Emma Kari: Tarvitsemme ilmastolain kaltaisen luontolain

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari esittää blogissaan uutta keinoa Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. Karin mukaan ylivaalikautista työtä luontokadon torjumiseen turvattaisiin säätämällä luontolaki.

Karin mukaan luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on ilmastonmuutoksen torjunnan ohella tärkein tehtävämme elinkelpoisen planeetan säilyttämiseksi.

–  Luontokato ja kuudes sukupuuttoaalto tapahtuvat koko ajan kiihtyvällä tahdilla aivan silmiemme edessä, myös meillä Suomessa. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on ilmastonmuutoksen torjunnan ohella tärkein tehtävämme elinkelpoisen planeetan säilyttämiseksi. Jos nyt käsillämme olevat keinot eivät riitä, tarvitsemme Suomeen luontolain, Kari kirjoittaa.

Luontolaki olisi luonteeltaan ilmastolain kaltainen laki, joka kirjaisi lakiin luonnon monimuotoisuuden hupenemisen pysäyttämisen ja velvoittaisi kunkin hallituksen raportoimaan työstään luontokadon pysäyttämiseksi. Luontolaki toisi luontokadon lainsäädännön tasolla jokaisen hallituksen pöydälle, yli vaalikausien

– Luontolaki tarkoittaisi myös ajattelun muutosta suomalaiseen luonnonsuojeluun. Luontolaki varmistaisi, että emme suojelisi ainoastaan pistemäisesti kaikkein arvokkaimpia luontokohteitamme tai -lajejamme, vaan se pakottaisi ottamaan huomioon luontoarvot ja ihan sen tavallisen luonnon ympärillämme läpileikkaavasti ja kokoavasti, Kari kirjoittaa.

– Uskon, että yhteisen suomalaisen luonnon turvaaminen yhdistää suomalaisia puoluekannasta riippumatta. Tarvitsemme pitkäjänteisiä ratkaisuja, jotta myös lapsemme voivat kasvaa maassa, jonka luonto on täynnä ihmeitä, Kari linjaa.

Emma Kari kirjoittaa aiheista pidemmin blogissa: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/luontokadon-pysayttamiseksi-tarvitaan-ilmastolakia-vastaava-luontolaki/

Vihreiden Iiris Suomela: “Myös yksinasuvia on tuettava hintojen noustessa”12.8.2022 11:34:46 EEST | Tiedote

Koronakriisin ja Ukrainan sodan myötä nousevat hinnat laittavat monet suomalaiset ahtaalle, mutta inflaatio osuu erityisen kovaa pienituloisiin. Näistä pienituloisimmista kotitalouksista 79 prosenttia on yhden hengen kotitalouksia. Yksinasuvat ovat siis voimakkaasti yliedustettuna pienituloisten joukossa. Vihreiden varapuheenjohtaja Iiris Suomela esittää Vihreässä blogissa lisätoimia yksinasuvien tukemiseksi osana syksyn lisätalousarvioita ja ensi vuoden budjettia.

Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin lapsiperheiden tukemiseksi ruoan hintojen noustessa15.7.2022 12:30:01 EEST | Tiedote

Elinkustannusten nousu koskettaa erityisesti monia pienituloisia lapsiperheitä. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan mukaan jopa 13 000 lasta on riskissä pudota köyhyyteen hintojen nousun vuoksi. Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin auttamaan lapsiperheitä kohoavien ruoan hintojen kanssa.

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.