Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.

”Päätin keskittyä kirjassani nuoreen Göran Schildtiin ja siihen mitä voisi kutsua hänen laajentumisvaiheekseen”, Henrik Knif kertoo. ”Schildt on kirjoittanut itselleen elämän moniin kirjoihinsa, joissa itse esiintyy, ja sen rinnalla hän on elänyt elämää, josta on jäänyt monenlaisia jälkiä.”

Teos lähtee liikkeelle, kun 20-vuotias Schildt ja hänen ystävänsä Georg Henrik von Wrightin matkustavat Välimeren maihin ja julistavat haluavansa ryhtyä kreikkalaisiksi. ”Tavoite pohjautui ajatukseen, että klassinen kulttuuri synnytti varhaisimmalla kaudellaan jotain suurta, minkä yksittäinen ihminen saattoi valita johtotähdekseen ja mihin hän saattoi omalta osaltaan pyrkiä”, Knif kirjoittaa. Lähelle tavoitettaan kreikkalaisuudesta Göran Schildt pääsi 1960-luvulla, kun hän asettui asumaan yhdelle Kreikan saarista.

Teos nostaa Schildtin hyvin tunnettujen ja läheisten ystävyyssuhteiden, esimerkiksi arkkitehti Alvar Aaltoon ja filosofi Georg Henrik von Wrightiin, rinnalla esille myös ne monet tuntemattomammaksi jääneet naiset, jotka ovat tukeneet, innostaneet ja rohkaisseet häntä.

Henrik Knif
Henrik Knif on kulttuurihistorioitsija ja toimii dosenttina Åbo Akademissa. Hän on toiminut Biografiskt lexikon för Finland -sarjan päätoimittajana.

Henrik Knif, Göran Schildt – Kaksi elämää
suomentanut Kari Koski

Henrik Knif, Göran Schildt – Två liv

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Jenny Offillin odotettu Ilmastoja on oivaltavan tarkkanäköinen kuvaus newyorkilaisesta perhe-elämästä lopun aikojen alussa2.9.2020 08:03:43 EESTTiedote

Yhdysvaltalainen kirjailija Jenny Offill tiivistää aikamme hengen odotetussa uutuusromaanissaan Ilmastoja (Gummerus). Lyhyissä, päiväkirjamaisissa kappaleissaan Offill kuvailee presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeistä poliittista kaaosta ja lopun aikojen merkkejä koulutetun newyorkilaisäidin näkökulmasta älykkäästi ja huumorilla.