ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa talvirallirenkaiden käyttöä siirtymäosuuksilla hyväkuntoisilla päällystetyillä teillä

Testiajossa rallinastarenkailla varustetulla henkilöautolla ajettiin 150 ylitystä 60 km/h ja 80 km/h -nopeuksilla noin kilometrin mittaisella testiosuudella. Ennen testiä, ajoittain testin aikana sekä testin lopuksi päällysteen urasyvyys sekä pinnan karkeus tutkittiin laseriin perustuvilla mittausmenetelmillä.
Talviolosuhteiden muuttuessa leudoimmiksi ja toisaalta talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä on esitetty kysymys, miten ralliautojen nastarenkaat vaikuttavat päällystettyjen teiden kuntoon ja tulisiko maanteiden kunnossapidosta vastaavien ELY-keskusten rajoittaa ralleissa käytettävien terävänastaisten talvirenkaiden käyttöä päällysteiden suojelemiseksi. Jo aiemmin rallijärjestävät ovat pyrkineet suunnittelemaan reitit välttäen ajoa huonokuntoisilla päällystetyillä teillä.
– Huomioiden talvirallirenkaiden hyvin pieni suhteellinen osuus tien kokonaisrasituksesta ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa niiden käyttöä hyväkuntoisilla päällystetyillä maanteillä. ELY-keskusten kantaan vaikuttaa merkittävästi myös se, että kuljettajilla on renkaiden korkeasta hinnasta johtuen pyrkimys sekä renkaita että samalla tietä säästävään ajotapaan. Kilpailujen siirtymäosuuksien sijoittamista huonokuntoisille päällystetyillä teille tulee jatkossakin välttää, ylijohtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta toteaa.
– Yhteisissä keskusteluissa ELY-keskusten kanssa todettiin tarve selvitystyölle rallin talvirenkaiden kulutusvaikutuksesta. Sujuva viranomaisyhteistyö on tärkeää jäsenseurojemme ja liittomme toiminnalle, ja yhteistyössä toteutettu testi on hyvä osoitus tästä. Kiitämme Keski-Suomen ELY-keskusta testin mahdollistamisesta ja hyvästä yhteistyöstä sen toteuttamiseksi, AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas sanoo.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset edellyttävät
Suomessa liikenteessä käytettävien nastarenkaiden tulee täyttää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksen mukaiset vaatimukset. Määräyksen tarkoituksena on varmistaa, että nastarenkaat luovat edellytyksiä turvalliselle liikenteelle. Samalla on vältettävä tiepäällysteiden tarpeetonta kulumista.
Lumi- ja jääpolanteisilla teillä ajettavissa rallikilpailuissa ja -harjoituksissa käytettävät renkaat eivät täytä määräyksen vaatimuksia, mutta niiden käyttö on mahdollista Traficomin poikkeusluvalla. Ralliautossa käytettävät nastat ovat normaaliliikenteessä käytettäviä nastoja pidemmät ja terävämmät, ja niiden nastamäärä on suurempi.
Talviaikana järjestettävien kilpailujen erikoiskokeet ajetaan lumi- ja jääpolanteisilla sorateillä. Normaalista poikkeavien piikkinastojen käyttö ei aiheuta tälle tiestölle vaurioita tai vauriot ovat niin vähäisiä, että ne voidaan korjata helposti järjestäjän toimesta tapahtuman jälkeen.
Järjestäjien tulee ennakoida ja olla yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen
Kilpailuihin liittyy usein siirtymäosuuksia, joiden aikana tapahtumaan osallistuvat ajoneuvot liikkuvat lumesta ja jäästä paljailla tienpinnoilla liikennesääntöjen mukaisesti. Suuressa osassa maata talvien muututtua leudommiksi ja maanteiden talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä siirtymäosuuksia on ajettu yhä useammin paljaalla asfalttipinnalla. Samaan aikaan erityisesti vähäliikenteisemmän päällystetyn tieverkon päällysteiden kunto on heikentynyt.
Kilpailun järjestäjän tulee suunnitella reitti hyvissä ajoin ja olla tarvittaessa yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen tien tarkemman kunnon selvittämiseksi. Väyläviraston internetsivuilta löytyvästä päällysteiden kuntokartasta saa tietoa päällystetyn tieverkon kuntotilanteesta koko maassa.
– ELY-keskukset kiittävät AKK:ta hyvästä yhteistyötä talvirallirenkaiden vaikutusten selvittämisessä. Uskomme, että yhteistyössä toteutettu selvitys ja johtopäätökset helpottavat kilpailujen järjestämistä. Selvitys myös osoittaa, että hyvin suunnitelluilla talviralleilla ei ole merkitystä maanteiden päällysteille, ylijohtaja Lehtinen mainitsee.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ylijohtaja
Jukka Lehtinen
p. 0295 024 698
Keski-Suomen ELY-keskus
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Kylmyys hidastaa valkoposkihanhien kevätmuuttoa29.4.2025 13:59:55 EEST | Tiedote
Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet hiljaisia valkoposkihanhien kevätmuutossa. Sunnuntaina 13.4. havaitun muuttoaallon jälkeen seuraava muuttoaalto saapui Suomeen vasta sunnuntain ja maanantain välisenä aikana 27.–28.4. Muuttoaaltojen välissä oli kylmä ja vastatuulinen jakso.
Kevyelle liikenteelle uusi väylä Viitostielle Kontiomäen eteläpuolelle (Kainuu)23.4.2025 09:39:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 5 Paltamoon. Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Paltamon kunnan kanssa. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan erillinen jalankulku- ja pyörätie valtatien 5 varteen välille Kontiomäen huoltoasema - Leppiläntien liittymä. Tie suunnitellaan valtatien 5 länsipuolelle huoltoaseman ja valtatien 22 liittymän välillä ja itäpuolelle valtatien 22 liittymän ja Leppiläntien välillä. Hankkeen tavoitteena on turvata jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteys kylältä huoltoaseman palveluihin sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen. Suunnittelutyö aloitetaan huhtikuussa 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu helmikuussa 2026. Alkuvuodesta 2026 järjestetään Paltamossa avoin vuorovaikutustilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Vuorovaikutustilaisuudesta tiedotetaan erikseen. Tiesuunnitelman jälkeen hankkeelle laadi
Varsinais-Suomen ELY-keskus teki päätöksen Porin raatihuoneen suojelemisesta (Satakunta, Varsinais-Suomi)17.4.2025 08:58:22 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on suojellut Porin raatihuoneen piha-alueineen. Raatihuone on valtakunnallisesti arvokas kohde ja se sijaitsee myös muinaisjäännösalueella.
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut16.4.2025 14:18:44 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut keskimääräistä aikaisemmin. Ensimmäiset kaksi valkoposkihanhea havaittiin perjantaina 7.3. Turun Ruissalossa. Kuluvan jakson suurin muuttoaalto koettiin sunnuntaina 13.4., jolloin useassa havaintopisteessä laskettiin yli 3 000 muuttavaa valkoposkihanhea. Helsingin Kivikossa laskettiin suurin määrä, 3 630 muuttavaa hanhea.
Honkajoen alueella on aloitettu selvitystyö Karvianjoen tilan parantamiseksi (Satakunta, Etelä-Pohjanmaa)14.4.2025 12:34:33 EEST | Tiedote
Karvianjoen päävesistössä Honkajoen alueella selvitetään keinoja, joilla voidaan parantaa Karvianjoen ekologista tilaa. Esiselvitys toteutetaan osana JTF-rahoitteista NEVALA-hanketta, jonka yhtenä tavoitteena on edistää turvetuotannon kuormittamien vesistöjen kunnostamista. Esiselvityksen toteuttaa KVVY Tutkimus Oy, joka on kotimainen ympäristötutkimusten ja laboratoriopalveluiden ammattilainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme