saatio.fi

Lisätietoja: Elmu-säätiö, Juha Tynkkynen, juha@elmu-saatio.fi

Elävän musiikin säätiö Elmu sr on perustettu vuonna 1989. Säätiön tehtävänä on edistää elävän musiikin esittämismahdollisuuksia, tukea musiikki- ja kaupunkikulttuuria mm. vuosittain jaettavin stipendein ja apurahoin. Säätiön juuret ovat Lepakossa ja Elmu-yhteisössä. Säätiö oli aikanaan alkuperäisen Radio Cityn merkittävä omistaja. Nykyisin säätiö on mukana mm. Tuska-festivaalin toiminnassa. Säätiö on rakentanut yhdessä Y-Säätiön kanssa Helsinkiin ja Tampereelle musiikkialan Jallukka-vuokratalot.

Von Hertzen Brothersin ja Luonnonperintösäätiön Blue Forest -taidehuutokauppa tuotti liki 30 000 euroa metsiensuojeluun8.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Von Hertzen Brothersin ja Luonnonperintösäätiön maaliskuussa järjestämä Blue Forest -taidehuutokauppa kerrytti huomattavan summan eteläsuomalaisen ikimetsäalueen ostoon ja suojeluun. Luonnonperintösäätiön Ikimetsäpuodin virtuaalisessa huutokaupassa myytyjen 12 suomalaisen kuvataiteilijan taideteosten yhteissumma kohosi yli 27 500 euroon. Korkein yksittäinen vasarahinta 4020 euroa maksettiin Samuli Heimosen teoksesta Blue Forest.

Von Hertzen Brothersin kahdeksas albumi Red Alert in the Blue Forest kaupoissa tänään18.3.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Von Hertzen Brothers -yhtyeen odotettu kahdeksas albumi Red Alert in the Blue Forest julkaistiin tänään perjantaina 18.3. Yksitoista kappaletta sisältävä yli 70-minuuttinen tupla-albumi on jo nyt kerännyt haltioituneita arvioita levyn ennakkoon kuulleilta eurooppalaisilta kriitikoilta ja muuntunut taidenäyttelyksi sekä metsiensuojeluun tähtääväksi ilmastoteoksi. Bändi juhlistaa levyn ilmestymistä kevään aikana laajoilla Suomen ja Englannin kiertueilla.