EMBARGO 25.10.2019 klo 13: Sisko Savonlahdelle Kalle Päätalo -palkinto

Esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus, 2018) kertaheitolla sukupolvensa ääneksi noussut Sisko Savonlahti saa Kalle Päätalo -kirjallisuuspalkinnon. Palkinnolla halutaan Päätalon toiveen mukaisesti tukea poikkeuksellisen lahjakasta nuorta kirjailijaa. Palkinto jaetaan Helsingin kirjamessujen Töölö-lavalla perjantaina 25.10. klo 12 alkavan Kalle Päätalo 100 vuotta -paneelikeskustelun päätteeksi.

Sisko Savonlahti, kuva Marek Sabogal

Sisko Savonlahden esikoisteos Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu kuvaa tunnistettavan tarkasti ja oivaltavalla ironialla nuoren naisen kohtaamia paineita rakkaus- ja työelämässä. Omaääninen autofiktiivinen romaani kiinnittää katseen arkeen, sen ohikiitäviin onnen ja epäonnen hetkiin, ja antaa niille arvon. ”Sisko Savonlahti yhdistää luontevan taidokkaasti huumoria ja melankoliaa ja tarjoaa näkymiä menestystarinoita palvovaan 2010-luvun kaupunkilaisarkeen,” sanoo Gummeruksen kaunokirjallisuuden kustantaja Anna Baijars.

Kalle Päätalo -palkinto on jaettu ensimmäisen kerran vuonna 1990, ja se myönnetään nyt kahdeksannen kerran. Palkinnon arvo on 3 000 euroa.

Sisko Savonlahti, kuva Marek Sabogal

Embargo 24.1. klo 22: Kaarlen palkinnot Niina Merolle, Antti Heikkiselle ja Marianna Kurtolle24.1.2020 22:00:00 EETTiedote

Gummeruksen Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnetään Niina Merolle romaanista Englantilainen romanssi. Kaarlen palkinnon tietokirjailijalle saa Antti Heikkinen teoksestaan Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Suomentaja Marianna Kurtto saa Kaarlen palkinnon kääntäjälle. Kaarlen palkinnot on nimetty Gummeruksen vuonna 1872 perustaneen Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan.

Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista21.1.2020 12:55:01 EETTiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta14.1.2020 13:19:45 EETTiedote

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

Mediatiedote: Antti Röngän ja Petri Tammisen avoin ja rohkea kirjeenvaihto17.12.2019 14:06:13 EETTiedote

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kahden kirjailijan, isän ja pojan, vuoropuhelu. Se kuvaa isänä ja poikana olemista nykyaikana ja käsittelee vaikeitakin aiheita kuten pelkoja, häpeää ja hyväksytyksi tulemisen kaipuuta. Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut tämän syksyn puhutuin esikoisromaani. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia.