Elevens ihärdighet förebådar senare skolframgång och entusiasm

Studien som är ett resultat av ett internationellt samarbetsprojekt publicerades i tidskriften Journal of Youth and Adolescence i april 2019. Professor Katariina Salmela-Aro som ledde forskningsarbetet betraktar det som ett viktigt resultat att inte det betydelsefulla allena förebådar framgång och entusiasm, utan att det gör det endast i kombination med ihärdighet.
En tidigare studie i Förenta staterna hävdar att ihärdigheten har två sidor. Den första av dem är en kraftfull ihärdighet, en seg ansträngning i syfte att nå långsiktiga mål och uthållighet att anstränga sig trots de motgångar man stöter på. Den andra sidan är ett starkt intresse, en hängivenhet och en upplevelse av något betydelsefullt.
“Ihärdighet innebär att den unga satsar på studierna och inte alltför lätt ger upp. Den centrala faktorn i ihärdigheten är energin i en strävan framåt motgångarna till trots. I det betydelsefulla ingår åter att man ser sin egen insats i en kontext med större mål och värden samt en livsinställning. Ett väsentligt resultat är att dessa faktorer tillsammans utgör en nyckel till framgång och välmående. Enbart en riktning utan ihärdighet leder ingen vart, emedan ihärdigheten behöver en riktning”, betonar Salmela-Aro.
Salmela-Aro betraktar resultat som remarkabelt: “Vår studie påvisar kraften hos ihärdigheten. Resultaten kvarstår trots att vi kontrollerar personlighetsdrag som samvetsgrannhet och betydelsen av akademisk flit. Ett centralt resultat var likaså att tidigare studieframgång och välmående hade kontrollerats i modellerna. Detta visar att ihärdigheten utövar en väsentlig inverkan på välmående och framgång.”
Hur ihärdigheten utvecklas följdes hos skolelever i årskurs 6 fram till slutet av grundskolan, dvs. från 12 till 16 års ålder. Sammanlagt deltog drygt 2000 skolelever i studien. I den longitudinella undersökningen kontrollerades betydelsen av kön och socioekonomisk status.
Kan ihärdighet utvecklas genom fostran?
Enligt studien var den viktigaste faktor som förebådar ihärdighet att elever förbinder sig till sina mål. Om de unga inte förbinder sig till några mål, kan de inte dra nytta av sin ihärdighet. I skolan kan lärandet bearbetas så att målen förmänskligas och görs viktiga för eleverna.
Salmela-Aro påpekar att man nu för en livlig diskussion om förhållandet mellan kognitiva och icke-kognitiva (socio-emotionella) färdigheter samt den riktning i vilken skolan borde utvecklas: “Ihärdigheten är en av de centrala socio-emotionella färdigheterna. Våra resultat utvisar att socio-emotionella färdigheter förebådar kognitiva färdigheter, i detta fall alltså förestående skolframgång.”
Salmela-Aro uppger att en ny OECD-studie håller på att inledas och att man kommer att undersöka socio-emotionella faktorers betydelse för välmående och skolframgång i olika länder. Forskarna ser att de icke-kognitiva färdigheterna i framtiden kommer att få större betydelse än förr.
Enligt Salmela-Aro är det viktigt att ta fram nya interventionssätt, förfaringssätt och försök för att höja ihärdigheten hos barn: “Det gör de unga gott att betrakta betydelsen av vardagens skolarbete i ett vidare sammanhang som en del av livet och ställa upp mål som går att nå. Skolan måste även vara en plats där man i trygghet kan misslyckas och lära sig att uthärda motgångar. Man ska inte låta sig slås ned av motgångarna, utan förvärva kraft och ny energi med hjälp av dem. Leve den finska sisun!”
Tang, Xin; Wang, Ming-Te; Guo, Jiesi; Salmela-Aro, Katariina (2019). Building Grit: The Longitudinal Pathways between Mindset, Commitment, Grit, and Academic Outcomes.
Journal of Youth and Adolescence. https://doi.org/10.1007/s10964-019-00998-0
Kontakter
Mer information:
Professor Katariina Salmela-Aro, katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi,
Helsingfors universitet, Marie Curie besökande professor, ETH Zurich, salmela(at)collegium.ethz.ch, tfn +358 50 415 5283
Finlands Akademi, kommunikationen
informatör Terhi Loukiainen
tfn 029 533 5068
terhi.loukiainen(at)aka.fi
Bilder

Länkar
Om
Finlands Akademi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning i samhället. Vi vill bidra till att stärka den finländska forskningens förnyelseförmåga och göra forskningen mångsidigare och mer internationell. Vi skapar förutsättningar för forskarutbildning och forskarkarriären, ökar det internationella forskningssamarbetet och arbetar för att forskningsresultaten ska kunna nyttiggöras. Vår verksamhet omspänner samtliga vetenskapsgrenar. Vi finansierar forskning med 458 miljoner euro år 2019. En del av Akademins stöd till forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus. Vi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet.
Följ Suomen Akatemia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen Akatemia
Finlands Akademi finansierar högklassig forskning 2026 – förhandsinformation om kommande utlysningar18.12.2025 09:28:31 EET | Pressmeddelande
Den forskningsfinansiering som delas ut av Finlands Akademi kommer att öka 2026. I budgetpropositionen, som för tillfället behandlas i riksdagen, anvisas Akademin cirka 527 miljoner euro för finansiering av nya forskningsprojekt och främjande av forskning.
Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tutkimusta vuonna 2026 − ennakkotietoja tulevista rahoitushauista18.12.2025 09:28:31 EET | Tiedote
Suomen Akatemian jakama tutkimusrahoitus kasvaa vuonna 2026 aiempaa suuremmaksi. Eduskunnan käsiteltävänä olevassa valtion talousarvioesityksessä Akatemian jaettavaksi on osoitettu noin 527 miljoonaa euroa uusien tutkimushankkeiden rahoittamiseen sekä tutkimuksen edistämiseen.
Funding for excellent research in 2026 – advance information on upcoming RCF funding calls18.12.2025 09:28:31 EET | Press release
The amount of research funding distributed by the Research Council of Finland (RCF) is set to increase in 2026. In the government budget proposal currently being discussed in Parliament, approximately 527 million euros has been allocated to the RCF for the funding of new research projects and the promotion of research.
Betydande finansiering från Finlands Akademi för att stärka regional forskning och utveckling24.11.2025 10:07:51 EET | Pressmeddelande
Finlands Akademi har beviljat nästan 15 miljoner euro till lokala forskningsinfrastrukturer för att stärka den regionala FoU-verksamheten. Finansieringen fördelas på tio forskningsinfrastrukturer. Dessa omfattar sammanlagt 18 delprojekt.
Suomen Akatemialta huomattava rahoitus alueellisen tutkimus- ja kehitystoiminnan vahvistamiseksi24.11.2025 10:07:51 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt lähes 15 miljoonaa euroa paikallisille tutkimusinfrastruktuureille alueellisen T&K-toiminnan vahvistamiseksi. Rahoitus jakaantuu kymmenelle tutkimusinfrastruktuurille. Yhteensä rahoitus kattaa 18 osahanketta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
