Elcoline Group

Elcoline vahvistaa pääomaa ja osaamista voimakasta kasvuvaihetta varten – omistajiksi liittyy kokenut suomalainen sijoittajaryhmä

Elcoline Groupin taustavoimat nousevat uudelle tasolle, kun suomalainen sijoittajaryhmä sijoittaa pääomaa ja laajan yrityskokemuksensa yrityksen kasvua tukemaan. Sijoittajaryhmässä ovat mukana yritysjohtajina ja pääomasijoittajina kokemuksensa hankkineet Karri Kaitue, Esko Mäkeläinen, Harri Pärssinen ja Heikki Westerlund. Teollisuuden kunnossapito- ja urakointipalveluita tarjoava Elcoline on poikkeuksellinen suomalainen kasvuyritys, joka on kasvanut vuosittain keskimäärin 48% vuosina 2013–2019.
Elcoline Groupin hallituksen puheenjohtaja Jere Räisänen (vas.) ja toimitusjohtaja Leif Backman. Kuva: Matti Vesala

Osaaminen on kasvuyritykselle rahaa tärkeämpää pääomaa

Jere Räisänen, hallituksen puheenjohtaja ja toinen Elcolinen perustajaosakas:

”Rahaa on tarjolla, mutta kokemusta ja osaamista ei saa välttämättä edes rahalla. Olemme erittäin tyytyväisiä ja ylpeitä, että omistusta laajennettaessa kasvaa osaamisemme. Elcoline pysyy suomalaisessa omistuksessa, millä on meille merkitystä. Liian moni suomalainen kasvuyritys on siirtynyt liian varhaisessa vaiheessa ulkomaiseen omistukseen. Haluamme kirjoittaa kasvutarinaa yhdessä kokeneiden ja kasvollisten sijoittajien kanssa.”

Leif Backman, toimitusjohtaja, Elcoline Group:

”Matka 100 miljoonan euron kokoluokkaan vaatii sisäpiirin osaamista miljardiyritysten toimintatavoista. Sijoittajaryhmän huippunimet tuovat kasvuloikassamme tarvittavaa kovan luokan johtamisosaamista ja avaavat meille uusia tärkeitä verkostoja kansainvälisiin suuryrityksiin. Perustamme hallituksen ja johtoryhmän toimintaa tukemaan uudenlaisen Growth Board -tiimin yhdessä sijoittajaryhmän kokeneiden partnereiden kanssa. Kun Elcoline toimii miljardiyritysten luotettuna Industrial Asset Management -kumppanina, on välttämätöntä, että meillä on näkemystä, verkostoja ja kokemusta samalta tasolta.”

Sijoittajaryhmä

Heikki Westerlund, joka on Capman-urallaan ollut sijoittamassa satoihin yrityksiin:

”Pääomasijoittaminen on monimuotoistunut viimeisten vuosien aikana. Perinteisen rahastomuotoisen mallin rinnalle ovat nousseet fokusoidummat, harvempia sijoituksia tekevät, mutta vielä enemmän omaan teolliseen osaamiseen nojaavat sijoittajaryhmät. Olemme seuloneet tällä porukalla useita potentiaalisia sijoituskohteita parin viime vuoden aikana. Haluamme olla mukana Elcolinessa paitsi sijoittajina myös tuomalla kokemuksemme, osaamisemme ja verkostot tuottamaan yritykselle arvoa.”

Karri Kaitue, joka on nimitetty Elcolinen hallitukseen:

”Teollisuuden kilpailukyky vaatii jatkuvaa keskittymistä ydinliiketoimintaan ja osaamiseen. Elcoline on mielenkiintoisessa asemassa suomalaisten teollisten yritysten kumppanina vahvistamassa niiden kilpailukykyä. Uskon, että yhdessä Eskon, Harrin ja Heikin kanssa voimme antaa paljon Elcolinen vahvalle yrittäjähenkiselle porukalle hakiessamme kannattavaa.

ELCOLINE

Elcoline on suomalainen Industrial Asset Management -liiketoimintaan erikoistunut yritys ja teollisuuden kumppani. Sen palvelualueita ovat teollisuuden kunnossapito, vaativien kohteiden mekaaniset asennukset, sähkö-, automaatio- ja instrumentointityöt, putkistojen asennukset ja hitsaukset sekä energialaitosten osien konepajavalmistus. Elcoline-asiakkaat ovat energia-, petrokemian-, öljynjalostus-, metalli-, kaivos-, meri- ja rakennusteollisuuden toimialoilta.

Elcoline on kasvuyritys, jonka visiona on saavuttaa 100 miljoonaan euron liikevaihto 2023 vuoteen mennessä, työllistää 1.000 työntekijää ja kansainvälistyä pitkälle konseptoidun, skaalautuvan palvelumallin avulla.

Vuonna 2019 Elcoline-omistajiin ja hallitukseen liittyi 3 Step IT Oy:n hallituksen puheenjohtaja, vuoden liikemies 2019 Jarkko Veijalainen.

• Perustettu vuonna 2002
  • Toimintaa ohjaa kasvustrategia, joka keskittyy tuottamaan kokonaispalveluita teollisten asiakkaiden tarpeisiin, esim. kokonaista- tai osakunnossapitoulkoistukset
  • Kahdeksan toimipistettä ympäri Suomea (+ Ruotsi 2020) ja toimintaa huoltosopimuskohteissa ympäri maailmaa
  • Elcoline Group työllistää yli 300- ja käytettävissä olevien kumppaneiden kautta lisäksi yli 100 teollisuuden kunnossapitoalan ammattilaista
  • Liikevaihto 2020 n. 40 M€ (2019 31 M€)
  • 100%:n suomalainen omistus: henkilöstö, johto, sijoittajat ja perustajat

SIJOITTAJARYHMÄ

Karri Kaitue, hallituksen puheenjohtaja Alexandria pankkiiriliike Oy, Feon Oy, Filtra Oy. Aiempi kokemus Outokumpu, Ekokem, Destia

Esko Mäkeläinen, senior adviser Valuatum Oy. Aikaisempi kokemus mm Stora Enso Oy, Walki Oy, Maintpartner Oy, Lunawood Oy, Sampo Pankki/Danske Bank

Harri Pärssinen, Oriolan, Henki-Fennian ja Unified Chargersin hallituksissa. Aiemmin EY:n toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja

Heikki Westerlund, Tikkurila, Aspo, Kemppi, Duuri hallituksissa. Aiempi kokemus mm: CapMan, Orion, Norvestia, Walki ja Lumene

Lisätietoja ja haastattelut

Elcoline Group Oy

Leif Backman
leif.backman@elcoline.fi

Jere Räisänen
Hallituksen puheenjohtaja
+358 44 559 9144
jere.raisanen@elcoline.fi

Sijoittajaryhmä

Karri Kaitue
karri.kaitue@feon.fi

Kuvat

Elcoline Group
Leijukuja 6
78210 Varkaus, Finland

+358 20 155 6300http://www.elcoline.fi

Elcoline Group on vuonna 2002 perustettu teollisuuden urakointi- ja kunnossapitoalan yritys, joka tuottaa muun muassa sähkö- ja automaatioasennuksia, LVI-asennuksia, instrumentointia, paineenalaisten putkistojen asennusta, mekaanista asennusta, sekä edellä mainittujen alojen suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita. Konsernin liiketoiminta jakaantuu viiteen operatiiviseen tytäryhtiöön: Elcoline Plant Service Oy, Elcoline Construction Oy, Elcoline Piping Oy, SVS Supervise Service Oy ja Elcoline Oy. Asiakkaitamme ovat kansainväliset teollisuusyritykset muun muassa kaivos-, kemian-/petrokemian-, pulp and paper-, energian tuotannon-, meri-, metalli- ja rakennusteollisuuden toimialoilla. Työllistämme noin 300 ammattilaista sopimuskohteissa ympäri maailmaa. Vuonna 2019 liikevaihtomme ylitti 30 M€.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elcoline Group

Elcoline Group Oy:n hallitukseen on nimitetty Ari Lehtoranta ja Kia Aejmelaeus3.7.2023 11:04:56 EEST | Tiedote

Evli-konserniin kuuluva EAB Private Equity sekä Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, pääomasijoitusyhtiö Tesi ja Arvo Sijoitusosuuskunta tekivät Elcolineen yli 20 miljoonan euron kokonaissijoituksen, joka jakautuu yrityskauppavetoisen kasvutarinan jatkamiseen ja omistusrakenteen uudelleen järjestelyyn. Sijoitus on saanut kilpailuviranomaisen hyväksynnän. Elcolinen perustajat ja avainhenkilöt jatkavat yhtiön huomattavina omistajina. Pääomasijoituksen myötä Ari Lehtoranta ja Kia Aejmelaeus aloittivat Elcoline Group Oy:n hallituksessa uusina jäseninä 26.6.2023.

Nordic companies Elcoline and Salgrom to cooperate on industrial fire protection that features space technology30.6.2023 14:51:28 EEST | Press release

Elcoline Group and Salgrom Technologies have entered into a cooperation agreement to produce fire protection solutions for industrial needs in the Nordic countries. The range includes a wide selection of some of the most effective aerosol fire suppression and extinguishing automation solutions, including life cycle services. The agreement will enable the companies to meet the increasing demand, which has been driven by the need to abandon traditional fire extinguishing agents that harm the environment.

Nordiska Elcoline och Salgrom ingår ett samarbetsavtal om industriell brandbekämpning som utnyttjar rymdteknologi30.6.2023 14:46:39 EEST | Tiedote

Elcoline Group och Salgrom Technologies har ingått ett samarbetsavtal om att producera brandbekämpningslösningar för den nordiska industrins behov. Utbudet omfattar ett brett sortiment av aerosolbaserade lösningar för brandbekämpning och släckningsautomatik som hör till de effektivaste i världen, inklusive livscykeltjänster. Genom avtalet kan företagen svara på den växande efterfrågan, som har påskyndats av att traditionella brandbekämpningsämnen fasas ut på grund av att de är miljöskadliga.

Elcoline provides long-term career prospects in the maritime industry with no shortage of glamour: “It’s amazing to witness the construction of a giant cruise ship from start to finish”30.6.2023 14:36:11 EEST | Press release

Over the past year, Elcoline has been involved in making history in the construction of the largest luxury cruise ship in the world by electrifying demanding technical rooms, for example. The cruise ship, which will be delivered in October, has already attracted wide-spread international attention.

Elcoline erbjuder långa arbetsutsikter inom marinindustrin, som inte saknar en viss glans: ”Det är fascinerande att följa med byggandet av en jättekryssare från början till slut”30.6.2023 14:27:31 EEST | Uutinen

Under det senaste året har Elcoline fått bidra till historieskrivningen genom att delta i byggandet av världens största lyxkryssare, bland annat genom att utföra elinstallationer i krävande tekniska utrymmen. Kryssaren ska överlämnas i oktober och har redan väckt mycket internationell uppmärksamhet.