Emil Aaltosen taidekokoelma ja elämäntarina tutuiksi Kimmo Pyykkö -taidemuseon luennolla

Museonjohtaja Mika Törmä Emil Aaltosen museosta luennoi vuorineuvos Emil Aaltosen taidekokoelmasta torstaina 15.3. klo 17.30 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Tutuiksi tulevat taidekokoelmaan kuuluvat suomalaisen taiteen kultakauden teokset sekä Aaltosen elämän muut osa-alueet teollisuudesta maatalouteen ja tieteeseen – henkilökohtaista taivalta unohtamatta.

Antti Favén: Emil Aaltosen muotokuva, 1935. öljy. Kuva: Petri Nuutinen

Teollisuusmies, vuorineuvos Emil Aaltonen (1869–1949) keräsi 1910–1940-luvuilla mittavan taidekokoelman, kaikkiaan noin 250 teosta.

Kokoelmaan kuuluu monia suomalaisen taiteen kultakauden teoksia, jotka luennon aikana tulevat tutuiksi, kertoo museonjohtaja Mika Törmä.

Kokoelman keskeisiä taiteilijoita ovat Albert Edelfelt, R.W. Ekman, Werner Holmberg, Eero Järnefelt, Alexander Lauréus, Hjalmar Munsterhjelm, Väinö Richard Rautalin, Victor Westerholm, Maria Wiik, von Wrightin -veljekset ja Victoria Åberg.

Oma keskeinen osansa kokoelmassa on Antti Favénin muotokuvataiteella. Myös vanhempi ulkomainen taide on kokoelmassa edustettuna.

Kokoelmaan kuuluva Johannes Takasen valkoiseen marmoriin ikuistama veistos Rebekka (1878) sijaistee valettuna versiona Kangasalan keskustasta, Korpolan pihasta.

Vuorineuvos Emil Aaltosen kiinnostus kulttuuria kohtaan heräsi jo nuorella iällä Hattulassa 1800-luvun lopulla. Fennomaanisen ideologian vaikutuksesta johtoajatukseksi kulttuurin saralla muodostui näkemys taiteesta ja taiteilijoista kansallisen identiteetin rakentajana, mikä johdatteli Aaltosta tutkimaan taiteen historiaa käsittelevää kirjallisuutta. Näistä lähtökohdista virisi lopulta innostus oman taidekokoelman keräämiseen.

Ajatuksiaan taiteesta Emil Aaltonen ei kirjannut ylös. Hän myöskään laatinut kokoelmasta kattavaa luetteloa.

Ehkäpä tarkkaa luettelointia olennaisempaa oli teosten suoma esteettinen nautinto. Modernia taidetta kokoelmaan ei karttunut, pohtii Mika Törmä.

Suhde kuvataiteeseen saattoi olla samansuuntainen kuin suhde kirjallisuuteen. Aaltosen mukaan Aleksis Kiven kieli tuntui olevan lähempänä elävää elämää ja elävien ihmisten puhumaa kieltä kuin nykykirjallisuus. Se oli kotoisampaa ja ymmärrettävämpää, hän jatkaa.

Luento on osa Kimmo -Pyykkö Kokoelmat kertovat -luentosarjaa, joka johdattelee pirkanmaalaisten taidekokoelmien saloihin. Luentosarjassa kysytään, miten kokoelmat syntyvät ja mitä ne kertovat taiteilijasta tai keräilijästä?

Kokoelmat kertovat -luento: Emil Aaltosen taidekokoelma to 15.3. klo 17:30 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Luennoille on vapaa pääsy.

Kaikki luentosarjan luennot:

to 15.2. klo 17:30 Kimmo Pyykkö -taidemuseon kokoelmat, intendentti Soila Kaipiainen
to 15.3. klo 17:30 Emil Aaltosen kokoelma, museonjohtaja Mika Törmä
to 12.4. klo 17:30 Hiekan taidemuseon kokoelma, museonjohtaja Liisa Rintala
to 17.5. klo 17:30 Emil Wikström, Visavuoren kokoelma, museonjohtaja Pälvi Myllylä

Mediakuva kansiossa: https://www.dropbox.com/sh/hw8u124w67brxqa/AACVyDzh9juVJXBBWi5Xjsika?dl=0

Mika Törmä
museonjohtaja
Emil Aaltosen museo
mika.torma@pyynikinlinna.fi

laura.pekkala (at) kangasala-talo.fi

Kangasala-talo Oy