Emma Kari: On selvitettävä, tarvitaanko Suomeen luontolaki ja luonnonsuojelun rahoitukselle tietty osuus bruttokansantuotteesta

– Juuri nyt on tärkeää saada pitkään valmisteltu luonnonsuojelulaki maaliin, joka monilta osin parantaa nykyistä luonnonsuojelun tasoamme. Samalla on syytä pohtia, tarvitaanko Suomeen luonto- tai biodiversiteettilakia. Se voisi olla luonteeltaan ilmastolain kaltainen laki, joka kokoaisi yhteen tavoitteemme ja keinomme luontokadon pysäyttämiseksi Suomessa, sanoi ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari tänään pidetyssä metsäluonnon tilaa kästtelevässä infotilaisuudessa.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari piti tänään ensimmäisen ilmastokriisi- ja luontokatoinfon. Säännöllisesti järjestettävien infotilaisuuksien tavoitteena on parantaa ymmärrystä luontokadosta ja ilmastokriisistä sekä tuoda esiin ratkaisuja kriisien torjumiseksi.

Ensimmäisen infon teemana oli Suomen metsien tila ja suojelu sekä EU:n biodiversiteettistrategian toimeenpano Suomessa. Ministeri kävi infossa läpi luonnonsuojelun rahoituksen tilaa.

– Kestävässä yhteiskunnassa kasvu ei voi perustua jatkuvaan luonnonvarojen ylikulutukseen ja jatkossa voisi olla järkevää ottaa tavoitteeksi, että myös luonnonsuojelun rahoitusta tarkasteltaisiin tiettynä osuutena bruttokansantuotteesta, kertoi Kari.

Kyse olisi vastaavan kaltaissesta tavoitteesta, kuin mitä kehitysyhteistyölle on kansainvälisesti asetettu tai tutkimus-, kehitys- ja innovaatiopanostuksille on hallitusohjelmassa linjattu.

Kuluvan hallituskauden aikana luonnonsuojelun rahoitus on yli kaksinkertaistettu. Tällä on ollut Karin mukaan merkittäviä vaikutuksia myös luonnonsuojelun etenemiseen.

– Olemme olemme suojelleet tuhansia hehtaareita metsää ja arvosoita. Olemme ennallistaneet esimerkiksi soita, kosteikkoja, lehtoja ja valkoselkätikkametsiä. Olemme kunnostaneet suomalaisten rakastamien kansallispuistojen retkeilyreittejä, pitkospuita ja nuotiopaikkoja, kuvasi Kari luonnonsuojelusaavutuksia.

Luonnonsuojelutyö on saanut myös hyvää vastaanottoa maanomistajilta.

– Olemme tällä hallituskaudella hyvin huomanneet, että metsien vapaaehtoinen suojelu kiinnostaa maanomistajia: kohteita tarjotaan esimerkiksi Pohjois-, Itä- ja Keski-Suomessa enemmän kuin rahoituksen puolesta voidaan suojella. Lisäpanostusta tarvitaan kuitenkin etenkin eteläiseen Suomeen, jossa suojelualueverkosto on pirstaleisempi ja suojelualueet pieniä.

EU:n biodiversiteettistrategiassa määritellään Euroopan laajuiset tavoitteet ja toimet luontokadon pysäyttämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Suomi on sitoutunut EU:n biodiversiteettistrategiaan ja 30 % maa- sekä meripinta-alan suojeluun EU-alueella. Suomen tulee antaa oma sitoumuksensa strategian toimeenpanosta vuoden 2022 loppuun mennessä. Tätä työtä varten perustetaan kansallista toimeenpanoa valmisteleva työryhmä.

– On päivänselvää, että Suomen pitää pystyä vähintään tähän samaan tasoon. EU:n biodiversiteettistrategiassa on myös useita ennallistamiseen tai ekosysteemien tilan parantamiseen liittyviä tavoitteita. Kaikissa niissä on kyse siitä, että kunnostus- ja hoitotöitä tulee tehdä sekä suojelualueilla että niiden ulkopuolella, sanoi Kari.

– Työryhmä tulee käsittelemään myös luonnonsuojelun rahoituksen tarpeita tulevaisuudessa. Tämä tulee olemaan myös Suomessa merkittävä luonnonsuojeluponnistus.

Emma Kari kirjoittaa aiheista pidemmin blogissa: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/hatatilatiedotus-metsaluonto-tarvitsee-suojelutoimia/

Vihreiden Iiris Suomela: “Myös yksinasuvia on tuettava hintojen noustessa”12.8.2022 11:34:46 EEST | Tiedote

Koronakriisin ja Ukrainan sodan myötä nousevat hinnat laittavat monet suomalaiset ahtaalle, mutta inflaatio osuu erityisen kovaa pienituloisiin. Näistä pienituloisimmista kotitalouksista 79 prosenttia on yhden hengen kotitalouksia. Yksinasuvat ovat siis voimakkaasti yliedustettuna pienituloisten joukossa. Vihreiden varapuheenjohtaja Iiris Suomela esittää Vihreässä blogissa lisätoimia yksinasuvien tukemiseksi osana syksyn lisätalousarvioita ja ensi vuoden budjettia.

Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin lapsiperheiden tukemiseksi ruoan hintojen noustessa15.7.2022 12:30:01 EEST | Tiedote

Elinkustannusten nousu koskettaa erityisesti monia pienituloisia lapsiperheitä. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan mukaan jopa 13 000 lasta on riskissä pudota köyhyyteen hintojen nousun vuoksi. Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin auttamaan lapsiperheitä kohoavien ruoan hintojen kanssa.

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.