EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk-priset går till den djärve keramikkonstnären Hinrich Kröger – verken visas endast under veckoslutet!

Tapio Wirkkalas och Rut Bryks 100-årsjubileum till ära år 2016 delade Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk för första gången ut ett internationellt designpris som bär konstnärsparets namn. Priset delas ut vart tredje år, och i år sker det för andra gången på Ruts födelsedag den 18 oktober.

Hinrich Kröger: Little Amour, 2019. Gilden clay sculpture, 58cm high. Photo: Hinrich Kröger

///Embargo 18.10. kl. 16.00///

Prismottagaren har valts av fil.dr, docent Harri Kalha och keramikern Nathalie Lautenbacher. Duon var enig i sitt val: priset går till konstnären Hinrich Kröger från Berlin. ”Den snarast frenetiskt produktiva konstnärens frodiga verk bryter mot god smak och förenar på ett suveränt sätt porslinets behagfullhet med trash-estetik och erotiska motiv”, konstaterar Kalha och Lautenbacher.

Kröger har studerat både keramik och bildkonst, en bakgrund som framträder i form av keramiska verk och i ytans måleriska utformning och behandling. Krögers galleristudio ligger i Berlin Mitte, där han allt sedan 1996 skapat sina unika och färggrant målade figurer, fat och skulpturer. Den internationellt renommerade konstnären kallar sina djärva verk för folkkonst. Hans verk ingår i såväl privata som offentliga samlingar.Till Krögers senaste samarbetsprojekt hör ett gemensamt projekt med modedesignern Jean-Paul Gaultier.Som ett resultat av samarbetet kan Krögers verk beskådas i den senaste kollektionens mönster.

Tapio Wirkkala Rut Bryk -priset är en hyllning till högklassig, nyskapande yrkesskicklighet, materialbehärskning och förståelse av traditionella tillverkningsmetoder. Prisföremålet är en miniatyrskulptur gjord enligt Tapio Wirkkalas ritningar av ursprungligt s.k. rytmfaner som Stiftelsen fått i donation.

Den första prismottagaren 2016 valdes av formgivarna Harri Koskinen och Ilkka Suppanen. Priset gick till den spanska formgivaren Patricia Urquiola.

Presskonferens den 18 oktober kl. 16:00–17:00, prisutdelning den 18 oktober kl. 17:00–18:30 på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Hinrich Kröger närvarar och presenterar sina verk. Ett urval av hans produktion kan beskådas i visningslagret Bryk Wirkkala i EMMA under veckoslutet 18–19.10.2019.

Begäran om intervju:

Petra Wirkkala
verksamhetsledare för Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk
office(at)wirkkalabryk.fi

Katarina Siltavuori
ordförande för Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk
katarina.siltavuori(at)gmail.com

Bilder

Hinrich Kröger: Blond, 2010, Fayence. Photo: Hinrich Kröger
Ceramic sculptures. Photo: Hinrich Kröger
Photo: Hinrich Kröger
Hinrich Kröger: My Dear Father, 2017. Photo: Hinrich Kröger

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

The internationally acclaimed artist Chiharu Shiota will create a large spatial installation for EMMA in autumn 2021 14.11.2019 12:50:00 EETPress release

Since 2018, the collaboration between EMMA and Saastamoinen Foundation has seen works created by topically relevant international artists, tailored site-specifically for EMMA’s unique space. The fourth artist in the collaboration is Chiharu Shiota, who is known for her impressive spatial artworks, where she combines vast webs of threads with various everyday objects.

Maailmankuulu Chiharu Shiota toteuttaa EMMAan suuren tilallisen installaation syksyllä 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

EMMAn ja Saastamoisen säätiön välisessä yhteistyömuodossa on vuodesta 2018 nähty varta vasten EMMAn tilaan luotuja teoksia merkittäviltä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Yhteistyön puitteissa neljäs taiteilija on Chiharu Shiota, joka on tunnettu vaikuttavista tilallisista teoksista, joissa hän yhdistää laajoja lankaverkostoja erilaisiin arkisiin objekteihin. Lisäksi EMMAssa pysyvästi esillä olevaan, Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevään, Kosketus-näyttelyyn on tehty lisäyksiä mediataiteen ohjelmaan vuodelle 2020.

Den världsberömda Chiharu Shiota förverkligar på EMMA en stor rumslig installation på hösten 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

I samarbetsformen mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse har man ända sedan år 2018 kunnat se verk av betydelsefulla internationella konstnärer som skapats speciellt för EMMAs utrymmen. Den fjärde konstnären som framträder inom ramen för detta samarbete är Chiharu Shiota som är känd för sina imponerande rumsliga verk där hon förenar trådnät med olika slags objekt. I utställningen Beröring som presenterar Saastamoinens stiftelses konstsamling och som visas permanent i EMMA har gjorts tillägg för mediakonstprogrammet för år 2020.

Uusi tilataideteos julkistetaan Merituulentorin uudessa pyöräparkissa – kaupunkilaiset mukana nimeämässä teoksen hahmoja!23.10.2019 10:55:00 EESTTiedote

Espoon Tapiolassa avataan uusi yli 400 pyörän pyöräparkki torstaina 24.10. Tapiolan metroaseman yhteyteen. Taidegraafikko Seela Petra on luonut tilallisen julkisen taiteen teoksen, joka levittäytyy uuden pyöräparkin seinille ja pylväisiin ja tuo taiteen lähelle ihmisten arkea. Uutta teosta juhlistetaan kaikille avoimissa avajaisissa 24.10. klo 16–17.

The first Tapio Wirkkala Rut Bryk prize was awarded in 2016 honoring the memory of the noted artist/designer couple during the celebration of their centennial year. The award is given out every three years and this year marks the second time the prize is awarded. The ceremony will be held on the birthday of Rut Bryk, October 18, 2019.

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto rohkealle keramiikkataiteilijalle, Hinrich Krögerille – teokset esillä vain viikonloppuna!18.10.2019 16:00:00 EESTTiedote

Embargo 18.10. klo 16.00: Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö jakoi ensimmäisen kerran taiteilijapariskunnan muistoa juhlistavan kansainvälisen muotoilupalkinnon. Joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaetaan tänä vuonna toisen kerran Rutin syntymäpäivänä 18.10.2019.