Elo jatkaa Carunan omistajana

Sähkönsiirtoyhtiö Carunan omistusrakenteessa on tapahtunut muutoksia. Omistusjärjestelyiden jälkeen Elo jatkaa pitkäaikaisena sijoittajana 7,5 prosentin osuudella.

Yhdysvaltalainen pääomasijoittaja KKR ja kanadalainen Ontario Teachers’ Pension Plan Board (OTPP) ovat ostaneet 1.3.2021 First Sentier Investorsin omistusosuuden Carunasta ja omistavat nyt yhtiöstä kumpikin 20 prosentin osuuden. Samana päivänä ruotsalainen eläkerahasto AMF on ostanut Kevan 12,5 prosentin osuuden. Lisäksi kanadalainen eläkesijoittaja OMERS on sopinut myyvänsä 40 prosentin osuutensa KKR:lle ja OTPP:lle, kun viranomaisluvat tähän on saatu.

– Elo on omistanut Carunaa vuodesta 2014. Haluamme jatkaa yhtiön kotimaisena sitoutuneena omistajana ja pitkäaikaisena infrasijoittajana. Caruna on kannattava ja hyvin johdettu yhtiö, jolla on vakaat kasvunäkymät, kertoo Elon toimitusjohtaja Satu Huber.

Elo sijoittaa hoitamaansa eläkevarallisuutta maantieteellisesti ja omaisuuslajeittain hajauttaen. Infrastruktuurisijoitusten osuutta on lisätty viime vuosina ja Caruna on Elolle merkittävä sijoitus. Se tarjoaa tasaista ja ennustettavaa tuottoa yli ajan ja toimii osaltaan tasetta vakauttavana tekijänä sijoitusmarkkinoiden liikkeissä.

– Omistuksemme Carunassa sopii hyvin myös Elon ilmastostrategian tavoitteisiin. Sähkönsiirto on merkittävässä roolissa hiilineutraalissa energiamurroksessa, kun yhteiskuntamme sähköistyy ja uusiutuvan energian tuotanto lisääntyy. Nämä muutokset asettavat verkolle kovia vaatimuksia, joihin Caruna Suomen suurimpana sähkönsiirron toimijana on varautunut hyvin, Satu Huber sanoo.

Infrasijoitukset ovat tyypillisesti kiinteää omaisuutta, joita tarvitaan arjessa päivittäin ja joiden kysyntä ei ole herkkä talouskehitykselle. Vakauden lisäksi infrasijoituksissa arvostetaan kohteita, joilla on vaikutusta ilmastonmuutoksen torjunnassa. Elo on sijoittanut muun muassa tuulivoimaan ja metsään. Suomessa Elo on yksi suurimpia tuulivoiman omistajia. Metsäsijoitukset toimivat tuottojen lisäksi hiilinieluna. Kansainvälisesti Elo sijoittaa infraan pääasiassa rahastojen kautta.

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 477 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 26 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Undersökning: Företagarna är inte rädda för konkurs – de flesta har ändå en oroväckande hög stressnivå27.1.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Trots att coronapandemin som förväntat har försvagat företagens försäljning och lönsamhet, är det få företagare som oroar sig för en konkurs. Alarmerande många företagare bedömer att deras arbetsförmåga ligger på en oroväckande nivå och en stor del av företagarna upplever långvarig och skadlig stress. Detta framgår av resultaten från undersökningen Lyckas som företagare, som genomfördes av arbetspensionsbolaget Elo och Företagarna i Finland.

Kyselytutkimus: Konkurssi ei pelota yrittäjiä – valtaosa yrittäjistä on kuitenkin huolestuttavan stressaantuneita27.1.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Vaikka koronapandemia on odotetusti heikentänyt yritysten myyntiä ja kannattavuutta, vain harva yrittäjä on huolissaan konkurssiuhasta. Hälyttävän moni yrittäjä arvioi työkykynsä olevan huolestuttavalla tasolla ja suuri osa yrittäjistä kokee pitkittynyttä ja haitallista stressiä. Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Suomen Yrittäjien Menesty yrittäjänä -kyselytutkimuksen tuloksista.