Elcoline Group

Elcoline kiihdyttää kasvuaan ja ostaa Maintpartner AB:n liiketoiminnan Ruotsista

Elcoline ostaa CapMan Buyoutin hallinnoimien rahastojen omistaman Maintpartner AB:n liiketoiminnan Ruotsista. Elcoline kasvaa kaupan myötä 65 miljoonan euron liikevaihtoluokkaan ja nousee yhdeksi toimialan johtavaksi yritykseksi pohjoismaisessa markkinassa. Elcoline työllistää jatkossa yhteensä 600 ammattilaista teollisuuden kunnossapidossa, projekteissa ja tukipalveluissa.
Elcoline Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jere Räisänen (vas.) ja toimitusjohtaja Leif Backman uskovat Maintpartner AB:n liiketoimintakaupan Ruotsista mahdollistavan tulevan kasvun pohjoismaisessa markkinassa. Kuva: Elcoline

Kaupan osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen Maintpartner AB:n Ruotsin liiketoimintojen myynnistä Elcoline AB:lle.

Kaupan kohteena on pitkäaikaisiin asiakassuhde- ja sopimuskohteisiin keskittyvä asennuspalvelu- ja projektiliiketoiminta. Ostettavan liiketoiminnan juuret ulottuvat aina 1800-luvulle saakka, jolloin nämä toiminnot olivat osa Bofors AB:tä ja sen jälkeen osa Fortum Oyj:tä ja Maintpartner AB:tä. Maantieteellisesti liiketoiminta keskittyy mm. Karlskogan ja Arbogan alueille. Liiketoiminnassa Elcolinelle siirtyy noin 140 henkilöä.

Elcolinelle merkittävä kasvualusta Ruotsissa

”Merkittävä osa nykyisistä suurasiakkaistamme haluaa laajentaa yhteistyötämme nykyisestä Suomessa monipaikkaisesti tapahtuvasta yhteistyöstä myös Ruotsiin. Tämän yrityskaupan avulla pyrimme vastaamaan juuri näihin asiakkaidemme meille viestimiin kasvaviin ja kansainvälisiin palvelutarpeisiin. Teimme vuonna 2021 laajan selvityksen mahdollisista yrityskauppakohteista pohjoismaisessa teollisuuden kunnossapitomarkkinassa ja kehitimme yrityskauppastrategiaamme tämän mukaisesti. Toteutamme näillä askeleilla määrätietoisesti kasvustrategiaamme.” - Leif Backman, toimitusjohtaja, Elcoline Group

Kasvutarinaan kirjoitettiin jälleen tärkeä luku

”Elcolinen kasvustrategia eteni ison loikan tämän liiketoimintakaupan ansiosta.
Matka 100 miljoonan euron kokoluokkaan ja noin 1000 henkeä työllistäväksi yritykseksi etenee määrätietoisesti saatuamme neuvottelut päätökseen Maintpartnerin ja CapMan Buyoutin hallinnoimien rahastojen kanssa. Tekemistä toki vielä riittää ja meillä onkin myös muita erittäin hyviä kasvuaihioita sekä Suomessa että Ruotsissa. Tämä yrityskauppa luo meille erinomaisen kasvualustan erityisesti Ruotsin markkinaan.” - Jere Räisänen, hallituksen puheenjohtaja, Elcoline Group

Lisätietoja:

Elcoline Group Oy

Leif Backman
leif.backman@elcoline.fi

Jere Räisänen
Hallituksen puheenjohtaja
jere.raisanen@elcoline.fi

Kuvat

Elcoline Group
Leijukuja 6
78210 Varkaus, Finland

+358 20 155 6300http://www.elcoline.fi

Elcoline lyhyesti

Elcoline on suomalainen teollisuuden kunnossapito- ja projektiliiketoimintaan erikoistunut yritys. Sen palvelualueita ovat teollisuuden kunnossapidon ulkoistukset ja palvelusopimukset, mekaaniset asennukset, sähkö-, automaatio- ja instrumentointityöt, putkistojen asennukset ja hitsaukset sekä energialaitosten osien konepajavalmistus. Elcolinen asiakkaat ovat mm. energia-, petrokemian-, metalli-, kaivos-, meri- ja rakennusteollisuuden toimialoilta.

Elcoline on kasvuyritys, jonka visiona on saavuttaa 100 miljoonaan euron liikevaihto, työllistää 1.000 henkeä ja kansainvälistyä pitkälle konseptoidun ja skaalautuvan palvelumallin avulla vuoteen 2023 mennessä.

• Perustettu vuonna 2002​
  • Toimintaa ohjaa kasvustrategia, joka keskittyy tuottamaan kokonaispalveluita teollisten asiakkaiden tarpeisiin, esim. kokonais- tai osakunnossapitoulkoistukset​ ja huollon palvelusopimukset
  • Noin 20 paikallistoimipistettä Suomen ja Ruotsin alueella ja toimintaa huoltosopimuskohteissa ympäri maailmaa
  • Elcoline Group työllistää 600 teollisuuden kunnossapitoalan ammattilaista​
  • Liikevaihto 60–70 M€ (2021: 41 M€)​
  • 100-prosenttisesti suomalainen omistus: henkilöstö, johto, sijoittajat ja perustajat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elcoline Group

Elcoline Group Oy:n hallitukseen on nimitetty Ari Lehtoranta ja Kia Aejmelaeus3.7.2023 11:04:56 EEST | Tiedote

Evli-konserniin kuuluva EAB Private Equity sekä Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, pääomasijoitusyhtiö Tesi ja Arvo Sijoitusosuuskunta tekivät Elcolineen yli 20 miljoonan euron kokonaissijoituksen, joka jakautuu yrityskauppavetoisen kasvutarinan jatkamiseen ja omistusrakenteen uudelleen järjestelyyn. Sijoitus on saanut kilpailuviranomaisen hyväksynnän. Elcolinen perustajat ja avainhenkilöt jatkavat yhtiön huomattavina omistajina. Pääomasijoituksen myötä Ari Lehtoranta ja Kia Aejmelaeus aloittivat Elcoline Group Oy:n hallituksessa uusina jäseninä 26.6.2023.

Nordic companies Elcoline and Salgrom to cooperate on industrial fire protection that features space technology30.6.2023 14:51:28 EEST | Press release

Elcoline Group and Salgrom Technologies have entered into a cooperation agreement to produce fire protection solutions for industrial needs in the Nordic countries. The range includes a wide selection of some of the most effective aerosol fire suppression and extinguishing automation solutions, including life cycle services. The agreement will enable the companies to meet the increasing demand, which has been driven by the need to abandon traditional fire extinguishing agents that harm the environment.

Nordiska Elcoline och Salgrom ingår ett samarbetsavtal om industriell brandbekämpning som utnyttjar rymdteknologi30.6.2023 14:46:39 EEST | Tiedote

Elcoline Group och Salgrom Technologies har ingått ett samarbetsavtal om att producera brandbekämpningslösningar för den nordiska industrins behov. Utbudet omfattar ett brett sortiment av aerosolbaserade lösningar för brandbekämpning och släckningsautomatik som hör till de effektivaste i världen, inklusive livscykeltjänster. Genom avtalet kan företagen svara på den växande efterfrågan, som har påskyndats av att traditionella brandbekämpningsämnen fasas ut på grund av att de är miljöskadliga.

Elcoline provides long-term career prospects in the maritime industry with no shortage of glamour: “It’s amazing to witness the construction of a giant cruise ship from start to finish”30.6.2023 14:36:11 EEST | Press release

Over the past year, Elcoline has been involved in making history in the construction of the largest luxury cruise ship in the world by electrifying demanding technical rooms, for example. The cruise ship, which will be delivered in October, has already attracted wide-spread international attention.

Elcoline erbjuder långa arbetsutsikter inom marinindustrin, som inte saknar en viss glans: ”Det är fascinerande att följa med byggandet av en jättekryssare från början till slut”30.6.2023 14:27:31 EEST | Uutinen

Under det senaste året har Elcoline fått bidra till historieskrivningen genom att delta i byggandet av världens största lyxkryssare, bland annat genom att utföra elinstallationer i krävande tekniska utrymmen. Kryssaren ska överlämnas i oktober och har redan väckt mycket internationell uppmärksamhet.