ELY-keskus laskee vt 9 nopeusrajoitusta 70 km:iin/h Aurassa Kuuskosken liittymän kohdalla
Kuuskosken liittymän parantaminen kytkeytyy vt 9 Auran eritasoliittymän suunnitteluun
Kuuskosken liittymä valtatiellä 9 Aurassa porrastettiin v. 2017. Parannetun liittymän ratkaisu ei ole optimaalinen. Hankkeen tiesuunnitelmavaiheessa tarkasteltiin monenlaisia turvallisuutta parantavia vaihtoehtoja, mm. erillisen kääntymiskaistan rakentamista liittymään. Ratkaisuja ei kuitenkaan saatu sovitettua tieympäristöön ja niistä jouduttiin luopumaan. Liittymän jatkoparantaminen kytkeytyy nyt vt 9 Auran eritasoliittymän suunnitteluun. Nopeaa tavoitetilaan pääsemistä ei kuitenkaan ole näköpiirissä, sillä hankkeen tiesuunnittelu on alkamassa vasta lähivuosien aikana. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman investointiohjelmassa ei ole mukana valtatien 9 parantamistoimia Varsinais-Suomen alueella.
Maanteiden pääväylillä turvataan ensisijaisesti pitkän matkan liikenteen sujuvuus
Pääväyläverkolla turvataan ensisijaisesti pitkän matkan liikenteen sujuvuus ja pyritään mahdollisimman yhtenäiseen vähintään 80 km/h nopeustasoon. Pääteillä nopeusrajoitusta lasketaan alle 80 km/h yleensä vain vaarallisten ja/tai vilkkaiden maanteiden liittymien kohdalla. Valitettavasti pitkän matkan liikenteen sujuvuuden turvaaminen tarkoittaa usein, ettei paikallisen ja kevyen liikenteen turvallisuutta ja muita tarpeita pystytä täysimääräisesti huomioimaan. Nopeusrajoitukset perustuvat valtakunnalliseen ohjeeseen nopeusrajoituksista. Nopeusrajoituksissa pyritään yhtenäisiin ratkaisuihin saman tyyppisissä olosuhteissa. Näin varmistamme, että tienpito ja liikkuminen ovat yhtenäistä koko maassa.
Kuuskosken liittymän nopeusrajoituksen lasku kompromissiratkaisu eri tienkäyttäjäryhmien tarpeisiin
Kuuskosken liittymän nopeusrajoituksen osalta ELY-keskus tarkasteli eri vaihtoehtoja nykytilan säilyttämisestä ja nopeusrajoituksen laskemisesta 60 km:iin/h tai 70 km:iin/h. Auran keskustan liittymän kohdalla nopeusrajoitus on 60 km/h, mutta liittymän liikennemäärä on huomattavasti suurempi ja aiempi onnettomuushistoria synkempi kuin Kuuskosken liittymässä. Paikallisen liikenteen turvallisuus ja onnettomuusriski eivät puolla nykyisen 80 km/h säilyttämistä Kuuskosken liittymässä. Nopeusrajoituksen lasku 60 km:iin/h olisi kuitenkin haitannut merkittävästi raskaan liikenteen kuljetuksia, sillä liittymän jälkeen Tampereen suuntaan on kohtuullisen pitkä ja jyrkkä mäki. Nopeusrajoituksen lasku 70 km:iin/h onkin tässä tapauksessa kompromissiratkaisu, jossa on tasapainoiltu sekä pitkän matkan että paikallisen liikenteen tarpeiden sekä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kesken. Nopeusrajoitusta 70 km/h käytetään tyypillisesti mm. tieosuuksilla, joissa onnettomuusriski on kasvanut, mutta tien parantamiseen ei ole rahoitusta. Nopeusrajoitus 70 km/h soveltuu Kuuskosken liittymään myös nopeusrajoitusten yhtenäisyyden näkökulmasta, sillä Turun suuntaan vt 9 nopeusrajoitus jatkuu 70 km/h Auran keskustan liittymän jälkeen.
