Elinkeinoelämän suurlähettiläspalkinnot Ritva Koukku-Rondelle ja Marjut Akolalle sekä Venäjän Team Finland -tiimille

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja sen Yrittäjävaltuuskunta ovat myöntäneet vuotuiset tunnustukset Suomen edustustoille, jotka ovat auttaneet yrityksiä eri tavoin vientimarkkinoilla. Suurlähettiläspalkinnon saavat Ritva Koukku-Ronde (Intia) ja Marjut Akola (Romania), joita yritykset kiittävät ensiluokkaisesta aktiivisuudesta ja yrityslähtöisyydestä näiden vientimaiden mahdollisuuksien kartoittamisessa. Lisäksi erityispalkinto halutaan antaa Venäjän Team Finland -tiimille: Moskovan ja Pietarin edustustot sekä Suomalais-Venäläinen kauppakamari ovat antaneet yrityksille korvaamatonta apua raskaan kriisin keskellä.

Kulunut vuosi on kirkastanut julkisten kansainvälistymispalveluiden merkitystä entisestään, toteavat EK:n Yrittäjävaltuuskunnan puheenjohtaja Tuomas Pere (Pintos Oy) ja kansainvälistymis- ja uudistumisryhmän puheenjohtaja Bengt Westerholm (Beweship Oy).

”Suurlähettiläät ja Team Finland -verkoston muut ammattilaiset ovat vastanneet vientiyritysten avuntarpeeseen ensiluokkaisen ammattitaitoisesti ja äärimmilleen venyen. Osaamistanne on tarvittu niin akuuttien shokkien selättämiseen kuin uusien markkinamahdollisuuksien avaamiseen. Tästä haluamme kiittää teistä jokaista!”

”Tuki on jatkossakin korvaamattoman tärkeää: geopolitiikka ja protektionismi luovat lisähaasteita, mutta toisaalta vihreä siirtymä ja digitalisaatio tarjoavat suomalaisyrityksille ainutlaatuisia mahdollisuuksia.”

Elinkeinoelämän suurlähettiläspalkinnot myönnetään vuonna 2022 neljättä kertaa seuraavin perusteluin:

Suuret / vakiintuneet markkinat:
Intian suurlähettiläs Ritva Koukku-Ronde on käyttänyt monipuolista ammattitaitoaan ja pitkän linjan kokemustaan suomalaisten yritysten parhaaksi. Hänen aktiivinen ja määrätietoinen otteensa on vahvistanut Suomen maakuvaa ja auttanut yrityksiä eri tavoin Intian vaativien markkinoiden haasteissa. Suomen Intian suurlähetystö yhdessä Business Finlandin ja suomalaisyritysten muodostaman Fincham in India -verkoston kanssa on luonut uudenlaista public-private -yhteistyötä suurlähettiläs Koukku-Ronden johdolla. Yritykset kiittävät häntä aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun myös sosiaalisessa mediassa.

Pienet / nousevat markkinat:
Romanian suurlähettiläs Marjut Akola on määrätietoisesti avannut Romanian osin tuntemattomien markkinoiden mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Hänen johdollaan Team Finland -toimijat ovat esimerkiksi avanneet aktiivisesti yrityksille markkinamahdollisuuksia EU:n ja kansallisen elpymisrahoituksen pohjalta. He ovat jakaneet avoimesti arvokasta tietoa myös sosiaalisessa mediassa Suomen tarjoomasta sekä Romanian uusista markkinamahdollisuuksista. Yritykset kiittävät suurlähettiläs Akolaa mainiosta palveluasenteesta – hänen puoleensa on ollut helppoa kääntyä viennin haasteissa.

Kunniamaininta:
Venäjän Team Finland -tiimi palkitaan poikkeuksellisesta roolistaan yritysten tukipilarina helmikuusta 2022 alkaen. Suomen edustustot Venäjällä – suurlähetystö Moskovassa, pääkonsulaatti Pietarissa, toimipisteet Petroskoissa ja Murmanskissa – sekä Suomalais-Venäläinen kauppakamari (SVKK) ovat auttaneet yrityksiä selviämään ennennäkemättömistä haasteista, jotka Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan aiheutti. Nämä organisaatiot onnistuivat hetkessä muuttumaan vientiä edistävistä organisaatioista akuutin kriisin hallitsijoiksi. Yritykset ovat arvostaneet niin realistista ja reaaliaikaista tilannekuvaa kuin korvaamatonta neuvontaa esimerkiksi pakotteisiin ja Venäjältä vetäytymiseen liittyen.

Liitteessä Ritva Koukku-Ronden ja Marjut Akolan valokuvat (kuvalähde: ulkoministeriö).

Johtaja Petri Vuorio, puh. 050 323 2979
Asiantuntija Elina Sonninen, puh. 045 123 4765

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

Elinkeinoelämän luottamus laski marraskuussa28.11.2022 08:00:22 EET | Tiedote

”Yritysten luottamuksen luisuminen kielii talouden laaja-alaisesta hidastumisesta. Teollisuudessa tilauskannat putosivat jo nyt alle normaalina pidetyn tason ja rakentamisessa taiteillaan korkojen noustessa nopeasti. Palveluissa aktiviteettia on vielä riittänyt, vaikka luottamus tulikin alaspäin. Palveluilla on iso merkitys työllisyyden kannalta, mikä taas heijastuu vastaavasti suoraan vähittäiskauppaan, jossa luottamus nousi marraskuussa ainoana päätoimialoista”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.

EK:n Mittelstand-ohjelma: Pelastetaan Suomen talous ja työpaikat keskisuurilla kasvuyrityksillä22.11.2022 09:30:00 EET | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto esittää Suomen tulevalle hallitukselle uutta painopistettä elinkeinopolitiikkaan: kohdennetaan kasvun kannusteet 50–1000 henkeä työllistävien Mittelstand-yritysten vahvistamiseen ja määrän kasvattamiseen. EK:n laatimalla ohjelmalla Suomi voi saavuttaa 45 000 uutta työpaikkaa ja 3 000 uutta vientiyritystä vuoteen 2027 mennessä. Isoin kansantaloudellinen hyöty saadaan, kun panostetaan kotimaisessa omistuksessa oleviin yrittäjävetoisiin Mittelstandeihin, jotka ovat tottuneet toimimaan Suomessa läpi vaikeimpien suhdanteiden.

EK esittää valtionomistuksen hallittua vähentämistä – varat uuden kasvun luontiin12.11.2022 19:00:11 EET | Tiedote

Tulevalla vaalikaudella vihreä kasvu, t&k-rahoitus ja rapautuva infra edellyttävät noin 4 miljardin euron lisäpanostuksia. EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että tarvittava raha saadaan valtion omistuksen myyntituloista. Esimerkiksi energiatoimialalla tulisi tehdä pikavauhtia kattava selvitys tarpeista, riskeistä ja tavoista, joilla Suomen huoltovarmuus varmistetaan kustannustehokkaalla tavalla.