Elinkeinoelämä haluaa koronapassin nopeasti käyttöön

Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä 90 prosenttia haluaa koronapassin mahdollisimman nopeasti käyttöön. Tieto selviää kauppakamarin tekemästä pikakyselystä. ”Vastanneista yrityksistä yli kolmannes kertoo, että koronapassi vaikuttaisi liiketoimintaan paljon tai erittäin paljon. Keskuskauppakamari vaati jo huhtikuussa kansallisen koronapassin kaltaisia työkaluja auttamaan palveluiden mahdollisimman nopeassa ja terveysturvallisessa avautumisessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Hämeen kauppakamarin alueella kyselyyn vastanneita yrityksiä oli tiistaihin mennessä kertynyt 317, joista teollisuus- ja palvelualan yritysten osuus on yli 60 prosenttia.

Yritykset käyttäisivät koronapassia erityisesti yrityksen ulkopuolella järjestettävien kokousten ja vierailujen yhteydessä, talon ulkopuolisille vierailijoille, koulutustilaisuuksissa sekä henkilökunnan tilaisuuksissa. ”Lisäksi yritykset käyttäisivät koronapassia työ- ja asennusmatkoilla, asiakaskäynneillä, matkailussa ja tapahtumissa, jotta rajoituksia voitaisiin vihdoinkin purkaa”, Eerikäinen kertoo.

Elinkeinoelämä avautuisi nopeammin, mikäli yritykset ottaisivat tavoitteekseen toimia koronapassin mukaisesti. ”Kun Omakannassa on jo rokotustodistukset niin, miksi niitä ei voisi hyödyntää niin kuin esimerkiksi lentokentilläkin?”, pohtii Eerikäinen.

Kauppakamari toivoo, että Suomen lainsäädäntö ei synnytä esteitä koronapassin käyttöönotolle ja ihmetystä herättää, miksi asiaa ei otettu huomioon jo vuosi sitten.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”21.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä uskotaan kasvuun17.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Hämeessä yritysten arviot lähikuukausien suhdannekehityksestä ovat jopa hieman parempia kuin valtakunnallisesti yritysten arviot. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin tiistaina. ”Vihdoinkin näyttää siltä, että alueemme yritykset uskovat kasvuun ja saavuttavat valtakunnallisen suhdannetason. Myös vastanneiden yritysten konkurssiriski on laskenut ja on nyt alempi kuin valtakunnallisissa tuloksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Väyläverkon investointiohjelma on riittämätön15.9.2021 11:51:02 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää valtion väyläverkon investointiohjelmaa vuosille 2022-2029 erityisesti maantieliikenteen osalta alimitoitettuna. ”Investointitaso on täysin riittämätön ja nyt esitetty investointisuunnitelma ei paranna maantieverkoston korjausvelkaa. Hämeen elinkeinoelämän kannalta on erittäin haitallista, jos valtatielle 12 suunniteltu Uusikylä-Tillola-tieosuuden parantaminen ja valtatielle 3 suunniteltu Moreeni-Rastikankaan eritasoliittymää ei huomioida investointiohjelmassa”, kritisoi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritykset kannattavat työperäistä maahanmuuttoa6.9.2021 08:31:37 EEST | Tiedote

Yli puolet Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Yllättävän moni Hämeessä toimivista yrityksistä kannattaa työperäisen maahanmuuton lisäämistä. Vastanneista yrityksistä 53 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä tai erittäin tärkeänä keinona osaavan työvoiman varmistamiseksi. Lisäksi alueellamme yritykset kannattavat vaihtoehtoisena keinona opiskeluun perustuvan maahanmuuton lisäämistä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Osaajapula kasvaa myös Hämeessä2.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Pula osaavasta työvoimasta koettelee osaa Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä yli 75 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Osaajapula rajoittaa jo yritysten kasvua sekä liiketoiminnan kehittämistä. Nyt on pidettävä huolta alueemme vetovoimasta ja tiivistettävä oppilaitosyhteistyötä, jotta voimme houkutella osaajat jäämään ja myös palaamaan alueellemme”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten suhdannekuva kirkastui hieman27.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne parani hieman kesällä rajoitusten purkamisen myötä. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. "Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat parantuneet jonkin verran kesän aikana, vaikka alueemme yritysten suhdannearviot olivat heinäkuussa edelleen hivenen varovaisemmat kuin koko maassa keskimäärin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.