Eloon on nimitetty compliancesta ja sisäisestä tarkastuksesta vastaavat johtajat

Työeläkeyhtiö Eloon on nimitetty kaksi uutta johtajaa, jotka aloittavat työnsä Elossa 1.1.2022 alkaen.

Compliance-johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi on nimitetty Taina Antila. Sisäisen tarkastuksen johtajaksi on nimitetty Tuukka Lahkela.

OTK, varatuomari Taina Antilan vastuualueeseen kuuluvat yhtiön riskienhallinta ja compliance. Organisaation compliance-toimintaa ja riskienhallintaa vahvistava tehtävä on Elossa uusi. Antila on aiemmin toiminut lukuisissa finanssialan yrityksissä ja vastannut muun muassa compliance-toiminnan kehittämisestä.

– Taina on erittäin kokenut vakuutusalan ja compliance-toiminnan ammattilainen. On hienoa, että saamme näin kokeneen osaajan vastaamaan Elon riskienhallinnan ja compliancen kehittämisestä, Elon toimitusjohtaja Carl Pettersson sanoo.

Elon uudeksi sisäisen tarkastuksen johtajaksi on nimitetty KTM Tuukka Lahkela. Lahkela siirtyy Eloon Business Finlandin sisäisen tarkastuksen johtajan paikalta. Aiemmin hän on työskennellyt sisäisen tarkastuksen ja riskienhallinnan tehtävissä Nordeassa ja sitä ennen Finanssivalvonnassa.

– Tuukka Lahkelan monipuolinen osaaminen ja kokemus auttavat meitä kehittämään Elon sisäisen tarkastuksen käytäntöjä osana hallinnon, johtamisjärjestelmän ja riskienhallinnan uudistamista, Carl Pettersson kertoo.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Carl Pettersson, yhteydenotot viestintäpäällikkö Hanna Sairan kautta

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 244 000 eläkkeensaajasta ja noin 29 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kevytyrittäjistä yli puolet toivoo yrittäjän eläkevakuutukseen uutta vaihtoehtoa5.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli puolet (59 %) kevytyrittäjistä katsoo, että yrittäjän eläkevakuutuksen tulisi perustua toteutuneisiin ansioihin ja YEL-maksu tulisi pidättää suoraan palkanmaksun yhteydessä. Suurinta kannatus on yli 58-vuotiaiden keskuudessa, joista 64 prosenttia kannattaa ajatusta. Nykyisellään YEL-vakuutus perustuu työtuloon, joka tarkoittaa yrittäjätoiminnalle annetun työpanoksen arvoa. Peräti 43 prosenttia kevytyrittäjistä arvioi yrittäjän eläketurvan pohjana toimivan työtulon määrittelyn vaikeaksi. Erityisen hankalaksi kevytyrittäjät kokevat sitoutumisen kiinteään maksuun, kun tulot vaihtelevat ja niitä on monen vaikea ennakoida. Yleisesti yrittäjän eläkevakuuttamisen koki helpoksi vastaajista kolmasosa (35 %) ja vaikeaksi samoin kolmasosa (36 %). Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Uusi työ ry:n touko-kesäkuun aikana teettämästä tutkimuksesta. Yrittäjän eläkelakia on tarkoitus muuttaa vuodenvaihteessa. Lakia tarkennetaan sen osalta, miten yrittäjän eläkevakuuttamisen pohjana olevaa vuotu

Suunnitteletko eläkkeelle jäämistä? Nämä neljä asiaa jokaisen tulisi ottaa huomioon3.7.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset jäävät perinteisesti ahkerimmin eläkkeelle kesällä ja vuodenvaihteessa. Eläkkeelle siirtyminen tuo muutoksia paitsi toimeentuloon, myös sosiaalisiin suhteisiin ja elämänrytmiin. Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara listaa neljä asiaa, jotka jokaisen eläkkeelle jäämistä suunnittelevan tulisi ottaa huomioon. Testaa, miten pärjäät tulevalla eläkkeelläsi – Jotta tulevan eläkkeen tasosta ei tarvitse yllättyä, kannattaa eläkkeen taso tarkastaa hyvissä ajoin. Kannustan myös kokeilemaan, miten tulevalla eläkkeellä tulee toimeen ja miten arkiset menot tulee katettua, sanoo Saulivaara. Tulevan eläkkeen määrän voi tarkistaa oman työeläkeyhtiön verkkopalvelusta. Jos eläkkeen taso yllättää kielteisesti, on yksi vaihtoehto jatkaa työntekoa pidempään kuin alimpaan eläkeikään tai jatkaa työskentelyä myös eläkkeen rinnalla. Vanhuuseläkkeellä voi työskennellä rajoituksetta. Ota verotus huomioon Moni yllättyy eläkkeensä verotuksen tasosta. Kun omaa eläkeaikaista toimeentuloa suunnittel

Elos placeringsavkastning var -1,9 procent – osäkerheten i början av året tryckte ner placeringsmarknaden globalt27.4.2022 11:04:27 EEST | Tiedote

Tilltagande inflation, en global åtstramning av penningpolitiken och Rysslands anfallskrig mot Ukraina ökade osäkerheten och inverkade negativt på placeringsmarknaden. Elos placeringar avkastade -1,9 (3,9) procent. Placeringarnas marknadsvärde var 28,8 (26,8) miljarder euro vid utgången av det första kvartalet. Solvensnivån var 126,1 (125,0) procent.