EcoReal Oy

Elintarvikealan logistiikan päästöt alenivat murto-osaan

Ravintola- ja elintarvikelogistiikan yritys HAVI Logistics sai päästönsä alenemaan lähes 80 prosenttia. Päästöt alenivat murto-osaan, kun yritys teki energiaremontin Vantaalla sijaitsevaan logistiikkakeskukseensa, luopui haitallisista kylmäaineista ja siirtyi käyttämään biopolttoaineita kuorma-autoissa.

Ravintola- ja elintarvikelogistiikan yritys HAVI Logistics pystyi pienentämään operatiivisten toimintojensa päästöjä jopa 78 prosenttia.

Päästöjen raju aleneminen syntyi jakelukeskuksen energiatehokkuutta parantamalla ja siirtymällä biopolttoaineineisiin jakeluautoissa.

”Yhtiö saavuttaa yhteensä 1400 hiilidioksiditonnin päästövähennyksen vuodessa. Tämä vastaa 8,8 miljoonaa henkilöautolla ajettua kilometriä eli 220 kierrosta maapallon ympäri”, kertoo EcoRealin teknologiajohtaja Antti Mäki.

Uudistusten myötä muun muassa HAVI Logisticsin kylmäainevuodot poistuvat, minkä ansiosta hiilidioksidin ekvivalenttipäästöt vähenevät entisestä noin 402,3 tonnista vuodessa noin 0,1 tonniin vuodessa.

Kylmäainevuodoista aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt vähenivät, kun ilmastolle hyvin haitallisista kylmäaineista luovuttiin. Käyttöön on otettu hiilidioksidi, joka on luonnollinen kylmäaine. Aiemmin käytetyt kylmäaineet (R404A ja R407F) ovat erittäin voimakkaita kasvihuonekaasuja.

Lisäksi HAVI Logistics siirtyi käyttämään kuorma-autoissaan biopolttoaineita eli biokaasua ja biodieseliä. Tämä vähentää HAVI Logisticsin kuljetusten päästöjä vuositasolla jopa 83 prosenttia.

”Nyt tehtyjen investointien myötä HAVI otti jälleen merkittävän askeleen ympäristöystävällisempään suuntaan. Logistiikkatoimijana ymmärrämme vastuumme jatkuvan parantamisen kehässä. Haluamme näillä toimenpiteillä kertoa, että Suomessa on toimijoita, jotka aidosti miettivät kestävän kehityksen näkökulmasta omaa ja asiakkaidensa liiketoimintaa”, sanoo HAVI Logisticsin toimitusjohtaja Mikael Tuompo.

Energiatehokkuuden palveluyritys EcoReal Oy vastasi logistiikkakeskuksen kylmälaite- ja energiaremontin suunnittelusta, rakennuttamisesta ja valvonnasta.

"HAVI Logistics on hieno esimerkki siitä, kuinka hiilidioksidipäästöjä voidaan alentaa tuntuvasti ja nopeasti keinoilla, jotka ovat jo olemassa", Mäki sanoo.

Lisätietoja:

Antti Mäki
Teknologiajohtaja
p. +358 40 7276681

Mikael Tuompo
HAVI Logistics Oy
p. +358 400 864435

HAVI Logistics Oy tuottaa ravintola- ja elintarvikelogistiikan palveluja ja on erikoistunut lämpösäädeltyjen tuotteiden tilaus-toimitusketjun hallintaan. Jakelukeskuksessa on 3 eri lämpötila-aluetta; pakkas-, viileä- ja ns. kuivavarasto. Lisäksi jakelukeskuksessa on mahdollisuus erikoislämpötiloille esim. suklaalle.

EcoReal Oy on kiinteistö- ja rakennusalan kasvava asiantuntijayritys. Ydintavoitteemme on vähentää ilmastopäästöjä sekä varmistaa ihmisten terveelliset ja turvalliset olosuhteet. Toimintamme perustuu arvoihimme: vastuullisuus, luotettavuus ja tehokkuus.

Panuntie 6

EcoReal on kiinteistö- ja rakennusalan kasvava asiantuntijayritys. Ydintavoitteemme on vähentää ilmastopäästöjä sekä varmistaa ihmisten terveelliset ja turvalliset olosuhteet. Toimintamme perustuu arvoihimme: vastuullisuus, luotettavuus ja tehokkuus. EcoReal tuottaa myös vastuullisuusraportointeja kaikille toimialoille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta EcoReal Oy

Climate change is transforming education now - Perho Culinary, Tourism and Business College trains students to become ambassadors of sustainability16.9.2019 06:50:00 EESTPress release

As climate change affects all aspects of society, including education, Perho Culinary, Tourism and Business College in Finland prepared extensive Responsibility Report with the goal of modifying its training programme to meet the challenges of climate change. Today’s students are becoming ambassadors for sustainable development as they prepare to modernize businesses to meet current demands.