Emma Kari: Hiilinegatiivisen ja luontopositiivisen Suomen rakentaminen on tärkein tehtävämme

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari painotti, että ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisujen löytämisellä on kiire. Kari puhui Helsingissä pidetyssä Vihreiden puoluevaltuuskunnassa 20.11.2021.

- Hiilinegatiivisen ja luontopositiivisen Suomen rakentaminen on tärkein tehtävämme. Jos me emme saa ratkaistua ilmastokriisiä ja luontokatoa, kaikki muu menettää merkityksensä, Kari sanoi.

Karin mukaan ihmiset ansaitsevat oikeaa tietoa siitä, mitä luonnossamme tapahtuu, mikä on jo ratkaistu, mikä on vielä ratkaisematta ja mitä seuraavaksi on tehtävä.

- Siksi näiden asioiden on oltava myös esillä ja sitä varten aloitamme ympäristöministeriössä säännöllisen hätätilatiedotuksen ilmastokriisistä ja luontokadosta, Kari kertoi.

- Aina välillä se vähän yllättää, miten moni Suomessakin intoutuu vastustamaan markkinatalouden toimintaa, kun kyse on ilmastonmuutoksesta. Uskon, että ilmastotoimien edistäminen on pitkällä tähtäimellä myös suomalaisten yritysten etu. Maamme on pullollaan sitä osaamista, jota kestävämmän talouden rakentaminen vaatii, Kari totesi.

Vihreiden Hanna Holopainen: Irakin sisäisen vakauden kannalta keskeistä on turvallisuussektorin uudistaminen - Suomi on alueen rauhan rakentamisen ytimessä23.11.2021 14:45:43 EET | Tiedote

Vihreiden Hanna Holopainen piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron 23.11. osana lähetekeskustelua. Lähetekeskustelun aiheena oli Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle Suomen osallistumisen jatkamisesta turvallisuussektorin koulutusyhteistyössä Irakissa. Puheessaan Holopainen mainitsi, että selonteon perusteella Irakin tulevaisuuteen voidaan suhtautua varovaisen optimistisesti.

Vihreiden aluevaalien kärkiteemoina oikea-aikaiset palvelut, mielenterveys ja yhdenvertaisuus21.11.2021 14:00:01 EET | Tiedote

Vihreät hyväksyivät puolueen aluevaaliohjelman ja starttasivat vaalikampanjan Helsingissä pidetyssä puoluevaltuuskunnassa sunnuntaina 21.11. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela korosti ennaltaehkäisevän työn merkitystä ja esitti terapiatakuun käyttöönottoa kaikilla hyvinvointialueilla. Suomela korosti myös ihmisiä kunnioittavan ja yhdenvertaisesti kohtelevan terveydenhuoltojärjestelmän tärkeyttä.