EMBLA 2019: Seitsemän ruokaosaajaa Suomesta kilpailee ruokapalkinnosta

Pohjoismainen ruokapalkinto ”EMBLA Nordic Food Awards” jaetaan nyt toista kertaa Reykjavikissa 1.6.2019. EMBLA:n seitsemän kilpailusarjan loppukilpailijat ovat nyt tiedossa: jokainen mukana oleva Pohjoismaa on valinnut omat ehdokkaansa kilpailun finaaliin ja finalisteja on yhteensä 48. Suomessa EMBLA-ehdokkaita saatiin 52, ja kaikista Pohjoismaista yhteensä 320.

Seitsemän finalistia Suomesta kilpailee pohjoismaisen ruokakilpailun loppukilpailussa noin kuukauden kuluttua Islannissa. Kansallinen kilpailuraati valitsi loppukilpailun kilpailijat.

– Suomella on erittäin korkeatasoiset kilpailijat. Suomalaiset finalistit osoittavat miten laajaa osaamista meidän ruoka- ja juoma-alallamme on, toteaa Johan Åberg, Suomen tuomariraadin jäsen ja MTK:n maatalousjohtaja.

Suomen EMBLA-kilpailun finalistit kilpailusarjoittain ovat:

Pohjoismainen raaka-ainetuottaja (Nordic food producer):

Hauhalan Hanhifarmi: Hauhalan hanhifarmi on erikoistunut tuottamaan eettisesti kestävää hanhenlihaa ja -maksaa. Huippuosaamisensa ansiosta on koko hanhen tuotantoketju hanhiemoista munien haudontaan, poikasten kasvatukseen, teurastukseen, lihanleikkuuseen ja pateiden valmistukseen sekä myynti ja markkinointi yrittäjäpariskunta Virpi ja Antti Rantalaisen omassa hallinnassa.
www.hanhifarmi.fi

Pohjoismainen ruokayrittäjä (Nordic food entrepreneur):

Silmusalaatti Snafu Oy: Samuli Laurikaisen viljelemät Silmusalaatti-tuotteet ovat sekoite erilaisia versoja mm. parsakaalista, alfalfasta ja retiisisitä. Energiatehokkaiden ja maukkaiden lopputuotteiden kasvatukseen käytetään vain luomusiemeniä ja puhdasta vettä.
www.silmusalaatti.fi

Pohjoismainen ruoka-artesaani (Nordic food artisan)

Ainoa Winery: Ainoa Wineryllä on pohjoisen keittiön vahvuudet ja se käyttää paikallisia raaka-aineita kuten marjoja ja juureksia. Niistä kehittyy hyvän ruuan seuralaiseksi ainutlaatuisia viinejä, joissa maistuu pohjoisen metsän ja luonnon puhtaat maut.
www.ainoawinery.com

Pohjoismainen ruokaviestijä (Nordic food communicator):

Satokausikalenteri: Satokausikalenteri on kuluttajaviestintänsä ansiosta onnistunut vaikuttamaan kasvisten kulutuksen lisäämiseen. Satokausikalenteria on myyty yli 120 000 kappaletta ja siitä on tullut yksi Suomen suosituimmista digitaalisista yhteisöistä, joka tavoittaa yli 700 000 seuraajaa kuukausittain.
www.satokausikalenteri.fi

Pohjoismainen joukkoruokailuosaaja (Nordic food for many):

Koulutuskeskus Salpaus: Koulutuskeskus Salpauksessa on vuodesta 2016 kehitetty ammattikeittiö- ja leipomoreseptejä kotimaisista kasvivalkuaistuotteista. Se on kehitystyönsä ansiosta vienyt kotimaisen kasvivalkuaisen käyttöä harppauksilla eteenpäin ja levittänyt tietotaitoa ja uusia käytäntöjä niin ulkopuoliselle tahoille kuin oman talon opiskelijoille ja isoihin julkisiin tapahtumiin.

Pohjoismainen ruokamatkailukohde (Nordic food destination):

Slow Food Festival Fiskars: Slow Food -periaatteet hyvästä, puhtaasta ja reilusti tuotetusta ruuasta toimivat koko festivaalissa, jolla on ollut kymmeniä tuhansia kävijöitä. Festivaali on koonnut alueen tuottajat yhteen ja tehnyt Fiskarsin alueesta keskeisen ruokamatkailukohteen.

Pohjoismainen ruokakasvattaja (Nordic food for children and youth):

Hävikki-battle, Motiva Oy: Hävikki-battle on suositun konseptinsa ansiosta innostanut yli 6 600 ysiluokkalaista kotitalouden valinnaisryhmissä kokkaamaan hävikkiruoasta, oppimaan pienentämään hävikkiä hyödyntämällä sattumanvaraisia raaka-aineita ja innostanut nuoria osallistumaan #hävikkibattle2018-kuvakilpailuun.
www.saasyoda.fi/hävikki-battle

Kaikki seitsemän kilpailusarjan 48 finalistia löytyvät EMBLA-ruokakilpailun virallisilta nettisivuilta, osoitteesta www.emblafoodawards.com.

EMBLA-ruokakilpailun tavoitteena on lisätä Pohjoismaisen ruuan näkyvyyttä ja nostaa esiin ruuan innovatiivisia tekijöitä pellolta pöytään niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Päämääränä on vahvistaa kuluttajien tietoa pohjoismaisesta ruuasta.

Joka toinen vuosi toteutettavan EMBLA-kilpailun ensimmäiset palkinnot jaettiin Kööpenhaminassa 2017. Nyt toista kertaa järjestettävän kilpailun palkinnot jaetaan 1.6.2019 Harpan konserttitalossa Reykjavikissa pohjoismaisen keittiömestarijärjestön NKF:n kongressin yhteydessä. Pohjoismainen tuomaristo valitsee voittajat kisan seitsemässä kilpailusarjassa.

EMBLA-ruokakilpailun järjestämisestä vastaa Pohjoismaisten Tuottajajärjestöjen keskusliitto NBC (Nordens Bondeorganisationers Centralråd). Pohjoismainen ministerineuvosto tukee kilpailua osana Uusi pohjoismainen ruoka -ohjelmaa (Ny nordisk mat). Kilpailussa ovat mukana Islanti, Tanska, Norja, Suomi, Ruotsi, Ahvenanmaa ja Färsaaret. Suomen edustajat ja kilpailun järjestäjät ovat MTK ja SLC (Svenska lantbruksproducenternas centralförbund).

Lisätietoa EMBLA-kilpailusta:

ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK ry, puh. 050 511 8909

viestintäpäällikkö Mia Wikström, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, puh. 050 355 3213

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa9.9.2021 17:22:03 EEST | Tiedote

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Lihatilojen kannattavuus on kriisissä — MTK Lihavaliokunta vaatii taloudellista vastuullisuutta koko elintarvikeketjuun, sillä kotieläintilojen ahdinko syvenee tuotantopanosten hintojen noustessa26.8.2021 10:56:40 EEST | Tiedote

MTK:n lihavaliokunta tuo esiin vakavan huolen lihatilojen voimakkaasti heikentyneestä kannattavuudesta. Pitkittynyt kannattavuusvaje yhdistettynä tuotantopanosten hintojen nousuun vaarantaa kotimaisen lihantuotannon jatkuvuuden ja erityisesti kehittymisen. Tilanne koskee kaikkia lihantuotantosuuntia. Lihatilojen omat toimet kannattavuuden parantamiseksi on loppuun käytetty, eikä tukipolitiikasta ole odotettavissa apua. Suomalaisen vastuullisesti tuotetun ruuan ja lihan arvostus on kuitenkin korkealla – ainakin puheissa.