Tienkäyttäjiltä paljon ehdotuksia nopeusrajoitusten laskusta
ELY-keskus tarkastelee nopeusrajoituksia aina laajasti monesta eri näkökulmasta ja eri tieluokan teillä painotetaan eri asioita. Nopeusrajoituksia ei lasketa yksittäisen onnettomuuden johdosta. Nopeusrajoitusten laskulla pyritään pienentämään onnettomuusriskiä tunnistetussa liikenneympäristössä. Onnettomuuksien taustalla on yleensä useita tekijöitä, eikä tie itsessään aiheuta onnettomuuksia.
ELY-keskus saa paljon ehdotuksia nopeusrajoitusten laskemisesta ja usein ehdotuksia perustellaan piittaamattomalla liikennekäyttäytymisellä. Nopeusrajoituksen laskulla ei kuitenkaan ratkaista asenneongelmia liikenteessä. Nopeusrajoitusten laskua toivotaan usein myös pääteiden varsien sivuliittymien kohdalla, joissa kääntyvien ajoneuvojen turvallisuus koetaan puutteelliseksi. Päätien nopeusrajoitusta ei kuitenkaan lasketa liikennemääriltään pienissä sivutien liittymissä. Tällaisia liittymiä on ELY-keskuksen alueella tuhansia, eikä nopeusrajoitusta ole tarkoituksenmukaista laskea joka liittymän kohdalla. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella on tyypillistä taajamien suuri määrä pääteiden varsilla. Niissä kuntien asutus ja palvelut hajautuvat usein molemmille puolille päätietä. Pääteillä painotetaan pitkän matkan sujuvuutta, eikä niissä valitettavasti pystytä useinkaan riittävästi huomioimaan paikallisen liikenteen tarpeita. Pääteillä toimivin ja turvallisin liittymäratkaisu on eritasoliittymä, mutta niitä ei pystytä toteuttamaan ELY-keskuksen vuotuisella perustienpidon rahoituksella. Viime kädessä vastuu liikenteen turvallisuudesta on jokaisella tienkäyttäjällä. ELY-keskus tekee parhaansa turvallisen tieympäristön aikaansaamiseksi. Liikenne on yhteispeliä ja se vaatii tarkkaavaisuutta ja muiden tielläliikkujien huomioimista.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Satakunnan päällystystyöt viikolla 4210.10.2025 12:54:24 EEST | Tiedote
Viikolla 42 Satakunnassa päällystetään Säkylässä, Eurassa, Eurajoella ja Porissa.
Det finns fortfarande gott om finansiering att söka för miljö- och klimatinvesteringar på landsbygden i Sydvästra Finland7.10.2025 10:12:17 EEST | Pressmeddelande
NTM-centralerna i Egentliga Finland och Satakunta har öppnat en temaansökan för allmännyttiga miljö- och klimatinvesteringar på landsbygden. Temaansökan pågår fram till den 15 november och det finns cirka 900 000 euro att dela ut.
Maaseudun ympäristö- ja ilmastoinvestointeihin on Lounais-Suomessa tarjolla vielä reilusti rahoitusta7.10.2025 10:12:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY-keskukset ovat avanneet teemahaun maaseudun yleishyödyllisiin ympäristö- ja ilmastoinvestointeihin. Teemahaku on käynnissä 15. marraskuuta asti ja jaettavissa on noin 900 000 euroa.
Valtatien 1 Isokylän tunneli Salossa suljetaan huoltotyön takia 7.-8.10.2025 illan ja yön ajaksi6.10.2025 14:15:22 EEST | Tiedote
Salossa Isokylän tunnelissa tehdään ilta- ja yötyönä molempien tunneliputkien huoltotöitä tiistai-illan 7.10. klo 18 ja keskiviikkoaamun 8.10. klo 6 välisenä aikana. Työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi tunneli suljetaan liikenteeltä huoltotyön ajaksi. Valtatien 1 liikenne ohjataan huoltotyön ajaksi maastoon viitoitetulle varareitille.
I Salo förbereder man sig för undantagsförhållanden genom satsningar på gemenskap och vardagsfärdigheter3.10.2025 11:30:25 EEST | Pressmeddelande
Projektet Kylä haltuun ordnar under ett par år närmare hundra evenemang i Salo i samarbete med byar och föreningar. Det utlovas bland annat beredskapsutbildningar och olika slags matkurser, allt från konservering av vildmat till hantering av vilt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme