EMA Finland ja Suomen Palopäällystöliitto yhteistyöhön – ensimmäiset yhteiset akuuttihoidon täydennyskoulutukset alkavat keväällä 2021

EMA Finland ja Suomen Palopäällystöliitto ovat sopineet koulutusyhteistyöstä, jonka tavoitteena on tarjota laadukkaita täydennyskoulutuksia kaikille akuuttihoidon ammattilaisille valtakunnallisesti. Koulutukset alkavat kevään 2021 aikana.

Alkavassa yhteistyössä koulutuksen tuottavat Suomen Palopäällystöliiton kouluttajat. Verkossa toteutettavat koulutukset tulevat myyntiin EMA Finlandin verkkokoulutusalustalle, joka lanseerataan syksyllä 2021.

Täydennyskoulutusten kohderyhmänä ovat kaikki akuuttihoidon parissa työskentelevät aina ensivasteesta johtajatasolle. Teemoina ovat muun muassa akuuttilääketiede, potilasturvallisuus ja laatutyöskentely.

Ensimmäisessä vaiheessa tuotetaan tieliikennepelastamiseen, akuuttihoidon ammattilaisten henkiseen tukeen ja työturvallisuuteen liittyvät koulutukset.

– Ensihoidon ja pelastustoimen tehtävillä on useita yhteisiä rajapintoja, ja yhteistyön ensimmäisenä pilottina toimiikin ensihoitajille suunnattu tieliikennepelastamisen kurssi, kertoo Suomen Palopäällystöliiton koulutusjohtaja Tomi Timonen.

Koulutukset toteutetaan laajalla asiantuntijaverkostolla, johon Palopäällystöliitto tuo merkittävää lisäarvoa.

– Yhteistyön avulla saamme kokemuksia verkkokoulutusten toteutuksesta ja voimme tarjota laadukkaita sisältöjä yhä laajemmille kohderyhmille, Timonen kiteyttää.

EMA Finlandilla on jo aiempaa kokemusta koulutusten järjestämisestä, sillä se tuottaa Euroopan elvytysneuvoston (ERC) sertifioimia ILS- ja ALS-koulutuksia, jotka liittyvät hätäpotilaan hoitoon. Alkava yhteistyö kuitenkin laajentaa EMA Finlandin koulutustarjontaa merkittävästi.

Koulutusyhteistyö lisää akuuttihoidon täydennyskoulutusten tarjontaa ja parantaa koulutuksen saatavuutta valtakunnallisesti. Alan toimijoiden yhtenäinen koulutus puolestaan vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi työturvallisuuteen ja asiakaspalvelun laatuun.

Rivitalopalojen omaisuusvahinkojen vähentämiseksi tutkitaan yläpohjien palo-osastointien piileviä rakennusvirheitä29.8.2024 06:45:00 EEST | Tiedote

Rivitalohuoneistojen tulipalot ovat huolestuttaneet pelastuslaitoksia pidemmän aikaa. Viimeisen viiden vuoden aikana rivitalopaloja on ollut lähes 400 (PRONTO, 2024). Pelastusviranomaisen arvion mukaan palo-osastointi ei ole pitänyt vaadittua aikaa 12 prosentissa näitä paloja, ja tulipalo on levinnyt viereiseen asuntoon tai palo-osastoon. Koska palojen leviäminen yläpohjassa ei näytä rajoittuvan palo-osastoon, ongelma on osastoivien rakenteiden toteutuksessa, suunnittelun väärissä lähtökohdissa tai rakennuksen käytön ja ylläpidon laiminlyönneissä. Myös pelastustoiminnan nopeudella ja resursseilla on merkitys tulipalojen leviämisen suhteen. Vajaavahvuisilla pelastusryhmillä ei pystytä tehokkaaseen pelastus- ja sammutustoimintaan.

Aito DEIB-keskustelu on osallistavaa sekä vähemmistöille että enemmistöille – pelastusalalle tarjoutuu ainutlaatuinen mahdollisuus DEIB-keskusteluun lokakuussa17.8.2024 06:50:00 EEST | Tiedote

Pelastusalalla toimivilla ja työskentelevillä on ainutlaatuinen mahdollisuus DEIB*-keskusteluun syksyn 2024 aikana. Palosuojelurahaston rahoittama pelastusalan DEIB-seminaari tarjoaa monipuoliset puitteet keskusteluun ja yhteistyöhön: Mukaan ilmoittautuneet pääsevät valmistautumaan asiaan Howspace-työalustalla jo ennen tapahtumaa. Keskustelun huipentaa kaksipäiväinen live-seminaari Helsingissä tiistaista keskiviikkoon 1.–2.10.2024.