Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

EMBLA 2019: Seitsemän ruokaosaajaa Suomesta kilpailee ruokapalkinnosta

Jaa

Pohjoismainen ruokapalkinto ”EMBLA Nordic Food Awards” jaetaan nyt toista kertaa Reykjavikissa 1.6.2019. EMBLA:n seitsemän kilpailusarjan loppukilpailijat ovat nyt tiedossa: jokainen mukana oleva Pohjoismaa on valinnut omat ehdokkaansa kilpailun finaaliin ja finalisteja on yhteensä 48. Suomessa EMBLA-ehdokkaita saatiin 52, ja kaikista Pohjoismaista yhteensä 320.

Seitsemän finalistia Suomesta kilpailee pohjoismaisen ruokakilpailun loppukilpailussa noin kuukauden kuluttua Islannissa. Kansallinen kilpailuraati valitsi loppukilpailun kilpailijat.

– Suomella on erittäin korkeatasoiset kilpailijat. Suomalaiset finalistit osoittavat miten laajaa osaamista meidän ruoka- ja juoma-alallamme on, toteaa Johan Åberg, Suomen tuomariraadin jäsen ja MTK:n maatalousjohtaja.  

Suomen EMBLA-kilpailun finalistit kilpailusarjoittain ovat:

Pohjoismainen raaka-ainetuottaja (Nordic food producer):

Hauhalan Hanhifarmi: Hauhalan hanhifarmi on erikoistunut tuottamaan eettisesti kestävää hanhenlihaa ja -maksaa. Huippuosaamisensa ansiosta on koko hanhen tuotantoketju hanhiemoista munien haudontaan, poikasten kasvatukseen, teurastukseen, lihanleikkuuseen ja pateiden valmistukseen sekä myynti ja markkinointi yrittäjäpariskunta Virpi ja Antti Rantalaisen omassa hallinnassa.
www.hanhifarmi.fi

Pohjoismainen ruokayrittäjä (Nordic food entrepreneur):

Silmusalaatti Snafu Oy: Samuli Laurikaisen viljelemät Silmusalaatti-tuotteet ovat sekoite erilaisia versoja mm. parsakaalista, alfalfasta ja retiisisitä. Energiatehokkaiden ja maukkaiden lopputuotteiden kasvatukseen käytetään vain luomusiemeniä ja puhdasta vettä.
www.silmusalaatti.fi

Pohjoismainen ruoka-artesaani (Nordic food artisan)

Ainoa Winery: Ainoa Wineryllä on pohjoisen keittiön vahvuudet ja se käyttää paikallisia raaka-aineita kuten marjoja ja juureksia. Niistä kehittyy hyvän ruuan seuralaiseksi ainutlaatuisia viinejä, joissa maistuu pohjoisen metsän ja luonnon puhtaat maut.
www.ainoawinery.com

Pohjoismainen ruokaviestijä (Nordic food communicator):

Satokausikalenteri: Satokausikalenteri on kuluttajaviestintänsä ansiosta onnistunut vaikuttamaan kasvisten kulutuksen lisäämiseen. Satokausikalenteria on myyty yli 120 000 kappaletta ja siitä on tullut yksi Suomen suosituimmista digitaalisista yhteisöistä, joka tavoittaa yli 700 000 seuraajaa kuukausittain.
www.satokausikalenteri.fi

Pohjoismainen joukkoruokailuosaaja (Nordic food for many):

Koulutuskeskus Salpaus: Koulutuskeskus Salpauksessa on vuodesta 2016 kehitetty ammattikeittiö- ja leipomoreseptejä kotimaisista kasvivalkuaistuotteista. Se on kehitystyönsä ansiosta vienyt kotimaisen kasvivalkuaisen käyttöä harppauksilla eteenpäin ja levittänyt tietotaitoa ja uusia käytäntöjä niin ulkopuoliselle tahoille kuin oman talon opiskelijoille ja isoihin julkisiin tapahtumiin.
https://www.salpaus.fi/palvelut/ravintolat-ja-kahvilat/ravintolapalvelut-salpauksessa/ 

Pohjoismainen ruokamatkailukohde (Nordic food destination):

Slow Food Festival Fiskars: Slow Food -periaatteet hyvästä, puhtaasta ja reilusti tuotetusta ruuasta toimivat koko festivaalissa, jolla on ollut kymmeniä tuhansia kävijöitä. Festivaali on koonnut alueen tuottajat yhteen ja tehnyt Fiskarsin alueesta keskeisen ruokamatkailukohteen.
http://slowfoodvastnyland.org   

Pohjoismainen ruokakasvattaja (Nordic food for children and youth):

Hävikki-battle, Motiva Oy: Hävikki-battle on suositun konseptinsa ansiosta innostanut yli 6 600 ysiluokkalaista kotitalouden valinnaisryhmissä kokkaamaan hävikkiruoasta, oppimaan pienentämään hävikkiä hyödyntämällä sattumanvaraisia raaka-aineita ja innostanut nuoria osallistumaan #hävikkibattle2018-kuvakilpailuun.
www.saasyoda.fi/hävikki-battle   

Kaikki seitsemän kilpailusarjan 48 finalistia löytyvät EMBLA-ruokakilpailun virallisilta nettisivuilta, osoitteesta www.emblafoodawards.com.

EMBLA-ruokakilpailun tavoitteena on lisätä Pohjoismaisen ruuan näkyvyyttä ja nostaa esiin ruuan innovatiivisia tekijöitä pellolta pöytään niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Päämääränä on vahvistaa kuluttajien tietoa pohjoismaisesta ruuasta.

Joka toinen vuosi toteutettavan EMBLA-kilpailun ensimmäiset palkinnot jaettiin Kööpenhaminassa 2017. Nyt toista kertaa järjestettävän kilpailun palkinnot jaetaan 1.6.2019 Harpan konserttitalossa Reykjavikissa pohjoismaisen keittiömestarijärjestön NKF:n kongressin yhteydessä. Pohjoismainen tuomaristo valitsee voittajat kisan seitsemässä kilpailusarjassa.

EMBLA-ruokakilpailun järjestämisestä vastaa Pohjoismaisten Tuottajajärjestöjen keskusliitto NBC (Nordens Bondeorganisationers Centralråd). Pohjoismainen ministerineuvosto tukee kilpailua osana Uusi pohjoismainen ruoka -ohjelmaa (Ny nordisk mat). Kilpailussa ovat mukana Islanti, Tanska, Norja, Suomi, Ruotsi, Ahvenanmaa ja Färsaaret. Suomen edustajat ja kilpailun järjestäjät ovat MTK ja SLC (Svenska lantbruksproducenternas centralförbund).  

Lisätietoa EMBLA-kilpailusta:

ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK ry, puh. 050 511 8909

viestintäpäällikkö Mia Wikström, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, puh. 050 355 3213

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Simonkatu 6
00100 HELSINKI

020 4131http://www.mtk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kehittyvät kansainväliset ja kotimaiset myyntikanavat auttavat maaseudun matkailuyrityksiä löytämään lisää asiakkaita ja lisäämään myyntiään7.9.2019 09:00:00 EESTUutinen

Vilkas matkailukesä jatkuu suosiollisen sään siivittämänä kohti syksyä ja syyslomia. Kehittyvät matkailun sähköiset myyntikanavat antavat matkailuyritysten koosta ja sijaintipaikasta riippumatta erinomaiset edellytykset sesonkikohtaiseen ja ympärivuotiseen asiakasmäärien tavoittelemiseen ja kasvuun niin kotimaisten kuin ulkomaisten matkailijoiden osalta.

Suomessa lihaa tuotetaan vastuullisesti – kilpailijat vastuullisuudessa takamatkalla15.8.2019 10:59:15 EESTTiedote

Suomalainen lihaketju on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa ja soijan käyttöä rehustuksessa saadaan vähennettyä. Euroopassa soijaa käytetään kotieläinten rehustuksessa enemmän ja kauppasodan myötä lisääntyvä soijan tuonti parantanee soijaa runsaasti käyttävien kilpailukykyä. Suomalainen vastuullisempi tapa tuottaa lihaa on saatava esiin, ettei se jää kilpakumppaneiden jalkoihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme