Elintarvikemarkkinalain uudistus tulee tarpeeseen – elintarvikeyritykset ja tuottajat hyötyvät, kuluttajille ei haittaa

Valtioneuvosto hyväksyi eilen esityksen elintarvikemarkkinalain uudistuksesta. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila uskoo, että esitetyt lakimuutokset tasapainottavat kaupan ja elintarvikeyritysten epäsuhtaa markkinoilla. Laki antaa elintarvikemarkkinavaltuutetulle aiempaa paremmat mahdollisuudet puuttua epäkohtiin.

Lakiehdotus kieltää muun muassa liian pitkät maksuajat, tilausten viime hetken peruutukset, sopimusehtojen yksipuoliset muutokset, myyntiin liittymättömät maksut, kaupalliset kostotoimet sekä liikesalaisuuksien laittoman käytön mm. kaupan omien tuotemerkkien valmistuksessa.

Elintarvikemarkkinalakiin lisätään huhtikuussa 2019 hyväksytyt EU-kauppatapadirektiivin edellyttämät hyvän kauppatavan vastaiset kiellot. Laki selkeyttää kaupankäynnin pelisääntöjä sellaisissa tilanteessa, jossa myyjäosapuoli on huomattavasti ostajaa heikompi, eli myyjän liikevaihto yli 2 miljoonaa euroa ostajaa alhaisempi. Laki koskee myös ravintoloita sekä ruokapalvelutoimijoita yksityisellä ja julkisella sektorilla.

MTK:n mukaan aiempi, viime vuonna voimaan tullut laki, jossa myös elintarvikemarkkinavaltuutetun tehtävä perustettiin, oli hampaaton. Uusi lakiehdotus on järjestön tavoitteiden mukainen.

– Voimme olla melko tyytyväisiä hallituksen torstaina esittelemiin elintarvikemarkkinalain muutoksiin, joiden kautta elintarvikemarkkinavaltuutettu saa lisää valtuuksia puuttua epäkohtiin, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK ei usko, että lakimuutoksilla on vaikutusta ruuan kuluttajahintoihin. Elintarvikeyritykset ja viljelijät taas hyötyvät siitä, että pelisäännöt selkeytyvät.

– Elintarvikeyritysten kannattavuus vaikuttaa merkittävästi myös viljelijöiden toimeentuloon. Lisäksi yhä useampi viljelijä toimittaa tätä nykyä kaupalle tuotteitaan myös suoraan, Marttila muistuttaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Marica Twerin, lakimies, 040 183 9722

Kestävän kasvun ohjelman perustuttava koko Suomen vahvuuksiin1.12.2020 09:50:58 EETTiedote

Valtioneuvosto julkisti perjantaina eduskunnalle annettavan selonteon EU:n elvytysvarojen käytöstä. Selonteko antaa mahdollisuuden rakentaa Suomen elvytyspaketti kasvua tukevaksi, mutta ei sitä vielä takaa. Elvytyspaketin on oltava riittävän rohkea, kotimaisia investointeja vauhdittava ja sen on perustuttava Suomen jo olemassa oleviin vahvuuksiin kuten vihreään kasvuun. - On tärkeää, että jokainen elvytyseuro käytetään fiksulla tavalla. Siksi selonteon eduskuntakäsittelyssä tulee varmistaa, että elvytysvarat kohdistuvat aidosti kilpailukykyä ja elinkeinotoimintaa tukeviin hankkeisiin, kestävään kasvuun, osaamisen vahvistamiseen ja uudistumiseen. Myös metsäteollisuutemme rooli ja potentiaali osana kestävää kasvua on tärkeää tunnistaa riittävällä tavalla, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK:n Viljanen haluaa tolkun ääntä julkiseen keskusteluun maa- ja metsätaloudesta24.11.2020 14:16:28 EETTiedote

Tilanne on historiallinen koronan lisäksi myös siksi, että en usko sotien jälkeisenä aikana toimintaamme ja tuotantoamme kyseenalaistetun yhtä monelta suunnalta kuin viime aikoina on tehty. Suomalainen maa- ja metsätalous ei ole ilmasto- ja ympäristöongelma vaan ratkaisu niihin, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan Seinäjoella.

Broileri perunamuusilla ja kasviksilla voitti sushilajitelman ilmasto- ja ravitsemusindeksissä17.11.2020 07:30:00 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys osoittaa, että lautasellamme on paljon ruokaa, joka on sekä ravintoainesisällöltään köyhää, ja jolla on samalla suuret ilmastovaikutukset. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n Envitecpolis Oy:llä teettämä Ruuan ilmastovaikutukset suhteessa ravitsemukseen -selvitys ei muuta sitä, että kasvipohjaisten tuotteiden ilmastovaikutus on kotieläintuotteita pienempi. Erot ruoka-aineiden välillä kuitenkin tasoittuvat, kun hiilipäästöt suhteutetaan ruuan sisältämään ravitsemukseen.