EMMAn kokoelmat kaikkien ulottuville Finna-hakupalvelun kautta

Yli tuhat taideteosta tulee digitaalisesti saataville, kun EMMA – Espoon modernin taiteen museo liittyy valtakunnalliseen Finna-verkkopalveluun. EMMAn omalla Finna-sivustolla voi tutustua laajasti museon kokoelmien taideteoksiin ja designesineisiin sekä niiden luonnoksiin. Valmiit teemakokonaisuudet avaavat EMMAssa vuosien varrella nähtyjä kokoelmanäyttelyitä. Nyt julkaistua aineistoa täydennetään tulevaisuudessa uusilla, ajankohtaisilla sisällöillä.
© Paula Virta / EMMA

Finnan taideaineisto laajenee, kun EMMA lisää tietokantaan 1244 teosta. EMMAn oman Finna-sivun lisäksi uudet taideaineistot löytyvät valtakunnalliselta Finna.fi-sivustolta, joka kokoaa yhteen eri organisaatioiden aineistot. Verkkopalvelun kautta käyttäjille tarjoutuu mahdollisuus tutustua monipuolisesti EMMAn kokoelmiin kotoa käsin. Museon omasta EMMA-kokoelmasta mukana on 247 teosta. Palvelusta löytyy lisäksi teoksia EMMAan talletetuista kokoelmista. Esimerkiksi Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmasta mukana on yhteensä 896 teosta.

EMMAn Finna-sivulla nostetaan esiin menneinä vuosina esillä olleita kokoelmanäyttelyitä, joiden teoksiin voi tutustua kuratoitujen temaattisten kokonaisuuksien avulla. Käyttäjä voi palata esimerkiksi Lars-Gunnar “Nubben” Nordströmin EMMAssa vuonna 2015 nähtyyn retrospektiiviseen kokonaisuuteen tai seuraavana vuonna esillä olleeseen Rut Bryk – Taikalaatikko -näyttelyyn. Myös Saastamoisen säätiön Kosketus-kokoelmanäyttelyn vaihtuvissa ripustuksissa nähdyt teokset löytyvät hakupalvelusta.

Verkkopalvelussa voi etsiä yksittäisiä teoksia esimerkiksi taiteilijan nimellä tai tutkia aineistoa tekotavan mukaan. Mukana on muun muassa grafiikkaa, maalauksia, valokuvia, veistoksia sekä muotoilua. Aineisto on pääosin kuvitettua. Tietokantaan lisätään myöhemmin taide- ja designkeräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkosen EMMAan syksyllä 2020 tallettaman Collection Kakkosen teoksia sekä uusia kokoelmalisäyksiä.

Finna on Kansalliskirjaston ylläpitämä ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama valtakunnallinen hakupalvelu, jossa voi tutustua museoiden, kirjastojen, arkistojen ja muiden toimijoiden aineistoihin maksutta. Finna pyrkii saattamaan Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistot yhä useampien käyttöön ja palvelemaan opiskelijoita, tutkijoita sekä kaikkia verkkopalvelun sisällöistä kiinnostuneita. EMMAn ohjelmiston kattoteema vuonna 2021 on taiteen voima. EMMA haluaa tarjota digitaalisesti julkaistuilla aineistoilla mahdollisuuden sen kokemiseen myös museorakennuksen ulkopuolella.

© Paula Virta / EMMA