EMMAn kokoelmat kaikkien ulottuville Finna-hakupalvelun kautta

Yli tuhat taideteosta tulee digitaalisesti saataville, kun EMMA – Espoon modernin taiteen museo liittyy valtakunnalliseen Finna-verkkopalveluun. EMMAn omalla Finna-sivustolla voi tutustua laajasti museon kokoelmien taideteoksiin ja designesineisiin sekä niiden luonnoksiin. Valmiit teemakokonaisuudet avaavat EMMAssa vuosien varrella nähtyjä kokoelmanäyttelyitä. Nyt julkaistua aineistoa täydennetään tulevaisuudessa uusilla, ajankohtaisilla sisällöillä.

© Paula Virta / EMMA

Finnan taideaineisto laajenee, kun EMMA lisää tietokantaan 1244 teosta. EMMAn oman Finna-sivun lisäksi uudet taideaineistot löytyvät valtakunnalliselta Finna.fi-sivustolta, joka kokoaa yhteen eri organisaatioiden aineistot. Verkkopalvelun kautta käyttäjille tarjoutuu mahdollisuus tutustua monipuolisesti EMMAn kokoelmiin kotoa käsin. Museon omasta EMMA-kokoelmasta mukana on 247 teosta. Palvelusta löytyy lisäksi teoksia EMMAan talletetuista kokoelmista. Esimerkiksi Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmasta mukana on yhteensä 896 teosta.

EMMAn Finna-sivulla nostetaan esiin menneinä vuosina esillä olleita kokoelmanäyttelyitä, joiden teoksiin voi tutustua kuratoitujen temaattisten kokonaisuuksien avulla. Käyttäjä voi palata esimerkiksi Lars-Gunnar “Nubben” Nordströmin EMMAssa vuonna 2015 nähtyyn retrospektiiviseen kokonaisuuteen tai seuraavana vuonna esillä olleeseen Rut Bryk – Taikalaatikko -näyttelyyn. Myös Saastamoisen säätiön Kosketus-kokoelmanäyttelyn vaihtuvissa ripustuksissa nähdyt teokset löytyvät hakupalvelusta.

Verkkopalvelussa voi etsiä yksittäisiä teoksia esimerkiksi taiteilijan nimellä tai tutkia aineistoa tekotavan mukaan. Mukana on muun muassa grafiikkaa, maalauksia, valokuvia, veistoksia sekä muotoilua. Aineisto on pääosin kuvitettua. Tietokantaan lisätään myöhemmin taide- ja designkeräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkosen EMMAan syksyllä 2020 tallettaman Collection Kakkosen teoksia sekä uusia kokoelmalisäyksiä.

Finna on Kansalliskirjaston ylläpitämä ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama valtakunnallinen hakupalvelu, jossa voi tutustua museoiden, kirjastojen, arkistojen ja muiden toimijoiden aineistoihin maksutta. Finna pyrkii saattamaan Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistot yhä useampien käyttöön ja palvelemaan opiskelijoita, tutkijoita sekä kaikkia verkkopalvelun sisällöistä kiinnostuneita. EMMAn ohjelmiston kattoteema vuonna 2021 on taiteen voima. EMMA haluaa tarjota digitaalisesti julkaistuilla aineistoilla mahdollisuuden sen kokemiseen myös museorakennuksen ulkopuolella.

© Paula Virta / EMMA

Vuonna 2021 EMMAssa nautittiin taiteen voimasta ja syvennettiin digitaalista museokokemusta3.1.2022 12:30:35 EET | Tiedote

Vuonna 2021 EMMAssa vieraili 61 072 kävijää. Koronapandemian vuoksi museo oli alkuvuonna suljettuna 4 kuukauden ajan ja panostimme entisestään digitaaliseen museokokemukseen sekä saavutettavuuteen monipuolisilla verkkosisällöillämme. Kuluneen vuoden teemana oli taiteen voima ja EMMAssa nähtiin vahvoja, erityisesti EMMAn tiloihin suunniteltuja näyttelyitä sekä eri materiaalien, tekniikoiden ja värien hallintaa – niin modernismin mestareilta kuin kansainvälisiltä ja kotimaisilta nykytaiteen kärkinimiltä.

In 2022 EMMA turns the spotlight toward visionaries of art and design under the theme Crystal Ball. The title is a metaphor for visions of things to come, creative dreams and artists’ knack for anticipating the future.25.11.2021 11:45:00 EET | Press release

The 2022 exhibition programme at EMMA showcases exciting contemporary practitioners of art and design alongside iconic modernists, all of whom are or were visionaries of their eras. The theme is reflected in the exhibitions as well as in the events programme.

EMMAs tema för år 2022 är Kristallkula och estraden överlåts till konstens och formgivningens visionärer. Kristallkulan är en metafor för visioner av framtiden, kreativa drömmar och konstnärernas särskilda förmåga att förutse det kommande.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Inkommande år presenterar EMMAs program intressanta konstnärer inom samtidskonsten och formgivningen, samt modernismens klassiska konstnärer vars produktion förenas av att de var visionära i sin tid. Temat tar sig uttryck både i utställningarnas innehåll och i EMMAs övriga program.

EMMAn vuoden 2022 teemana on Kristallipallo ja estradi annetaan taiteen ja muotoilun visionääreille. Kristallipallo on metafora tulevaisuuden näyille, luoville unelmille sekä taiteilijoiden erityiselle kyvylle ennakoida tulevaa.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Ensi vuonna EMMAn ohjelmisto esittelee nykytaiteen ja muotoilun kiinnostavia tekijöitä sekä modernismin klassikkotaiteilijoita, joiden tuotantoa yhdistää oman aikansa visionäärisyys. Teema ilmenee niin näyttelysisällöissä kuin EMMAn muussa ohjelmassa.

Chiharu Shiotas trådlabyrint tar oss på en resa in i våra personliga minnen och vårt innersta. Den världsberömda konstnären har gjort verket enkom till EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotas (f. 1972) verk Tracing Boundaries (Gränsöverskridande) förvandlar EMMAs rymliga utställningslokal i betong till en intensivt röd trådlabyrint. Shiota har gjort installationen som en del av Saastamoinen stiftelsens och EMMAs gemensamma utställningsserie, och det kommer att införlivas i stiftelsens samling. Trådnätet bildar ett för Shiota typiskt rum i rummet – en egen värld – som leder betraktaren in på en stig till personliga betydelser och minnen. Gränsöverskridande visas på EMMA 27.10.2021–27.11.2022.

Chiharu Shiota’s labyrinth of yarn invites visitors on a journey into personal memories and hidden depths. The world-famous artist created her installation site-specifically for EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Press release

Tracing Boundaries by Chiharu Shiota (b. 1972) transforms EMMA’s open concrete gallery space into an immersive labyrinth of red yarn. Commissioned by the Saastamoinen Foundation, the piece is being featured in a special series of exhibitions hosted in collaboration with EMMA. After the exhibition, the installation will become a permanent addition to the foundation’s art collection. The tangled red yarn generates “spaces within space”, a signature hallmark of Shiota’s art, inviting visitors on a journey into inner worlds and personal memories. ‘Tracing Boundaries’ will be on display at EMMA from October 27, 2021 to November 27, 2022.

Chiharu Shiotan lankalabyrintti kutsuu katsojat matkalle omiin muistoihin ja syvälle sisimpäänsä. Maailmankuulun taiteilijan teos on suunniteltu varta vasten EMMAn näyttelytilaan26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotan (s. 1972) teos Äärirajoilla (Tracing Boundaries) muuntaa EMMAn avaran, betonin hallitseman näyttelytilan intensiivisen punaiseksi lankalabyrintiksi. Shiota on luonut installaation osana Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistä komissionäyttelyiden sarjaa ja se liitetään osaksi säätiön taidekokoelmaa. Teoksen lankaverkosto muodostaa taiteilijalle tyypillisen tilan tilassa – oman maailmansa – joka houkuttelee katsojan oman elämänsä merkitysten ja muistojen polulle. Äärirajoilla on esillä EMMAssa 27.10.2021–27.11.2022.