ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa talvirallirenkaiden käyttöä siirtymäosuuksilla hyväkuntoisilla päällystetyillä teillä

Testiajossa rallinastarenkailla varustetulla henkilöautolla ajettiin 150 ylitystä 60 km/h ja 80 km/h -nopeuksilla noin kilometrin mittaisella testiosuudella. Ennen testiä, ajoittain testin aikana sekä testin lopuksi päällysteen urasyvyys sekä pinnan karkeus tutkittiin laseriin perustuvilla mittausmenetelmillä.
Talviolosuhteiden muuttuessa leudoimmiksi ja toisaalta talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä on esitetty kysymys, miten ralliautojen nastarenkaat vaikuttavat päällystettyjen teiden kuntoon ja tulisiko maanteiden kunnossapidosta vastaavien ELY-keskusten rajoittaa ralleissa käytettävien terävänastaisten talvirenkaiden käyttöä päällysteiden suojelemiseksi. Jo aiemmin rallijärjestävät ovat pyrkineet suunnittelemaan reitit välttäen ajoa huonokuntoisilla päällystetyillä teillä.
– Huomioiden talvirallirenkaiden hyvin pieni suhteellinen osuus tien kokonaisrasituksesta ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa niiden käyttöä hyväkuntoisilla päällystetyillä maanteillä. ELY-keskusten kantaan vaikuttaa merkittävästi myös se, että kuljettajilla on renkaiden korkeasta hinnasta johtuen pyrkimys sekä renkaita että samalla tietä säästävään ajotapaan. Kilpailujen siirtymäosuuksien sijoittamista huonokuntoisille päällystetyillä teille tulee jatkossakin välttää, ylijohtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta toteaa.
– Yhteisissä keskusteluissa ELY-keskusten kanssa todettiin tarve selvitystyölle rallin talvirenkaiden kulutusvaikutuksesta. Sujuva viranomaisyhteistyö on tärkeää jäsenseurojemme ja liittomme toiminnalle, ja yhteistyössä toteutettu testi on hyvä osoitus tästä. Kiitämme Keski-Suomen ELY-keskusta testin mahdollistamisesta ja hyvästä yhteistyöstä sen toteuttamiseksi, AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas sanoo.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset edellyttävät
Suomessa liikenteessä käytettävien nastarenkaiden tulee täyttää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksen mukaiset vaatimukset. Määräyksen tarkoituksena on varmistaa, että nastarenkaat luovat edellytyksiä turvalliselle liikenteelle. Samalla on vältettävä tiepäällysteiden tarpeetonta kulumista.
Lumi- ja jääpolanteisilla teillä ajettavissa rallikilpailuissa ja -harjoituksissa käytettävät renkaat eivät täytä määräyksen vaatimuksia, mutta niiden käyttö on mahdollista Traficomin poikkeusluvalla. Ralliautossa käytettävät nastat ovat normaaliliikenteessä käytettäviä nastoja pidemmät ja terävämmät, ja niiden nastamäärä on suurempi.
Talviaikana järjestettävien kilpailujen erikoiskokeet ajetaan lumi- ja jääpolanteisilla sorateillä. Normaalista poikkeavien piikkinastojen käyttö ei aiheuta tälle tiestölle vaurioita tai vauriot ovat niin vähäisiä, että ne voidaan korjata helposti järjestäjän toimesta tapahtuman jälkeen.
Järjestäjien tulee ennakoida ja olla yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen
Kilpailuihin liittyy usein siirtymäosuuksia, joiden aikana tapahtumaan osallistuvat ajoneuvot liikkuvat lumesta ja jäästä paljailla tienpinnoilla liikennesääntöjen mukaisesti. Suuressa osassa maata talvien muututtua leudommiksi ja maanteiden talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä siirtymäosuuksia on ajettu yhä useammin paljaalla asfalttipinnalla. Samaan aikaan erityisesti vähäliikenteisemmän päällystetyn tieverkon päällysteiden kunto on heikentynyt.
Kilpailun järjestäjän tulee suunnitella reitti hyvissä ajoin ja olla tarvittaessa yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen tien tarkemman kunnon selvittämiseksi. Väyläviraston internetsivuilta löytyvästä päällysteiden kuntokartasta saa tietoa päällystetyn tieverkon kuntotilanteesta koko maassa.
– ELY-keskukset kiittävät AKK:ta hyvästä yhteistyötä talvirallirenkaiden vaikutusten selvittämisessä. Uskomme, että yhteistyössä toteutettu selvitys ja johtopäätökset helpottavat kilpailujen järjestämistä. Selvitys myös osoittaa, että hyvin suunnitelluilla talviralleilla ei ole merkitystä maanteiden päällysteille, ylijohtaja Lehtinen mainitsee.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ylijohtaja
Jukka Lehtinen
p. 0295 024 698
Keski-Suomen ELY-keskus
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Äkillisen rakennemuutoksen tuella uusia työpaikkoja Kemi-Tornion seudulle (Pohjois-Pohjanmaa, Lappi)24.3.2023 12:21:32 EET | Tiedote
ÄRM-yritystuen vaikutuksesta Kemi-Tornion elinkeinorakenne monipuolistuu ja seudulle syntyy satoja uusia työpaikkoja. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on rahoittanut seudun pienten ja keskisuurten yritysten kehittämistä ja investointeja 8,5 miljoonalla eurolla.
Rekordersättning för skador orsakade av fridlysta arter 2022 – ny lag underlättar förebyggandet av skador24.3.2023 12:00:00 EET | Tiedote
Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) betalade 2022 sammanlagt cirka 5,1 miljoner euro i ersättning för skador orsakade av fridlysta djur. En ny lag som trädde i kraft i februari gör det lättare att förebygga skador och söka ersättning.
Rauhoitettujen lajien aiheuttamiin vahinkoihin ennätyskorvaukset vuonna 2022 – uusi laki helpottaa vahinkojen ennaltaehkäisyä24.3.2023 12:00:00 EET | Tiedote
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) maksoivat vuonna 2022 korvauksia rauhoitettujen eläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseksi yhteensä noin 5,1 miljoonaa euroa. Helmikuussa voimaan tullut uusi laki helpottaa vahinkojen ennaltaehkäisyä ja korvausten hakemista.
Uutelan kaivoksella lisätään tarkkailua (Kainuu, Lappi)24.3.2023 09:52:29 EET | Tiedote
Kainuun ja Lapin ELY-keskukset ovat hyväksyneet Elementis Minerals B.V. Suomen sivuliikkeen Uutelan kaivoksen laajennusvaiheelle tarkkailuohjelman. Kaivoksen toiminta laajenee uuden ympäristöluvan mukaiseksi nykyisen kaivospiirin alueella, joten tarkkailua on tarpeellista lisätä.
Kevään kelirikosta arvioidaan vaikeaa (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)20.3.2023 10:27:21 EET | Tiedote
Kelirikolla tarkoitetaan tien pinnan tai tierakenteen pehmenemisen aiheuttamaa kulkukelpoisuuden merkittävää vaikeutumista tai estymistä. Tien pinta tai rakenne voi pehmentyä keväällä roudan sulamisen yhteydessä tai rakenteiden vettyessä märkänä myöhäissyksynä tai lämpimänä alkutalvena. Rakenne voi pehmentyä ja kantavuus heikentyä joko tien pinnalta tai myös syvemmältä. Sorateillä voi siten esiintyä erityyppistä kelirikkoa, kuten pinta- ja runkokelirikkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme