Enemmän kohtuuhintaisia asuntoja: Sosialidemokraattien tavoitteita toteutui Helsingin uudessa asumisen ja maankäytön linjauksissa

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä on tyytyväinen asumisen ja siihen liittyvän maankäytön ohjelmaa koskevaan, puolueiden saavuttamaan sopuun. Kaupunginhallitus hyväksyi AM-ohjelman ylimääräisessä kokouksessaan torstaina 5.11.

Linjausten mukaan Helsingissä rakennetaan jatkossa vuositasolla 1 000 asuntoa enemmän. Vuodesta 2023 alkaen asutotuotantotavoite on vähintään 8 000 asuntoa vuodessa. Asuntotuotanto on tarkoitus toteuttaa kestävästi, luontoa ja viheralueita säilyttäen. Kohtuuhintaista asumista lisätään nostamalla pitkän korkotuen ARA-tuotannon osuutta aikaisemmasta 25%:sta 30%:iin.

“Myös pieni- ja keskituloisilla on oltava varaa asua Helsingissä. SDP:n pitkäaikaisena tavoitteena on ollut edistää kohtuuhintaista asumista ja estää asumisköyhyyttä. Valtion tukemaa asuntotuotantoa tarvitaan erityisesti Helsingissä, jossa asumisen kustannukset ovat nousseet hälyttävällä tavalla viime vuosina“, kommentoi kaupunginhallituksen jäsen Tomi Sevander.

Kaupunki panostaa AM-ohjelman myötä myös tasa-arvoiseen kaupunkikehitykseen ja eriarvoistumisen torjuntaan eri kaupunginosissa. Tasa-arvoinen kaupunkikehitys vaatii monipuolisia toimia niin asunto-, koulutus- kuin myös elinkeinopolitiikan saralla.

Nykymuotoisen Hitas-järjestelmän ongelmat on tiedostettu ja niihin puututaan. Valmistelun tavoitteena on nykymuotoisesta Hitas-järjestelmästä luopuminen ja sen korvaaminen uudella kohtuuhintaisen omistusasumisen järjestelmällä.

Lisätietoja:

Tomi Sevander
kaupunginhallituksen jäsen (sd.)

SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin puhe puoluevaltuuston kokouksessa 20.11.202120.11.2021 13:28:49 EET | Tiedote

Muutokset puhuttaessa mahdollisia. Hyvät toverit, Onpa upeaa nähdä teitä kaikkia! Olen todella iloinen, että voimme kokoontua ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen puoluevaltuuston kokoukseen näin kasvotusten. On myös hienoa kokoustaa täällä Oulussa juuri tänä vuonna, kun kaupunki valittiin myös vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Lämpimät onnittelut vielä kerran kilpailun voitosta! Haluan myös toivottaa kaikille oikein hyvää lapsen oikeuksien päivää. Hyvät ystävät, Suomalainen hyvinvointivaltio on menestystarina. Olemme osoittaneet, että kun ihmisille tarjotaan arjen peruspalveluita, myös taloudellinen hyvinvointi kasvaa. Olemme osoittaneet, että kun kaikki otetaan mukaan laadukkaaseen koulutukseen, olemme koko kansana viisaampia. Hyvinvointivaltio on jo välillä ehditty julistaa menneisyyteen kuuluvaksi. Se on kuulemma pitkällä aikavälillä kestämätön. Me sosialidemokraatit emme ole tätä mieltä. Me muistamme myös, kuinka joitakuita vuosia takaperin puhuttiin sosialidemokra

SDP:n Sirpa Paatero: Koronakriisistä selviäminen edellyttää hallittua siirtymää hyvinvointialueille ja toimivien rakenteiden lisäksi uudenlaisia, laadukkaita palveluja20.11.2021 13:23:57 EET | Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kuntaministeri Sirpa Paatero muistuttaa koronakriisin pitkäaikaisten yhteiskunnallisten vaikutusten minimoimisen tärkeydestä ja siitä, että myös aluevaaleissa ja hyvinvointialueiden käynnistyessä koronakriisin hoidon tulee olla keskiössä. Paatero puhui aiheesta tänään SDP:n puoluevaltuuston avauspuheenvuorossa Oulussa. Paatero muistuttaa, että koronakriisistä on tähän asti selvitty hyvin niin taloudellisilla kuin muillakin mittareilla. Hallitus on voimakkaasti tukenut suomalaisia yrityksiä, ja sitä kautta työpaikkoja, sekä korvannut kunnille täysimääräisesti koronasta aiheutuvat kulut, jotta ihmisten palvelut eivät ole vaarantuneet. Vaikka tätä on tehty valtion velkaantumisen kustannuksella, on ollut äärimmäisen tärkeää, että koronasta aiheutuva hyvinvointi- ja oppimisvelka pidetään mahdollisimman pienenä. - Hyvinvointiin ja osaamiseen panostaminen on sellaista talouspolitiikkaa, jota juuri nyt tarvitsemme. Osaamis- ja hyvinvointivelan korko nimitt

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paateron puhe puoluevaltuuston kokouksessa 20.11.20.11.2021 13:05:28 EET | Tiedote

Muutokset puhuttaessa mahdollisia. Hyvät toverit, arvoisa puoluevaltuusto. Ensinnäkin, haluan toivottaa hyvää Lapsen oikeuksien päivää kaikille lapsille ja nuorille. Tällainen päivä onkin mitä mainioin päivä sosialidemokraattisen puoluevaltuuston kokoontua omaltaan osaltaan rakentamaan parempaa tulevaisuutta lapsillemme ja tuleville sukupolville. Onpa upeaa, että ensimmäisen kerran puoluekokouksen valinnan jälkeen voimme kokoontua näin fyysisesti yhdessä puoluevaltuuston kokoukseen keskustelemaan, kuulemaan ja oppimaan – sekä tietysti linjaamaan parempaa tulevaisuutta. Korona-aika on osoittanut meille sen, miten asiat kyllä tarvittaessa tulevat hoidetuksi myös etäyhteyksin, mutta samalla muistuttanut siitä, miten tärkeää uusien ajatusten ja ideoiden syntymiselle tällaiset tilaisuudet ovat. On tärkeää – ei pelkästään nähdä ja kuulla - vaan myös aidosti olla läsnä, kohdata ja kokea. Kulunut lähes kaksi vuotta on ollut aikaa, jota emme voineet uskoa koskaan tulevan. Koronakriisi on haasta

SDP: Henkilöstön hyvinvointi on edellytys hyvinvointipalveluiden laadulle20.11.2021 11:30:00 EET | Tiedote

Embargo. Julkaisuvapaa 20.11. klo 11.30. Sote- ja pelastustoimen uudistus on hyvinvointivaltion suurin uudistus vuosikymmeniin. Sen onnistumisen ytimessä on palvelujen toimivuus. Suomalaisten tulee jatkossakin voida luottaa siihen, että hädän hetkellä ja kriisissä yhteiskunta tukee ja kantaa. - Meille keskeistä ovat palvelut. Se, että jokainen meistä voi luottaa pääsevänsä hoitoon, saavansa apua ja löytävänsä neuvot ja tuen niitä tarvitessaan. Haluamme turvata luottamuksen siihen, että palvelut ovat saatavilla aina tarvittaessa, korostaa SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin. Seitsemän päivän hoitotakuu on nopean hoitoon pääsyn ytimessä Nopean hoitoon pääsyn ytimessä on seitsemän päivän hoitotakuu, joka pitää sisällään myös mielenterveyspalvelut. Hoitovelan purkamiseksi ja hoitotakuun toteuttamiseksi hyvinvointialueilla on otettava käyttöön ilta- ja viikonloppuvastaanottoja ja lisättävä käyttäjän luokse liikkuvien palvelujen määrää. - SDP:lle palvelujen yhdenvertainen saatavuus