Elinkustannusten kallistuminen toi esiin yllättävän vaateilmiön Prismassa – vaatelaastareita ja paikkaustarvikkeita ostetaan nyt ennennäkemättömällä tahdilla
Maailmantilanteen aiheuttama elinkustannusten nousu on saanut suomalaiset paikkamaan vaatteitaan aiempaa suuremmalla innolla. Prisman myyntidatasta selviää, että ompelu- ja paikkaustarvikkeiden myynti lähti viime syksynä selvään kasvuun samoihin aikoihin sähkön hinnan nousun kanssa. Kasvu on vain kiihtynyt tänä keväänä ja etenkin vaatelaastarit tekevät nyt kauppaansa ennenäkemättömällä tahdilla.

Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen kertoo, että paikkaus- ja ompelutarvikkeiden myynti on kasvanut 30 prosenttia vuoden 2023 alusta ja kysyntä alkoi kasvaa jo viime syksynä. Suurinta myynti on ollut huhtikuussa, eikä näkyvissä ole hidastumista.
”Uskomme myynnin kasvavan edelleen, sillä monet miettivät nyt hintojen kallistumisen myötä selvästi enemmän omien vaatteiden käyttöikää. Vaatteita korjataan entistä enemmän ja moni on nyt huomannut, että se on ehkäpä luultua helpompaa erilaisten paikkauslaastareiden ja muiden vastaavien tuotteiden avulla. Paikkausintoon vaikuttaa nousseiden hintojen lisäksi myös varmasti lisääntynyt ympäristöajattelu ja halu käyttää vaatteita ekologisesti kestävällä tavalla.”
Viitasen mukaan alkuvuoden selkeitä hittituotteita ovat olleet erilaiset vaatelaastarit.
”Vaatelaastareita on myyty tänä vuonna jo 13 000 kappaletta, mikä on selvästi aiempia vuosia enemmän. Erilaiset paikkakankaat ovat myös suosittuja, ja niiden myynti on kasvanut erittäin paljon. Vaatelaastarien suosiota selittää myös se, että ne ovat helppokäyttöisiä ja erittäin nopeita kiinnittää. Musta väri on näissä selvästi suosituin”, myyntipäällikkö toteaa.
Kasvanut kysyntä on Viitasen mukaan johtanut myös varautumiseen Prismoissa.
”Tarkastelemme parhaillaan vaatteiden korjaamiseen liittyviä valikoimia ja erityisesti paikkojen ja vaatelaastareiden kategoriaa. Kysyntä on nyt niin vahvaa, että haluamme tuoda sinne uusia vaihtoehtoja asiakkaille.”
Näin vaatelaastaria käytetään
Parsiminen on suomalaisille perinteinen tapa jatkaa vaatteen käyttöikää ja tukea kestävää kehitystä, mutta Viitasen mukaan nykyaikana kiireisessä elämäntyylissä usein paikkaamisen tai tahran peittämiselle ei ole aikaa pitkän kaavan kautta. Tai tarve paikkaukselle iskee tilanteissa, joissa ei ole mahdollisuutta ompelulle tai paikan silittämiselle.
Tämän takia juuri vaatelaastareiden helppous on tehnyt niistä hitin.
”Vaatelaastari on helppo ja nopea tapa paikata tai koristella tekstiiliä. Se kiinnitetään minuutissa lujasti hankaamalla ja oikein käytettynä Vaatelaastari kestää useita pesukertoja. vaatelaastari soveltuu useisiin käyttökohteisiin, kuten vaikkapa villasukkiin ja tennareihin”, Viitanen taustoittaa.
Vaatelaastari valmistetaan Suomessa ja sen kuosit ovat suomalaisten suunnittelijoiden käsialaa. Vaatelaastareita on saatavilla useista eri materiaaleista. Vaatelaastari täyttää Euroopan kemikaalilainsäädännön vaatimukset eikä siinä käytetty liima sisällä ihmisten tai ympäristön terveydelle haitallisia aineita.

Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
Kuvat
Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 74 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme