ELY-keskus laskee vt 9 nopeusrajoitusta 70 km:iin/h Aurassa Kuuskosken liittymän kohdalla
Kuuskosken liittymän parantaminen kytkeytyy vt 9 Auran eritasoliittymän suunnitteluun
Kuuskosken liittymä valtatiellä 9 Aurassa porrastettiin v. 2017. Parannetun liittymän ratkaisu ei ole optimaalinen. Hankkeen tiesuunnitelmavaiheessa tarkasteltiin monenlaisia turvallisuutta parantavia vaihtoehtoja, mm. erillisen kääntymiskaistan rakentamista liittymään. Ratkaisuja ei kuitenkaan saatu sovitettua tieympäristöön ja niistä jouduttiin luopumaan. Liittymän jatkoparantaminen kytkeytyy nyt vt 9 Auran eritasoliittymän suunnitteluun. Nopeaa tavoitetilaan pääsemistä ei kuitenkaan ole näköpiirissä, sillä hankkeen tiesuunnittelu on alkamassa vasta lähivuosien aikana. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman investointiohjelmassa ei ole mukana valtatien 9 parantamistoimia Varsinais-Suomen alueella.
Maanteiden pääväylillä turvataan ensisijaisesti pitkän matkan liikenteen sujuvuus
Pääväyläverkolla turvataan ensisijaisesti pitkän matkan liikenteen sujuvuus ja pyritään mahdollisimman yhtenäiseen vähintään 80 km/h nopeustasoon. Pääteillä nopeusrajoitusta lasketaan alle 80 km/h yleensä vain vaarallisten ja/tai vilkkaiden maanteiden liittymien kohdalla. Valitettavasti pitkän matkan liikenteen sujuvuuden turvaaminen tarkoittaa usein, ettei paikallisen ja kevyen liikenteen turvallisuutta ja muita tarpeita pystytä täysimääräisesti huomioimaan. Nopeusrajoitukset perustuvat valtakunnalliseen ohjeeseen nopeusrajoituksista. Nopeusrajoituksissa pyritään yhtenäisiin ratkaisuihin saman tyyppisissä olosuhteissa. Näin varmistamme, että tienpito ja liikkuminen ovat yhtenäistä koko maassa.
Kuuskosken liittymän nopeusrajoituksen lasku kompromissiratkaisu eri tienkäyttäjäryhmien tarpeisiin
Kuuskosken liittymän nopeusrajoituksen osalta ELY-keskus tarkasteli eri vaihtoehtoja nykytilan säilyttämisestä ja nopeusrajoituksen laskemisesta 60 km:iin/h tai 70 km:iin/h. Auran keskustan liittymän kohdalla nopeusrajoitus on 60 km/h, mutta liittymän liikennemäärä on huomattavasti suurempi ja aiempi onnettomuushistoria synkempi kuin Kuuskosken liittymässä. Paikallisen liikenteen turvallisuus ja onnettomuusriski eivät puolla nykyisen 80 km/h säilyttämistä Kuuskosken liittymässä. Nopeusrajoituksen lasku 60 km:iin/h olisi kuitenkin haitannut merkittävästi raskaan liikenteen kuljetuksia, sillä liittymän jälkeen Tampereen suuntaan on kohtuullisen pitkä ja jyrkkä mäki. Nopeusrajoituksen lasku 70 km:iin/h onkin tässä tapauksessa kompromissiratkaisu, jossa on tasapainoiltu sekä pitkän matkan että paikallisen liikenteen tarpeiden sekä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kesken. Nopeusrajoitusta 70 km/h käytetään tyypillisesti mm. tieosuuksilla, joissa onnettomuusriski on kasvanut, mutta tien parantamiseen ei ole rahoitusta. Nopeusrajoitus 70 km/h soveltuu Kuuskosken liittymään myös nopeusrajoitusten yhtenäisyyden näkökulmasta, sillä Turun suuntaan vt 9 nopeusrajoitus jatkuu 70 km/h Auran keskustan liittymän jälkeen.
Tienkäyttäjiltä paljon ehdotuksia nopeusrajoitusten laskusta
ELY-keskus tarkastelee nopeusrajoituksia aina laajasti monesta eri näkökulmasta ja eri tieluokan teillä painotetaan eri asioita. Nopeusrajoituksia ei lasketa yksittäisen onnettomuuden johdosta. Nopeusrajoitusten laskulla pyritään pienentämään onnettomuusriskiä tunnistetussa liikenneympäristössä. Onnettomuuksien taustalla on yleensä useita tekijöitä, eikä tie itsessään aiheuta onnettomuuksia.
ELY-keskus saa paljon ehdotuksia nopeusrajoitusten laskemisesta ja usein ehdotuksia perustellaan piittaamattomalla liikennekäyttäytymisellä. Nopeusrajoituksen laskulla ei kuitenkaan ratkaista asenneongelmia liikenteessä. Nopeusrajoitusten laskua toivotaan usein myös pääteiden varsien sivuliittymien kohdalla, joissa kääntyvien ajoneuvojen turvallisuus koetaan puutteelliseksi. Päätien nopeusrajoitusta ei kuitenkaan lasketa liikennemääriltään pienissä sivutien liittymissä. Tällaisia liittymiä on ELY-keskuksen alueella tuhansia, eikä nopeusrajoitusta ole tarkoituksenmukaista laskea joka liittymän kohdalla. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella on tyypillistä taajamien suuri määrä pääteiden varsilla. Niissä kuntien asutus ja palvelut hajautuvat usein molemmille puolille päätietä. Pääteillä painotetaan pitkän matkan sujuvuutta, eikä niissä valitettavasti pystytä useinkaan riittävästi huomioimaan paikallisen liikenteen tarpeita. Pääteillä toimivin ja turvallisin liittymäratkaisu on eritasoliittymä, mutta niitä ei pystytä toteuttamaan ELY-keskuksen vuotuisella perustienpidon rahoituksella. Viime kädessä vastuu liikenteen turvallisuudesta on jokaisella tienkäyttäjällä. ELY-keskus tekee parhaansa turvallisen tieympäristön aikaansaamiseksi. Liikenne on yhteispeliä ja se vaatii tarkkaavaisuutta ja muiden tielläliikkujien huomioimista.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3812.9.2025 12:52:11 EEST | Tiedote
Syksyn edetessä alkavat monet tämän kesän päällystyskohteet olemaan jo valmiina. Muutamia kohteita on kuitenkin vielä tulossa päällystykseen tämän syksyn aikana sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Ensi viikolla (vk 38) päällystystöitä tehdään Loimaalla.
Varsinais-Suomessa parannetaan linja-autopysäkkien yleisilmettä11.9.2025 10:15:04 EEST | Tiedote
ELY-keskus aloittaa linja-autopysäkkien parannus- ja muutostyöt Varsinais-Suomen alueella. Noin 20 pysäkkikatosta korvataan uusilla katoksilla, lisäksi huonokuntoisia katoksia poistetaan vähän käytetyiltä pysäkeiltä. Osa poistettavista katoksista on rikkoutunut ja osa katoksista ei kestä enää esimerkiksi myrskytuulia. Kokonaisuutena linja-autopysäkkien yleisilme kohenee, vaikka kaikissa kohteissa ei olekaan rahoitusta asentaa uutta katosta poistetun tilalle.
Salon lähiruokakartta voitti Varsinais-Suomen lähiruokapalkinnon8.9.2025 11:24:56 EEST | Tiedote
Salon lähiruokakartta on voittanut Voimaa Varsinais-Suomen maaseudulta -lähiruokakilpailun. Palkinto jaettiin Lähiruokapäivän valtakunnallisissa avajaisissa Laitilan KasiTorilla lauantaina 6. syyskuuta.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 375.9.2025 11:25:45 EEST | Tiedote
Viikolla 37 tehdään päällystöitä Varsinais-Suomessa Salossa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Huittisissa ja Kokemäellä.
Valtatiellä 2 Nakkilassa aloitetaan Tattaranjoen sillan uusiminen – liikenne ohjataan varasillalle5.9.2025 09:50:11 EEST | Tiedote
Maanantaiaamuna 8.9.2025 valtatiellä 2 Nakkilassa otetaan käyttöön varasilta Tattaranjoen siltatyön ajaksi. Varasilta on rakennettu sillan koillispuolelle ja se on käytössä kesäkuuhun 2026 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme