Supermetrics Oy

/EMBARGO/ Datakultakuume luo seuraavan polven menestystarinoita: Huippukannattava suomalainen Supermetrics keräsi 250 miljoonan euron valuaatiolla 40 miljoonan euron potin nimekkäiltä kansainvälisiltä rahoittajilta

Vapaa julkaistavaksi 25.8 kello 9.00. Dataintegraation automatisointiin erikoistunut Supermetrics saa kierroksen myötä taakseen kovia nimiä. Yleensä vain amerikkalaisiin yrityksiin keskittyvän IVP:n portfoliosta löytyvät muun muassa Netflix, Slack ja Twitter. Kierrosta johtaneen Highland Europen portfolioon kuuluvat niin ikään kotimaiset Wolt ja Smartly. Omistajajoukkoon liittyvät myös Supercell CEO Ilkka Paananen, sekä Datadog CPO Amit Agarwal. Myös jo aiemmin Supermetricsiin sijoittanut OpenOcean kasvattaa kierroksella osuuttaan.
Mikael Thuneberg

Globaalisti epävarmassa taloustilanteessa tämä rahoituskierros on suuri luottamuksenosoitus yritystämme ja tiimiämme kohtaan,” sanoo Supermetricsin perustaja ja toimitusjohtaja Mikael Thuneberg. “Saamme nyt tueksemme poikkeuksellista osaamista, näkemystä ja kokemusta. Ovet ovat auki,” iloitsee Thuneberg.

40 miljoonan euron potti koostuu sekä rahoituksesta että osakekaupoista, joissa myös yrityksessä pitkään työskennelleet työntekijät pääsivät ensimmäistä kertaa myymään osakkeitaan. Tulorahoituksella kovaa vauhtia kasvavalla Supermetricsillä ei varsinaisesti ole tarvetta ulkopuoliseen rahoitukseen, ja Thuneberg onkin valinnut sijoittajansa tarkkaan. Yrityksen tavoitteena on entistäkin voimakkaampi kansainvälinen kasvu, ja rahoituskierroksen myötä Thuneberg on hankkinut tuekseen vahvaa osaamista kasvua kiihdyttämään.

Amerikkalainen IVP pääomasijoitusyhtiö sijoittaa harvoin USA:n ulkopuolelle, mutta muutaman poikkeuksen se on tehnyt. Yksi näistä poikkeuksista on Supercell, jonka toimitusjohtaja Ilkka Paananen esitteli Supermetricsin ja IVP:n toisilleen: “Olin jo pitkään seurannut Supermetricsin loistavaa menoa. On upeaa nähdä, miten Suomeen on syntymässä tällaisia globaalin potentiaalin omaavia, nopeasti skaalautuvia kasvuyrityksiä. Olen todella iloinen että sain tulla myös itse mukaan tähän sijoituskierrokseen. Uskon että pystyn sparraamaan Supermetricsin tiimiä hyvin etenkin yrityskulttuurin skaalaamisen osalta,” iloitsee Paananen.

Me valitsemme portfolioomme maailman parhaita teknologiayrityksiä. Supermetrics erottuu joukosta käyttäjälähtöisellä lähestymistavallaan, nopealla kasvullaan ja kannattavuudellaan,” sanoo IVP:n General Partner, Eric Law. “Supermetricsillä on puoli miljoonaa käyttäjää ympäri maailman, ja heidän tuotteistaan todella pidetään. Uskomme, että Supermetrics on luomassa tulevaisuuden standardia datan hallintaan ja sen aitoon hyödyntämiseen kaikilla organisaation tasoilla,” jatkaa IVP:n Partner Alex Lim

Supermetricsin hallitukseen liittyy Highland Europen Irena Goldberg: “Mikael ja hänen tiiminsä todella ymmärtävät asiakkaidensa tarpeita ja haasteita. Supermetrics on helppokäyttöinen, luotettava ja aikaa säästävä automaatiotyökalu, joka mahdollistaa datan todellisen hyödyntämisen päätösten teossa.”

Vuonna 2013 perustettu Supermetrics on muutamassa vuodessa saavuttanut vankan aseman kohdeyleisössään ympäri maailmaa. Markkinointidatan integrointiin erikoistunut Supermetrics on ollut tiennäyttäjänä käyttäjäystävällisten datatyökalujen luojana. Sen avulla voi yhdistää hajallaan eri alustoilla olevaa markkinointidataa analysoitavaksi ja raportoitavaksi esimerkiksi Google Sheets ja Google Data Studio -sovelluksiin sekä Exceliin. Kun perinteiset datatyökalut on suunniteltu etunenässä insinööreille, Supermetricsiä voivat käyttää kaikki. Näin se on myös demokratisoinut dataa yrityksissä, ja mahdollistanut sen hyödyntämisen myös ei-teknisille työntekijöille.

Viime keväästä lähtien Supermetricsillä on voinut siirtää dataa helposti myös datavarastoon, ja tätä tuotevalikoimaa laajennetaan parhaillaan vauhdilla. “Me haluamme tehdä datan hyödyntämisestä helpompaa kaikille. Datan ja datalähteiden määrä kasvaa koko ajan, ja siksi työskentely datan kanssa alkaa olla haastavaa jo pienissäkin yrityksissä. Datavaraston käyttö ratkaisee monta ongelmaa, ja me haluamme tuoda myös sen mahdollisuuden paremmin kaikkien markkinointitiimien saataville,” kertoo Supermetricsin toimitusjohtaja Mikael Thuneberg.

Supermetricsin asiakkaita ovat muun muassa Nestlé, Pfizer, Canon ja Dyson. Noin puolet asiakkaista on kaiken kokoisia markkinointitoimistoja kuten Dentsu Aegis Network ja TBWA. Pohjoismaiden suurin rakentamisen ja sisustamisen verkkokauppa, BHG Group, otti Suomessa Supermetricsin datavarastoratkaisun käyttöönsä ensimmäisten joukossa: “Käsittelimme satoja miljoonia rivejä dataa päivittäin ja itse rakennetun integraation ylläpito kävi liian raskaaksi. Supermetrics on ratkaissut meillä tämän ongelman. Se on loistava työkalu raskaan sarjan web-analytiikkaan. Dataa tulee kuin hanasta kääntämällä ja me voimme taas keskittyä sen analysointiin,” kuvailee BHG Groupin Head of Traffic and Analytics, Juha Saarinen

Nyt julkistettu rahoituskierros on Supermetricsin historiassa toinen. Marraskuussa 2017 yritys keräsi 3,5 miljoonan rahoituksen suomalaiselta OpenOcean Capital -pääomasijoitusrahastolta. Kasvavan yrityksen suurimpia kasvun pullonkauloja on rekrytointi: “Olemme pandemiankin aikana palkanneet jatkuvasti uusia työntekijöitä. Tarve on kova etenkin PHP-ohjelmoijille. Myyntitiimiimme rekrytoidaan myös jatkuvasti väkeä,” kertoo Thuneberg. Supermetricsillä on tällä hetkellä noin 100 työntekijää Helsingissä, Atlantassa ja Vilnassa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja ja perustaja
mikael.thuneberg@supermetrics.com

Johanna Virtanen
johanna.virtanen@supermetrics.com

Supermetrics Oy
Kaivokatu 10 A

Supermetrics:

Supermetrics on markkinointidatan integraatioon erikoistunut työkalu, jonka avulla on helppo siirtää ja yhdistää dataa datavarastoihin, BI-työkaluihin, sekä helppokäyttöisiin sovelluksiin kuten Google Data Studioon, Google Sheetsiin ja Exceliin. Vuonna 2013 perustetulla yrityksellä on 14 000 asiakasta ja puoli miljoona käyttäjää yli 120 maassa. Parhaillaan reilut 100 henkeä työllistävällä Supermetricsillä on toimistot Helsingissä, Vilnassa ja Atlantassa.

Highland Europe:

Highland Europe sijoittaa poikkeuksellisiin kasvuvaiheen ohjelmistoyrityksiin. Se on toimintansa aikana kerännyt yhteensä yli miljardin euron rahoituspotin ja sijoittanut varoja yrityksiin, kuten WeTransfer, Smartly ja Wolt. Globaalisti Highlandin sijoitushistoriaan mahtuu 46 listautunutta sekä 19 yli miljardin dollarin valuaation saavuttanutta yritystä. Lisätietoja osoitteesta www.highlandeurope.com/

IVP:

7 miljardin dollarin sijoitetulla pääomalla ja 43 prosentin tuottoasteella IVP on yksi Amerikan johtavista pääömasijoitusrahastoista. IVP on toiminut vuodesta 1980 ja sinä aikana se on sijoittanut yli 400 yritykseen, joista 114 on johtanut listautumiseen. IVP:n portfolioon kuuluvat muun muassa Klarna, ZenDesk, Twitter, Zynga, Slack, Dropbox, Marketo, Netflix ja GitHub. Lisätietoja osoitteesta www.ivp.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Supermetrics Oy

Suomalainen Supermetrics jatkaa poikkeuksellista kasvuaan maailmalla ja saa CFO:n Woltilta26.2.2020 14:39:36 EET | Tiedote

Supermetricsin kansainvälisestä kasvusta poikkeuksellisen tekee sen kannattavuus. Viime vuoden liikevaihto ylsi 13,7 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 119 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Liikevoittoa Supermetrics teki arviolta 35 prosenttia. Hyvä kannattavuus on luonnollisesti herättänyt myös sijoittajien huomion, ja monet maailman johtavista kasvuyrityssijoittajista ovat kiinnostuneita sijoittamaan yritykseen. Nyt kasvustrategiaa tukemaan on palkattu talousjohtaja ravintolaruoan kotiinkuljetuksesta tunnetulta Woltilta.

Suomalainen Supermetrics teki poikkeuksellisen tuloksen ja rakennutti hulppeat toimitilat Helsinkiin24.5.2019 09:07:21 EEST | Tiedote

Maailmalla suuren suosion saavuttanut suomalainen Supermetrics teki kasvuyrityksille poikkeuksellisen tuloksen ja nelinkertaisti samalla liikevoittonsa vuodessa. Etenkin markkinoijien keskuudessa suosittu Supermetrics teki viime vuonna 6,2 miljoonan euron liikevaihdon. Kasvua aiempaan vuoteen tuli 181 prosenttia liikevoittoprosentin ollessa kasvuyrityksille poikkeuksellisen korkea 37 prosenttia. Yritys poimi mukaan myös piensijoittajia, muun muassa pitkäaikaisen Qlik toimitusjohtajan, Lars Björkin.