Endometrioosiviikko kertoo elämästä endometrioosin kanssa – Endometrioosia sairastaa jopa 200 000 naista Suomessa

Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry (ent. Endometrioosiyhdistys) järjestää valtakunnallisen Endometrioosiviikon 25-31.3.2019. Viikko on osa maailmanlaajuista kampanjaa ja se huipentuu lauantaina 30.3 maailmalla samaan aikaan järjestettäviin EndoMarch – tapahtumiin.

Endometrioosiviikon Elämää endometrioosin kanssa -valokuvanäyttely

Endometrioosia sairastaa Suomessa joka kymmenes nainen. Endometrioosi on krooninen sairaus, joka aiheuttaa moninaisia oireita sekä lamaannuttavia kipuja ja vaikuttaa naisten elämään kokonaisvaltaisesti. Endometrioosi on myös merkittävä lapsettomuuden syy.

Endometrioosin diagnoosiviive on vieläkin 6-9 vuotta ja sen aiheuttamat kustannukset yhteiskunnalle on n. 1,5 miljardia vuosittain, mikä on saman verran kuin astman tai diabeteksen kustannukset. Voidaan siis puhua kansantaloudellisesti merkittävästä sairaudesta. Hoitokustannusten lisäksi voimakkaat kivut ja moninaiset hankalat oireet johtavat koulu- ja työpoissaoloihin ja rajoittavat harrastuksia sekä normaalia sosiaalista elämää.

Endometrioosiviikon aikana järjestetään useita tapahtumia, joiden kautta voi saada tietoa, kuulla endometrioositarinoita, osallistua ja ymmärtää.

Helsingissä Kalleriassa (Kaarlenkatu 10) on esillä voimauttavan valokuvauksen keinoin toteutettu valokuvanäyttely, jossa endometrioosia sairastavat avaavat rehellisesti ja suoraan elämäänsä endometrioosin kanssa kuvien ja tekstiensä kautta. Näyttely on osa järjestömme 20-vuotisjuhlaa ja kiertää vuoden aikana useammalla paikkakunnalla. Avajaiset ma 25.3. klo 18.

Kirja Joka kymmenes nainen -elämä endometrioosin kanssa (Teos) on myös esillä Endometrioosiviikolla. Järjestämme Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä keskustelutilaisuudet kirjasta. Kirjailija Anne Ignatius sekä Korento ry:n toiminnanjohtaja Jutta Laino-Tabell keskustelevat tilaisuudessa endometrioosista ja sen yhteiskunnallisesta asemasta.

Perinteiset tapahtumat Endometrioosiviikolla ovat viikon maanantaina aloittava Pukeudu keltaiseen -päivä sekä lauantaina maailmanlaajuisesti toteutettava EndoMarch. Keltainen on maailmanlaajuisesti endometrioosin väri, joten se näkyy vahvasti viikon aikana.

Endometrioosiyhdistys ry tarjoaa median käyttöön teemaviikon aikana tarinoita, haastateltavia; kokemuspuhujia sekä asiantuntijoita.

Lisätietoja www.korento.fi

Tutustu myös Korento ry:n ilmaiseen mobiilisovellukseen: Moona Oirepäiväkirja, jolla pystyy seuraamaan kuukautiskiertoa sekä erityisesti kiertoon liittyviä oireita. Tämä mahdollistaa sen, että naiset voivat tulla tutuiksi oman kehonsa ja kiertonsa kanssa. Sovelluksen yhtenä tavoitteena on myös tavoittaa tietämättään endometrioosia sairastavia ja olla näin omalta osalta lyhentämässä liian pitkää diagnoosiviivettä.

P. 050 3724453
jutta.laino@endometrioosi.fi