Alko Oy

Elokuun myyntitiedote: myynti kasvoi 1,3 prosenttia

Jaa

Alkon myynti kasvoi elokuussa 1,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tuoteryhmistä myyntiään kasvatti prosentuaalisesti eniten roseeviinit. #todistaikäsi-kampanjalla muistutettiin myynninvalvonnasta.

Alkon litramyynti kasvoi elokuussa edellisvuoteen verrattuna 1,3 prosenttia. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin elokuussa 23,3 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kuohuviinien myynti kasvoi 15,2 prosenttia, valkoviinien 4,3 prosenttia ja alkoholittomien 10,2 prosenttia. Punaviinien myynti laski 2,1 prosenttia. Väkevien myynti laski 0,4 prosenttia ja panimotuotteiden 3,9 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista.

Viime vuoden tammi-elokuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 12 prosenttia. Alkoholittomien juomien myynti on kasvanut 5,7 prosenttia, panimotuotteiden 3,4 prosenttia, viinien 14,6 prosenttia ja väkevien juomien myynti 9,1 prosenttia.

“Poikkeuksellinen korona-aika on nostanut Alkon myyntiä. Lomia on vietetty aiempaa enemmän kotimaassa ja tämä on näkynyt meillä myymälöiden sekä verkkokaupan myynnissä. Asiakkaamme ovat löytäneet mukavasti digitaaliset palvelumme, Alko-sovelluksen on ladannut jo noin 83 000 käyttäjää”, toteaa liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.

Alko vastasi kasvaneeseen pientuottajatuotteiden kysyntään

Kesäkuukausina Alkon myymälöissä haluttiin nostaa esiin erityisesti pientuottajatuotteita tilanteessa, jossa korona on aiheuttanut toimialalle haasteita (lue lisää teemasta) Pientuottajia täältä! -teema puhutteli asiakkaita ja pientuottajien tuotteiden myynti kasvoi 15 prosenttia.

”Aitous, paikallisuus ja pientuottajat kiinnostavat asiakkaitamme ja iloksemme olemme pystyneet vastaamaan tähän kysyntään. Kesällä kiinnostus painottui odotetusti pienpanimoihin, mutta myös kotimaisten tilaviinien, alkoholittomien ja pientuottajaginien kysyntä kasvoi”, kertoo Pennanen.

Iäntarkastusta joka kolmas sekunti

#todistaikäsi-kampanjalla muistutettiin myynninvalvonnasta ja ikärajoista perinteisesti koulujen alkamisen yhteydessä elokuussa. Kampanjan tarkoituksena on kannustaa nuoria asiakkaita todistamaan ikänsä oma-aloitteisesti kassalla. Tammi-elokuussa ikärajatarkistusten mysterytulos oli huipputasolla 97,9 prosenttia (96,3 prosenttia).

Pennasen mukaan myymälässä varmistetaan, että juomia ei myydä alaikäisille, selkeästi päihtyneille eikä välitetä eteenpäin alaikäiselle.

”Ikää ei voi tietää, eikä sitä ole aina helppo arvioida. Meillä myymälöissä ikä tarkastetaan kaikilta alle 30-vuotiailta vaikuttavilta asiakkailta. Joskus saatamme jopa piristää yli kolmekymppisten päivää papereita kysymällä. Vuosittain teemme 4,5 miljoonaa ikärajan tarkastusta, eli ikä tarkastetaan joka kolmas sekunti jossakin myymälässämme.”

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme