Emil Aaltosen taidekokoelma ja elämäntarina tutuiksi Kimmo Pyykkö -taidemuseon luennolla

Museonjohtaja Mika Törmä Emil Aaltosen museosta luennoi vuorineuvos Emil Aaltosen taidekokoelmasta torstaina 15.3. klo 17.30 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Tutuiksi tulevat taidekokoelmaan kuuluvat suomalaisen taiteen kultakauden teokset sekä Aaltosen elämän muut osa-alueet teollisuudesta maatalouteen ja tieteeseen – henkilökohtaista taivalta unohtamatta.
Antti Favén: Emil Aaltosen muotokuva, 1935. öljy. Kuva: Petri Nuutinen

Teollisuusmies, vuorineuvos Emil Aaltonen (1869–1949) keräsi 1910–1940-luvuilla mittavan taidekokoelman, kaikkiaan noin 250 teosta.

Kokoelmaan kuuluu monia suomalaisen taiteen kultakauden teoksia, jotka luennon aikana tulevat tutuiksi, kertoo museonjohtaja Mika Törmä.

Kokoelman keskeisiä taiteilijoita ovat Albert Edelfelt, R.W. Ekman, Werner Holmberg, Eero Järnefelt, Alexander Lauréus, Hjalmar Munsterhjelm, Väinö Richard Rautalin, Victor Westerholm, Maria Wiik, von Wrightin -veljekset ja Victoria Åberg.

Oma keskeinen osansa kokoelmassa on Antti Favénin muotokuvataiteella. Myös vanhempi ulkomainen taide on kokoelmassa edustettuna.

Kokoelmaan kuuluva Johannes Takasen valkoiseen marmoriin ikuistama veistos Rebekka (1878) sijaistee valettuna versiona Kangasalan keskustasta, Korpolan pihasta.

Vuorineuvos Emil Aaltosen kiinnostus kulttuuria kohtaan heräsi jo nuorella iällä Hattulassa 1800-luvun lopulla. Fennomaanisen ideologian vaikutuksesta johtoajatukseksi kulttuurin saralla muodostui näkemys taiteesta ja taiteilijoista kansallisen identiteetin rakentajana, mikä johdatteli Aaltosta tutkimaan taiteen historiaa käsittelevää kirjallisuutta. Näistä lähtökohdista virisi lopulta innostus oman taidekokoelman keräämiseen.

Ajatuksiaan taiteesta Emil Aaltonen ei kirjannut ylös. Hän myöskään laatinut kokoelmasta kattavaa luetteloa.

Ehkäpä tarkkaa luettelointia olennaisempaa oli teosten suoma esteettinen nautinto. Modernia taidetta kokoelmaan ei karttunut, pohtii Mika Törmä.

Suhde kuvataiteeseen saattoi olla samansuuntainen kuin suhde kirjallisuuteen. Aaltosen mukaan Aleksis Kiven kieli tuntui olevan lähempänä elävää elämää ja elävien ihmisten puhumaa kieltä kuin nykykirjallisuus. Se oli kotoisampaa ja ymmärrettävämpää, hän jatkaa.

Luento on osa Kimmo -Pyykkö Kokoelmat kertovat -luentosarjaa, joka johdattelee pirkanmaalaisten taidekokoelmien saloihin. Luentosarjassa kysytään, miten kokoelmat syntyvät ja mitä ne kertovat taiteilijasta tai keräilijästä?

Kokoelmat kertovat -luento: Emil Aaltosen taidekokoelma to 15.3. klo 17:30 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Luennoille on vapaa pääsy.

Kaikki luentosarjan luennot:

to 15.2. klo 17:30 Kimmo Pyykkö -taidemuseon kokoelmat, intendentti Soila Kaipiainen
to 15.3. klo 17:30 Emil Aaltosen kokoelma, museonjohtaja Mika Törmä
to 12.4. klo 17:30 Hiekan taidemuseon kokoelma, museonjohtaja Liisa Rintala
to 17.5. klo 17:30 Emil Wikström, Visavuoren kokoelma, museonjohtaja Pälvi Myllylä

Mediakuva kansiossa: https://www.dropbox.com/sh/hw8u124w67brxqa/AACVyDzh9juVJXBBWi5Xjsika?dl=0

Mika Törmä
museonjohtaja
Emil Aaltosen museo
mika.torma@pyynikinlinna.fi

laura.pekkala (at) kangasala-talo.fi

Kangasala-talo Oy
PL 31 (Kuohunharjuntie 6)

www.kimmopyykkotaidemuseo.fi

Antti Favén: Emil Aaltosen muotokuva, 1935. öljy. Kuva: Petri Nuutinen

Riitta Nelimarkan näyttely tuo väri-ilottelua Kimmo Pyykkö -taidemuseoon -näyttely avautuu 21.9.30.8.2019 08:54:53 EEST | Tiedote

Syksyllä 2019 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa nähdään omaleimaisen ja monipuolisen taiteilijan, professori Riitta Nelimarkan näyttely Bardo Bardo - teoksia alitajunnan labyrinteistä. Nelimarkan alter ego Elise seuralaisineen ja muut tarinalliset hahmot valloittavat taidemuseon näyttelytilat. Riitta Nelimarkan näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 21.9.2019 – 5.1.2020.

Museoiden iltana 15.8. Einar Ilmonin näyttelyn voi kokea musiikin siivittämänä12.8.2019 13:41:39 EEST | Tiedote

Museoiden iltana Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa musiikillisen äänimaiseman Einar Ilmonin näyttelyssä kävijöille. Kontrabasisti Ahti Lassila improvisoi näyttelyn teosten teemoista ja tilasta musiikillisen esityksen klo 19 alkaen. Einar Ilmonin elämään johdattelee Einarin kävelykierroksella opas Jussi Lehtonen klo 17. Lähtö kierrokselle Kimmo Pyykkö -taidemuseon edestä.

Museoiden ilta 15.8.2019 Kangasalla tarjoaa monenlaisia maksuttomia tapahtumia iltakymmeneen asti9.8.2019 09:02:35 EEST | Tiedote

Viidettä kertaa Kangasalla järjestettävä Museoiden ilta tarjoaa monenlaista tekemistä ja kokemista torstaina 15. elokuuta klo 17 alkaen. Taidemaalari Einar Ilmonin elämään ja taiteeseen voi tutustua Einarin kävelykierroksella sekä kontrabasisti Ahti Lassilan musiikin siivittämänä Walking bass -kierroksella Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Mobilia järjestää useita yleisöopastuksia sekä Rallimuseossa että ”Leveillä lahkeilla” näyttelyihin. Tapahtumassa on mukana yhteensä yhdeksän paikalliskohdetta, joihin kaikkiin on illan aikana vapaa pääsy.