Elements Music Oy ostaa Gugi Kokljuschkinin musiikkikustannusyhtiön

Bark Boat Oy:n katalogiin kuuluvat muun muassa Kolmas nainen -yhtyeen "Tästä asti aikaa" ja Pekka Ruuskan "Rafaelin enkeli".
Kuvassa Elements Musicin Eero Tolppanen, Gugi Kokljuschkin ja Elements Musicin Tommi Tuomainen.

Suomen johtava itsenäinen musiikkikustantaja Elements Music Oy on ostanut Bark Boat Music Oy:n koko osakekannan 1.3.2022 toteutetulla yrityskaupalla.

Bark Boat on Gugi Kokljuschkinin vuonna 1989 perustama musiikkikustannusyhtiö, jonka noin viidensadan teoksen katalogiin kuuluvat monet suomalaiset klassikot, kuten Kolmas nainen -yhtyeen Tästä asti aikaa, Pekka Ruuskan Rafaelin enkeli, 22 Pistepirkko -yhtyeen Birdy sekä Hanna Ekolan esittämä ja Martti Heikkilän säveltämä ja sanoittama Villihevosia.

Elements Musicin kustantamiin teoksiin kuuluvat muun muassa Kasmirin Vadelmavene, Ellinooran Dinosauruksii ja Lauri Tähkän Palavaa vettä sekä lukuisia kansainvälisiä menestysteoksia. Elements-konserniin kuuluvat nyt ostetun Bark Boatin lisäksi Jee-Jee Music Oy, Poplandia Music Oy sekä Gaga Goodies Oy, jotka edustavat muun muassa Eppu Normaalin, Popedan, Yön, Olli Lindholmin ja The 69 Eyesin tuotantoa.

“Tulemme myös jatkossa satsaamaan kotimaiseen musiikkiin sijoittamiseen”

“Tämä kauppa sementoi entisestään asemaamme suomalaisen kevyen musiikin merkkiteosten kustantajana. On suuri etuoikeus ja kunnia päästä edustamaan Edu Kettusen, Pauli Hanhiniemen ja Pistepirkkojen kaltaisia ikonisia tekijöitä ja heidän ikimuistoisimpia biisejään”, Elements Musicin toimitusjohtaja Tommi Tuomainen kommentoi.

“Katalogikaupat ovat nousseet otsikoihin sijoitusyhtiöiden lähdettyä investoimaan valtavia pääomia musiikkialan legendojen ja supertähtien teoksiin. Kauppojen kohteina ovat olleet muun muassa Bob Dylan, Bruce Springsteen ja Neil Young. Arvostukset ovat nousseet koviksi, mutta biiseillä on usein paljonkin saavuttamatonta potentiaalia – myös Suomessa. Siksi tulemme myös jatkossa satsaamaan kotimaiseen musiikkiin sijoittamiseen”, Tuomainen jatkaa.

"Jokainen Bark Boatin kustantama biisi ja niiden tekijät ovat minulle henkilökohtaisesti tärkeitä. Tästä syystä halusin ensisijaisesti löytää toiminnalle jatkajan, joka kykenee palvelemaan näitä upeita teoksia ja niiden tekijöitä tulevina vuosikymmeninä. Elements Music oli minulle ensimmäinen ja paras vaihtoehto, ja luottavaisin mielin uskon Bark Boatin toiminnan heidän osaaviin käsiinsä. Kaikella on aikansa. Musiikkialaa en kuitenkaan kokonaan jätä, vaan jatkan Bark Boatin hallituksessa sekä keikkaillen”, kertoo Gugi Kokljuschkin.

Lisätietoja:
Elements Music Oy