En handledning för att använda numeriska modeller vid miljökonsekvensbedömning av industrianläggningar utarbetas
Utöver Närings-, trafik- och miljöcentralen i Kajanaland genomförs projektet av Finlands miljöcentral och Geologiska forskningscentralen samt konsulter. I arbetet med handledningen deltar även olika intressegrupper genom workshoparbete. Handledningen blir klar i slutet av 2022.
Handledningen ger myndigheter information om hur simuleringsresultat och de osäkerheter dessa är förenade med bör tolkas i MKB-processer och tillståndsprövningar, som stöd i beslutsfattande.
Handledningen har som mål att förbättra kvaliteten på MKB-dokument och tillståndsansökningar samt stöda MKB-processer och tillståndsprövningar och göra dem smidiga genom att ge myndigheter, verksamhetsutövare och konsulter tillgång till bästa möjliga information för tolkningen.
Handledningen ger information om hur, när och i vilken omfattning man i industriella projekt bör simulera spridningen av utsläpp (buller, vatten, damm, luft, lukt) från verksamheten och de miljökonsekvenser detta ger upphov till. I handledningen behandlas simuleringsprocesser, behov av uppgifter för simuleringar, felkällor och bedömning av osäkerhet samt beskrivning av simuleringsresultat och osäkerhet i de dokument som utarbetas.
I handledningen beskrivs hur speciella egenskaper i olika industrigrenar bör beaktas vid simuleringen av olika utsläpp och konsekvenser, samt presenteras exempel på god praxis vid användning av simulering i miljökonsekvensbedömning.
Syftet med handledningen är att göra det enklare att bedöma om simuleringen grundar sig på tillräckliga bakgrunds- och utgångsdata, om de använda modellerna lämpar sig för objektet och dess karakteristika, om simuleringens resultat är tillförlitligt och hur olika felkällor och osäkerheter har beaktats i tolkningen av resultaten.
I bakgrunden finns ett ökande behov av allt noggrannare utredning av utsläpp och miljökonsekvenser under hela livscykeln för industriella projekt, vilket har ökat användningen av simuleringar, deras tyngd och samtidigt visat på betydelsen av osäkerhetsfaktorerna i beslutsfattandet.
Simulering har ofta en central roll speciellt när det gäller bedömningen av konsekvenser för luft och vattendrag i olika industribranscher.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Kajanaland
ledande miljöexpert Soile Nieminen
tfn 0295 023 818, soile.nieminen@ely-keskus.fi
miljöexpert Joni Kivipelto
tfn 0295 023 904, joni.kivipelto@ely-keskus.fi
Finlands miljöcentral
forskare Janne Juntunen
tfn 0295 251 240, janne.juntunen@syke.fi
Geologiska forskningscentralen
forskare Tatu Lahtinen
tfn 0295 032 148, tatu.lahtinen@gtk.fi
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Kylmyys hidastaa valkoposkihanhien kevätmuuttoa29.4.2025 13:59:55 EEST | Tiedote
Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet hiljaisia valkoposkihanhien kevätmuutossa. Sunnuntaina 13.4. havaitun muuttoaallon jälkeen seuraava muuttoaalto saapui Suomeen vasta sunnuntain ja maanantain välisenä aikana 27.–28.4. Muuttoaaltojen välissä oli kylmä ja vastatuulinen jakso.
Kevyelle liikenteelle uusi väylä Viitostielle Kontiomäen eteläpuolelle (Kainuu)23.4.2025 09:39:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 5 Paltamoon. Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Paltamon kunnan kanssa. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan erillinen jalankulku- ja pyörätie valtatien 5 varteen välille Kontiomäen huoltoasema - Leppiläntien liittymä. Tie suunnitellaan valtatien 5 länsipuolelle huoltoaseman ja valtatien 22 liittymän välillä ja itäpuolelle valtatien 22 liittymän ja Leppiläntien välillä. Hankkeen tavoitteena on turvata jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteys kylältä huoltoaseman palveluihin sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen. Suunnittelutyö aloitetaan huhtikuussa 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu helmikuussa 2026. Alkuvuodesta 2026 järjestetään Paltamossa avoin vuorovaikutustilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Vuorovaikutustilaisuudesta tiedotetaan erikseen. Tiesuunnitelman jälkeen hankkeelle laadi
Varsinais-Suomen ELY-keskus teki päätöksen Porin raatihuoneen suojelemisesta (Satakunta, Varsinais-Suomi)17.4.2025 08:58:22 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on suojellut Porin raatihuoneen piha-alueineen. Raatihuone on valtakunnallisesti arvokas kohde ja se sijaitsee myös muinaisjäännösalueella.
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut16.4.2025 14:18:44 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut keskimääräistä aikaisemmin. Ensimmäiset kaksi valkoposkihanhea havaittiin perjantaina 7.3. Turun Ruissalossa. Kuluvan jakson suurin muuttoaalto koettiin sunnuntaina 13.4., jolloin useassa havaintopisteessä laskettiin yli 3 000 muuttavaa valkoposkihanhea. Helsingin Kivikossa laskettiin suurin määrä, 3 630 muuttavaa hanhea.
Honkajoen alueella on aloitettu selvitystyö Karvianjoen tilan parantamiseksi (Satakunta, Etelä-Pohjanmaa)14.4.2025 12:34:33 EEST | Tiedote
Karvianjoen päävesistössä Honkajoen alueella selvitetään keinoja, joilla voidaan parantaa Karvianjoen ekologista tilaa. Esiselvitys toteutetaan osana JTF-rahoitteista NEVALA-hanketta, jonka yhtenä tavoitteena on edistää turvetuotannon kuormittamien vesistöjen kunnostamista. Esiselvityksen toteuttaa KVVY Tutkimus Oy, joka on kotimainen ympäristötutkimusten ja laboratoriopalveluiden ammattilainen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum