Enemmän kohtuuhintaisia asuntoja: Sosialidemokraattien tavoitteita toteutui Helsingin uudessa asumisen ja maankäytön linjauksissa

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä on tyytyväinen asumisen ja siihen liittyvän maankäytön ohjelmaa koskevaan, puolueiden saavuttamaan sopuun. Kaupunginhallitus hyväksyi AM-ohjelman ylimääräisessä kokouksessaan torstaina 5.11.

Linjausten mukaan Helsingissä rakennetaan jatkossa vuositasolla 1 000 asuntoa enemmän. Vuodesta 2023 alkaen asutotuotantotavoite on vähintään 8 000 asuntoa vuodessa. Asuntotuotanto on tarkoitus toteuttaa kestävästi, luontoa ja viheralueita säilyttäen. Kohtuuhintaista asumista lisätään nostamalla pitkän korkotuen ARA-tuotannon osuutta aikaisemmasta 25%:sta 30%:iin.

“Myös pieni- ja keskituloisilla on oltava varaa asua Helsingissä. SDP:n pitkäaikaisena tavoitteena on ollut edistää kohtuuhintaista asumista ja estää asumisköyhyyttä. Valtion tukemaa asuntotuotantoa tarvitaan erityisesti Helsingissä, jossa asumisen kustannukset ovat nousseet hälyttävällä tavalla viime vuosina“, kommentoi kaupunginhallituksen jäsen Tomi Sevander.

Kaupunki panostaa AM-ohjelman myötä myös tasa-arvoiseen kaupunkikehitykseen ja eriarvoistumisen torjuntaan eri kaupunginosissa. Tasa-arvoinen kaupunkikehitys vaatii monipuolisia toimia niin asunto-, koulutus- kuin myös elinkeinopolitiikan saralla.

Nykymuotoisen Hitas-järjestelmän ongelmat on tiedostettu ja niihin puututaan. Valmistelun tavoitteena on nykymuotoisesta Hitas-järjestelmästä luopuminen ja sen korvaaminen uudella kohtuuhintaisen omistusasumisen järjestelmällä.

Lisätietoja:

Tomi Sevander
kaupunginhallituksen jäsen (sd.)

SDP:n Heinäluoma: Asumisen ja maankäytön ohjelma vahvistaa kohtuuhintaista asuntotuotantoa11.11.2020 19:03:09 EETTiedote

“Asumisen hinnat Helsingissä ovat viime vuosina jatkaneet nousuaan. Politiikan tehtävänä on mahdollistaa, että jokaisella on varaa asua Helsingissä, on sitten töissä ravintolassa, siivoojana tai kaupan myyjänä. SDP:n keskeinen tavoite kohtuuhintaisen asuntotuotannon varmistamisesta nytkähti eteenpäin”, iloitsee Helsingin demareiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

SDP:n valtuustoryhmä: Budjettiesitys turvaa palvelut, tulevaisuusinvestoinnit sekä kaupungin vakaan talouden11.11.2020 18:11:35 EETTiedote

Helsingin talousarvioneuvotteluissa on löydetty sopu valtuuston enemmistön kesken. Talousarviota on valmisteltu poikkeuksellisen vaativassa ja epävarmassa tilanteessa. Helsingin talous on kuitenkin kestävällä ja vakaalla pohjalla, ja siksi Helsinki pystyy kasvattamaan budjettiaan jopa talouskriisin keskellä. SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma on tyytyväinen budjettisopuun.