Emma Kari: Tarvitsemme ilmastolain kaltaisen luontolain

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari esittää blogissaan uutta keinoa Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. Karin mukaan ylivaalikautista työtä luontokadon torjumiseen turvattaisiin säätämällä luontolaki.

Karin mukaan luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on ilmastonmuutoksen torjunnan ohella tärkein tehtävämme elinkelpoisen planeetan säilyttämiseksi.

–  Luontokato ja kuudes sukupuuttoaalto tapahtuvat koko ajan kiihtyvällä tahdilla aivan silmiemme edessä, myös meillä Suomessa. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on ilmastonmuutoksen torjunnan ohella tärkein tehtävämme elinkelpoisen planeetan säilyttämiseksi. Jos nyt käsillämme olevat keinot eivät riitä, tarvitsemme Suomeen luontolain, Kari kirjoittaa.

Luontolaki olisi luonteeltaan ilmastolain kaltainen laki, joka kirjaisi lakiin luonnon monimuotoisuuden hupenemisen pysäyttämisen ja velvoittaisi kunkin hallituksen raportoimaan työstään luontokadon pysäyttämiseksi. Luontolaki toisi luontokadon lainsäädännön tasolla jokaisen hallituksen pöydälle, yli vaalikausien

– Luontolaki tarkoittaisi myös ajattelun muutosta suomalaiseen luonnonsuojeluun. Luontolaki varmistaisi, että emme suojelisi ainoastaan pistemäisesti kaikkein arvokkaimpia luontokohteitamme tai -lajejamme, vaan se pakottaisi ottamaan huomioon luontoarvot ja ihan sen tavallisen luonnon ympärillämme läpileikkaavasti ja kokoavasti, Kari kirjoittaa.

– Uskon, että yhteisen suomalaisen luonnon turvaaminen yhdistää suomalaisia puoluekannasta riippumatta. Tarvitsemme pitkäjänteisiä ratkaisuja, jotta myös lapsemme voivat kasvaa maassa, jonka luonto on täynnä ihmeitä, Kari linjaa.

Emma Kari kirjoittaa aiheista pidemmin blogissa: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/luontokadon-pysayttamiseksi-tarvitaan-ilmastolakia-vastaava-luontolaki/

Vihreät: hallituksen luontopolitiikka vaarantaa Suomen ja Euroopan luonnon – välikysymys harkinnassa21.3.2024 18:15:07 EET | Tiedote

Ilmasto- ja ympäristöministeri Kai Mykkänen ilmoitti kyselytunnilla 21.3., että hallitus vastustaa EU:n ennallistamisasetusta. Suomen kanta voi olla ratkaiseva asetuksen hyväksymisen kannalta. Vihreät on tyrmistynyt hallituksen linjasta ja äärimmäisen pettynyt hallituksen luontopolitiikkaan. Siksi vihreät harkitsee välikysymyksen jättämistä luonnon monimuotoisuudesta.