Endometrioosin teemaviikko järjestetään poikkeusoloista huolimatta - Tehdään yhdessä #näkymätönnäkyväksi

Endometrioosia eli kohdun limakalvon sirottumatautia sairastaa noin 10–15 % hedelmällisessä iässä olevista naisista. Suomessa tämä tarkoittaa siis noin 200 000 naista. Endometrioosissa kohdun limakalvon kaltaista kudosta kasvaa kohdun ulkopuolella esimerkiksi munasarjoissa, munanjohtimissa sekä kohdun, suolen ja virtsarakon pinnoilla. Endometrioosi koskettaa siis myös heitä, joilla on kohtu, mutta jotka eivät koe olevansa naisia.

Endometrioosin oireisiin kuuluvat lamauttavat kivut monesti alavatsan, lantion tai sukuelinten alueella. Yhdyntä voi olla kivun vuoksi mahdotonta. Kipu voi esiintyä myös hartioissa, nivusissa tai ilmarintana, sillä pesäkkeitä voi olla muuallakin kuin vatsaontelossa. Oirekuva ei ole mediaseksikäs, sillä siihen lukeutuvat myös esimerkiksi vatsan toistuva turvotus, häiriöt kuukautiskierrossa, virtsaamis- ja ulostamisoireet, pahoinvointi sekä krooninen väsymys.

Endometrioosi aiheuttaa kroonista kipua, heikentää sitä sairastavan elämänlaatua ja aiheuttaa lapsettomuutta. Endometrioosi ei ole kroonisena sairautena parannettavissa, mutta usein oireita voidaan tehokkaasti lievittää hormonihoidolla ja riittävällä kipulääkityksellä. Tarvittaessa pesäkkeitä voidaan poistaa leikkauksessa. Oikeanlaisen hoidon löytämiseen voi kuitenkin kulua pitkä aika, sillä jokaisen oirekuva on yksilöllinen. Yhtä endometrioosin oireita hillitsevää hoitomuotoa ei siis ole olemassa.

Endometrioosiviikko verkossa

Teemaviikon yhtenä tavoitteena on tehdä endometrioosi näkyväksi sosiaalisessa mediassa. Korento ry haastaa kaikki osallistumaan kuvahaasteeseen koko viikon ajan ja käyttämään hastageja #näkymätönnäkyväksi sekä #korentory. Asiantuntijaluento sekä vertaistukiryhmien tapaamiset toteutetaan etäyhteyden avulla. To 26.3. Piritta Hynninen (LT, Gynekologian erikoislääkäri) pitää asiantuntijaluennon aiheesta "Endometrioosin kivun hoito" klo 18-19.30 ja luento välitetään livelähetyksenä Korennon Fb-sivuilla. Teemaviikon aikana on myös esimerkiksi mahdollisuus chattailla vertaisten tai endometrioosihoitajan kanssa. Kaikki teemaviikon tapahtumat korento.fi/toimintaa/teemaviikot/endometrioosi/.

Korento ry tarjoaa median käyttöön teemaviikon aikana tarinoita, haastateltavia; kokemuspuhujia sekä asiantuntijoita

Susanna Nikkanen
järjestökoordinaattori
P. 050 503 0900
susanna.nikkanen@korento.fi

Tutustu myös Korento ry:n ilmaiseen mobiilisovellukseen: Moona Oirepäiväkirja, jolla pystyy seuraamaan kuukautiskiertoa sekä erityisesti kiertoon liittyviä oireita. Tämä mahdollistaa sen, että naiset voivat tulla tutuiksi oman kehonsa ja kiertonsa kanssa.

Potilasjärjestön kehittämä mobiilisovellus lisää ymmärrystä kuukautiskiertoon liittyvien oireiden moninaisuudesta17.4.2020 12:09:43 EESTTiedote