ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa talvirallirenkaiden käyttöä siirtymäosuuksilla hyväkuntoisilla päällystetyillä teillä

Testiajossa rallinastarenkailla varustetulla henkilöautolla ajettiin 150 ylitystä 60 km/h ja 80 km/h -nopeuksilla noin kilometrin mittaisella testiosuudella. Ennen testiä, ajoittain testin aikana sekä testin lopuksi päällysteen urasyvyys sekä pinnan karkeus tutkittiin laseriin perustuvilla mittausmenetelmillä.
Talviolosuhteiden muuttuessa leudoimmiksi ja toisaalta talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä on esitetty kysymys, miten ralliautojen nastarenkaat vaikuttavat päällystettyjen teiden kuntoon ja tulisiko maanteiden kunnossapidosta vastaavien ELY-keskusten rajoittaa ralleissa käytettävien terävänastaisten talvirenkaiden käyttöä päällysteiden suojelemiseksi. Jo aiemmin rallijärjestävät ovat pyrkineet suunnittelemaan reitit välttäen ajoa huonokuntoisilla päällystetyillä teillä.
– Huomioiden talvirallirenkaiden hyvin pieni suhteellinen osuus tien kokonaisrasituksesta ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa niiden käyttöä hyväkuntoisilla päällystetyillä maanteillä. ELY-keskusten kantaan vaikuttaa merkittävästi myös se, että kuljettajilla on renkaiden korkeasta hinnasta johtuen pyrkimys sekä renkaita että samalla tietä säästävään ajotapaan. Kilpailujen siirtymäosuuksien sijoittamista huonokuntoisille päällystetyillä teille tulee jatkossakin välttää, ylijohtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta toteaa.
– Yhteisissä keskusteluissa ELY-keskusten kanssa todettiin tarve selvitystyölle rallin talvirenkaiden kulutusvaikutuksesta. Sujuva viranomaisyhteistyö on tärkeää jäsenseurojemme ja liittomme toiminnalle, ja yhteistyössä toteutettu testi on hyvä osoitus tästä. Kiitämme Keski-Suomen ELY-keskusta testin mahdollistamisesta ja hyvästä yhteistyöstä sen toteuttamiseksi, AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas sanoo.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset edellyttävät
Suomessa liikenteessä käytettävien nastarenkaiden tulee täyttää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksen mukaiset vaatimukset. Määräyksen tarkoituksena on varmistaa, että nastarenkaat luovat edellytyksiä turvalliselle liikenteelle. Samalla on vältettävä tiepäällysteiden tarpeetonta kulumista.
Lumi- ja jääpolanteisilla teillä ajettavissa rallikilpailuissa ja -harjoituksissa käytettävät renkaat eivät täytä määräyksen vaatimuksia, mutta niiden käyttö on mahdollista Traficomin poikkeusluvalla. Ralliautossa käytettävät nastat ovat normaaliliikenteessä käytettäviä nastoja pidemmät ja terävämmät, ja niiden nastamäärä on suurempi.
Talviaikana järjestettävien kilpailujen erikoiskokeet ajetaan lumi- ja jääpolanteisilla sorateillä. Normaalista poikkeavien piikkinastojen käyttö ei aiheuta tälle tiestölle vaurioita tai vauriot ovat niin vähäisiä, että ne voidaan korjata helposti järjestäjän toimesta tapahtuman jälkeen.
Järjestäjien tulee ennakoida ja olla yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen
Kilpailuihin liittyy usein siirtymäosuuksia, joiden aikana tapahtumaan osallistuvat ajoneuvot liikkuvat lumesta ja jäästä paljailla tienpinnoilla liikennesääntöjen mukaisesti. Suuressa osassa maata talvien muututtua leudommiksi ja maanteiden talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä siirtymäosuuksia on ajettu yhä useammin paljaalla asfalttipinnalla. Samaan aikaan erityisesti vähäliikenteisemmän päällystetyn tieverkon päällysteiden kunto on heikentynyt.
Kilpailun järjestäjän tulee suunnitella reitti hyvissä ajoin ja olla tarvittaessa yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen tien tarkemman kunnon selvittämiseksi. Väyläviraston internetsivuilta löytyvästä päällysteiden kuntokartasta saa tietoa päällystetyn tieverkon kuntotilanteesta koko maassa.
– ELY-keskukset kiittävät AKK:ta hyvästä yhteistyötä talvirallirenkaiden vaikutusten selvittämisessä. Uskomme, että yhteistyössä toteutettu selvitys ja johtopäätökset helpottavat kilpailujen järjestämistä. Selvitys myös osoittaa, että hyvin suunnitelluilla talviralleilla ei ole merkitystä maanteiden päällysteille, ylijohtaja Lehtinen mainitsee.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ylijohtaja
Jukka Lehtinen
p. 0295 024 698
Keski-Suomen ELY-keskus
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Valtatien 8 Vaasa - Oulu tavoitetila vuodelle 2040 muodostettu (Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa)2.6.2023 13:36:50 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukset yhdessä Väyläviraston kanssa ovat muodostaneet tavoitetilan Vaasan ja Oulun väliselle osuudelle valtatietä 8. Näkemystä tavoitetilasta tarvitaan, sillä tätä 304 kilometriä pitkää yhteysväliä tullaan kehittämään jaksoittain usean vuoden aikana.
Koillismaan kuntien välillä ajetaan joukkoliikennettä myös kesällä (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)2.6.2023 09:53:43 EEST | Tiedote
Koulujen kesäloman alkamisesta huolimatta Kajaanin ja Kuusamon sekä Kemijärven ja Kuusamon välinen joukkoliikenne jatkuu. Lisäksi Kuusamon ja Oulun välillä käynnistyy kokonaan uusia linja-autovuoroja 5.6.2023 alkaen. Sen sijaan muilla reiteillä ajettuja vuoroja lakkaa vähäisten matkustajamäärien vuoksi.
Kainuun kuntien välisen joukkoliikenteen kesäkausi alkaa (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)1.6.2023 14:20:20 EEST | Tiedote
Kesäaikataulut astuvat voimaan Kainuun kuntien välisessä joukkoliikenteessä 5.6.2023. Vaikka osa talvikauden vuoroista jää kesätauolle, joukkoliikenne jatkuu myös kesän aikana. Kesäaikataulut ovat voimassa 9.8.2023 asti.
Kesän 2023 leväseuranta on alkanut (Varsinais-Suomi, Satakunta)1.6.2023 13:54:07 EEST | Tiedote
Tällä viikolla käynnistyi jälleen kesäkuun alusta syyskuun loppuun kestävä valtakunnallinen sinileväseuranta. Seurannan aikana havainnoidaan sinilevien esiintymistä Suomen järvissä ja merialueilla. Tänä kesänä Lounais-Suomessa (Varsinais-Suomi ja Satakunta) ELY-keskuksen vakioseuranta koostuu 36 havaintopaikasta, joista 20 sijaitsee merialueella ja 16 sisävesissä. Osa havaintopaikoista on ollut mukana seurannan alusta eli jo vuodesta 1998 saakka.
Kankaanpään kaupunki suojelee yli 80 hehtaaria soita Helmi-ohjelmassa (Varsinais-Suomi, Satakunta)1.6.2023 10:50:33 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on tehnyt rauhoituspäätöksen, jolla suojellaan 82,6 hehtaaria Kankaanpään kaupungin omistamia suoalueita Alhonkeitaalla ja Lintukulman alueella Ala-Honkajoella. Suojellut kohteet jäävät kaupungin omistukseen yksityisinä luonnonsuojelualueina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme