Elektronisen urheilun globaalin myynnin odotetaan ylittävän 1,6 miljardia dollaria vuoteen 2023 mennessä

Tutkimus: Suomalaiset kulkevat omia polkujaan e-urheilun kulutuksessa
"Koronapandemian myötä vahvistunut digitalisoituminen on lisännyt e-urheilun katsomista entisestään, ja Euroopassa katsojamäärät kasvoivat tutkimuksemme mukaan 25-70 %", kertoo tutkimuksen teettäneen Paypaliin Pohjois-Euroopan johtaja Jonas Breding.

Elektroninen urheilu (e-urheilu, esports) jatkaa asemansa vakiinnuttamista Euroopassa. Vuoden 2020 loppuun mennessä e-urheilun yleisömäärän odotetaan ylittävän 92 miljoonaa ihmistä, mikä merkitsee 7,4 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna. E-urheiluun ja peleihin keskittyneen analytiikkayhtiö Newzoon ja kansainvälisen maksupalvelualusta Paypalin tuoreen tutkimuksen mukaan e-urheilun kuluttajat muodostavat merkittävän markkinapotentiaalin.

Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna e-urheilumarkkina jatkaa kasvuaan suorastaan räjähtävällä kasvukäyrällä. Tämän vuoden loppuun mennessä globaalin myynnin odotetaan saavuttavan 973,9 miljoonaa dollaria – ja luvun kasvavan 1,6 miljardiin dollariin vuoteen 2023 mennessä. Eurooppalainen e-urheilu on samankaltaisessa kasvuspurtissa.

Liikevaihdon kasvu luo mahdollisuuksia sekä e-urheilun ekosysteemin sisä- että ulkopuolella toimiville brändeille. Kilpapelaaminen on jo urheilu- ja media-alan sekä kansainvälisten kuluttajatuotemerkkien seurannassa. Ala tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden tavoittaa myös muut e-urheilua seuraavat: innokkaimpien harrastajien lisäksi myös satunnaiset katsojat.

"Vuosien kuluessa e-urheilusta on tullut vakiintunut ilmiö, joka kilpailee digitaalisen viihteen ja myös perinteisen penkkiurheilun kanssa. Koronapandemian myötä vahvistunut digitalisoituminen on lisännyt e-urheilun katsomista entisestään, ja Euroopassa katsojamäärät kasvoivat tutkimuksemme mukaan 25-70 %. Vahvojen kasvuodotuksiemme puolesta puhuu se, että e-urheilu ei enää ole yksipuolisesti nuorten miesten juttu, vaan kasvu tulee enemmän naisharrastajista ja muista ikäryhmistä", sanoo tutkimuksen teettäneen PayPalinPohjois-Euroopan johtaja Jonas Breding.

Suomalainen harrastajajoukko on hieman innokkaampi ja miesvoittoisempi kuin eurooppalaiset verrokit

Tutkimuksen mukaan yli kolmannes (34 %) suomalaisista 18–45-vuotiaista netinkäyttäjistä on katsonut e-urheiluun liittyvää sisältöä viimeisen 12 kuukauden aikana. Verrattuna muihin yhdeksään tutkimuksessa mukana olleeseen maahan, Suomessa on suhteessa suurin määrä miespuolisia e-urheilun harrastajia (91 %). Tutkimuksessa e-urheilun katsojat jaettiin suurkuluttajiin (enthusiasts) ja satunnaisiin (occasionals) harrastajiin. Suomessa yli puolet (52 %) e-urheilun katsojista on e-urheilun suurkuluttajia, enemmän kuin missään muussa tutkimukseen kuuluneessa maassa.

Tutkimus piirtää kuvan suomalaisista intensiivisinä e-urheilun kuluttajina. 30 % suomalaisesta tietokonepelejä pelaavasta e-urheiluyleisöstä pelaa viitenä päivää viikossa tai useammin. Pelaamisen aktiivisuus on korkeinta verrattuna muihin tutkittuihin maihin, yhdessä Ruotsin kanssa (myös 30 %). Suomalaiset harrastajat katselevat e-urheilua todennäköisimmin vuoteessa (46 %) kuin muut eurooppalaiset – ehkäpä siksi, että 18% suomalaisista vastaajista tapaa valvoa katsellen e-urheilua puolenyön ja aamukolmen välillä.

Pakottavista ja suositelluista rajoituksista huolimatta koronapandemia ei kasvattanut e-urheilun katseluun käytettyä aikaa Suomessa aivan niin paljon kuin muissa Euroopan maissa. Siinä missä 34 % suomalaisista vastaajista arvioi katselleensa enemmän e-urheilua koronarajoitusten voimaantulon jälkeen, Espanjassa vastaava luku oli 70 %. Pandemian vaikutus oli Suomea pienempi ainoastaan Norjassa, jossa neljännes vastaajista arvioi katsoneensa e-urheilua aiempaa enemmän.

E-urheilun katseluun käytetyn ajan kasvua voidaan pitää todennäköisesti pysyvänä, koska 59 % katseluaan lisänneistä vastaajista ilmoitti myös haluavansa jatkaa katselua rajoitusten päätyttyä.

Naiset ovat jo aktiivisia

Vastoin yleistä luuloa, naiset ovat jo nyt aktiivisia e-urheilun harrastajia. Juuri alle kolmannes (32%) kaikista e-urheilun katsojista Euroopassa on naisia, joskin enemmistö heistä satunnaisia katsojia. Naisten osuus suurkuluttajien ja myös kilpapelaajien joukossa on kasvussa.

Miehet ovat siis naisia todennäköisemmin e-urheilun suurkuluttajia (38 % miehistä, 27 % naisista). Tästä huolimatta e-urheilun naisyleisö on aivan yhtä todennäköisesti, ellei jopa todennäköisemminkin, käyttänyt rahaa e-urheilutuotteisiin kuluneen vuoden aikana. Hieman alle puolet (48 %) eurooppalaisista naispuolisista e-urheilun katsojista käytti rahaa e-urheiluun liittyviin tuotteisiin viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana, verrattuna 46 % miespuolisesta yleisöstä.

58 % kaikista eurooppalaisista ja 57 % suomalaisista e-urheilun suurkuluttajista käytti rahaa e-urheiluun liittyviin tuotteisiin viime vuonna, verrattuna vain 37 % (28 % Suomessa) satunnaisista katsojista. Tämä ei liene yllättävää, koska e-urheilun suurkuluttajat ovat satunnaisia katsojia sitoutuneempia lajiin. Suomi oli ainoita markkina-alueita Euroopassa, jossa satunnaiset e-urheilun katsojat ostivat enemmän e-urheiluun liittyviä digitaalisia kuin fyysisiä tuotteita.

E-urheilun suurkuluttajat arvioivat, että 45 % rahasta, jota he käyttivät digitaalisiin e-urheilutuotteisiin, meni toisille ihmisille hankittuihin tuotteisiin – 19% kertoi käyttävänsä rahaa hankintoihin puolisolleen. Aivan kuin perinteinenkin penkkiurheilu, e-urheilukin on luonteeltaan sosiaalista – 35 % suomalaisista harrastajista kertoi katsovansa e-urheilua yhdessä ystäviensä kanssa.

Tietoa tutkimuksesta

Selvityksen tilasi PayPal ja toteutti Newzoo kesällä 2020. Yhteensä 10 175 iältään 18–45 -vuotiaan e-urheilun katsojan näkemyksiä tutkittiin kutsukyselyn avulla kymmenessä Euroopan maassa. Vastaajajoukot olivat kansallisesti edustavia otoksia e-urheilun katsojista kaikissa tutkituissa maissa (Suomi, Ruotsi, Norja, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Belgia, Alankomaat, Espanja ja Italia).

Haastattelupyynnöt ja lisätietoa tutkimustuloksista

Karoliina Heimo, King Street PR
karoliina. heimo@kingstreetpr.fi

Newzoo

Newzoo on maailman johtava pelien ja e-urheilun analytiikan tuottaja. Newzoo tukee yli kymmenen vuoden markkinakokemuksella viihde-, teknologia- ja mediayhtiöitä ympäri maailmaa, auttaen heitä markkinoinnin kohdentamisessa, kilpailijoiden seuraamisessa, tunnettuuden lisäämisessä, mahdollisuuksien löytämisessä sekä strategisissa ja taloudellisissa päätöksissä. Asiakkaiden joukossa ovat muun muassa EA, Bloomberg, PepsiCo ja Vodafone. Newzoon tuoteportfolio sisältää Global Games ja Global Esports Market -raportit, Consumer Insight -kuluttajatutkimuksen 32 markkina-alueella ympäri maailman. Lisätietoja: www.newzoo.com.

PayPal

PayPal on ollut digitaalisen maksamisen vallankumouksen eturintamassa jo yli 20 vuotta. PayPalin kehittämä teknologia tekee rahapalveluista ja kaupankäynnistä käytännöllisempää, edullisempaa ja turvallisempaa. PayPalin alusta mahdollistaa yli 300 miljoonan kuluttajan ja myyjän toimimisen ja vaurastumisen globaalissa taloudessa yli 200 maassa. Lisätietoja: www.paypal.com.