Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Enemmistö asiakkaista tyytyväisiä vanhuspalveluihin – Muoniossa tyytyväisimmät tehostetun palveluasumisen asiakkaat, Ylivieskassa kotihoidon

Jaa
Muonion kunnan hoivakoti Marjapaikka ja Osuuskunta Kototuotteen kotihoito Ylivieskassa ovat saaneet maan parhaat arviot ensimmäisessä kansallisessa vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyystutkimuksessa.

”Pieni työyhteisö ja hoitajien pieni vaihtuvuus takaavat sen, että asiakkaita hoitavat tutut ihmiset. Tämä takaa myös hyvän tiedonkulun asiakkaita koskevissa asioissa. Ammattitaitoiset ja tutut hoitajat näkevät asukkaiden yksilölliset ja erilaiset tarpeet. Hoitajat antavat aikaansa asukkaille, edes hetken istuu vieressä ja pitää kädestä kiinni. Hoitajien hyvä työssä viihtyminen ja hyvinvointi välittyy myös suoraan asiakkaille,” toteavat Osuuskunta Kototuotteen palveluesimies Sanni Yliuntinen ja Muonion kunnan ikääntyneiden palveluiden vs. tehostetun palveluasumisen vastaava esihenkilö Kristiina Vettenniemi.

Kyselyssä tuli ilmi useita hyviä asiakasarvioita saaneita yksikköjä. Suurin osa vastanneista on tyytyväisiä saamaansa palveluun ja olisi valmis suosittelemaan sitä muille. Asiakkaat pitävät hoitajia ystävällisinä, luottavat heihin ja kokevat olonsa turvalliseksi. Valtaosin asiakkaat saavat apua nopeasti, kun sitä tarvitsevat.

Hyvinvointialueiden parhaiten menestyneet yksiköt ja maan 10 parasta asiakaspalautetta saanutta yksikköä on listattu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivuilla.

THL toteutti Kerro palvelustasi -kyselyn kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa keväällä 2022. Kysely lähetettiin kaikkiin Manner-Suomen yli 2 800 vanhuspalveluyksikköön, joissa oli säännöllisiä tai pitkäaikaisia iäkkäitä asiakkaita. Kyselyyn vastasi 42 000 asiakasta. 

Kevään kysely oli pilottitutkimus. Vuodesta 2024 alkaen THL toteuttaa asiakastyytyväisyyskyselyn kahden vuoden välein ja jatkossa tulokset julkaistaan toimintayksikkökohtaisesti THL:n verkkosivuilla.

Vanhusten yleisin ongelma on yksinäisyys 

Parannettavaakin kyselyn perusteella löytyy. Tyytymättömyyttä vanhuspalveluissa aiheuttaa hoitajien ajan riittämättömyys. Useampi kuin joka kymmenes asiakas piti hoitajilta saatua aikaa riittämättömänä. 

Asiakkaiden yleisin ongelma on kuitenkin yksinäisyys. Viidesosa vastanneista kärsii yksinäisyydestä usein tai koko ajan. Osa asiakkaista kertoi kokevansa yksinäisyyttä ajoittain, kun taas jotkut kokivat pohjatonta yksinäisyyttä.

”Moni asiakas ymmärtää hoitajien kiireen, ja avovastausten perusteella iäkkäät ovat valmiita odottamaan palvelua, jos toinen asiakas on kiireellisemmän avun tarpeessa. Monet kuitenkin odottavat hoitajien tapaamista, läsnäoloa ja keskustelua heidän kanssaan. Vanhuspalveluissa kannattaisi lisätä vapaaehtoistyön ja järjestöjen toimintaa yksinäisyyden lievittämiseksi,” THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa sanoo.

”Henkilöstömitoitus on nousemassa ympärivuorokautisessa hoidossa 0,7 hoitajaan asiakasta kohden, mutta myös kotihoidossa henkilöstöä on lisättävä ja asiakasaikaa nostettava nykyisestä,” hän jatkaa.

Kyselyn perusteella vanhuspalvelujen asiakkaan arki näyttäytyy virikkeettömänä ja useat iäkkäät kaipaavat enemmän mahdollisuuksia ulkoiluun. Koronapandemia vähensi virkistystoimintaa tai lopetti sen kokonaan, eikä tilanne ole toistaiseksi korjaantunut ennalleen. Asiakkaat kokevat, että virkistystoimintaa pitäisi olla enemmän ja sen pitäisi olla yksilöllisempää. 

”Vanhusten ryhmäpalveluihin ja sosiaalisen kanssakäymisen tukemiseen pitää panostaa lisää. Yksi ratkaisu on yhteisöllisen asumisen lisääminen,” tutkijat sanovat.

Tuhannet asiakkaat jäävät ilman kotihoidon palveluja, koska rahat eivät riitä

Asiakastyytyväisyyskyselystä käy ilmi, että kotihoidossa on tuhansia asiakkaita, jotka jäävät ilman palveluja, koska heillä ei ole varaa niiden hankkimiseen. Noin 4 000 asiakasta on tässä tilanteessa usein, 26 000 joskus.

”Kunnilla ja jatkossa hyvinvointialueilla on velvollisuus tehdä maksuvapautuksia, jos asiakkaan rahat eivät riitä tarvittavien palvelujen hankkimiseen. Vastauksista tuli esiin, että maksuvapautuksia käytetään liian vähän. Kotihoidon asiakkaiden maksuvapautusten käytöstä olisi tärkeää tehdä selvitys koko maassa ja seurata systemaattisesti maksuvapautusten toteutumista,” Kehusmaa toteaa.

Myös ateriapalvelussa on kyselyn mukaan parannettavaa. Kriittisimmissä avopalautteissa ruoan arvosteltiin olevan yksipuolista, mautonta ja samankaltaista viikosta toiseen. Asiakkailla on myös kokemuksia, että ruoan laatu ei vastaa veloitettua hintaa.

Jokaiselle kyselyyn osallistuneelle toimintayksikölle ja palveluntuottajalle on lähetetty yhteenveto heidän asiakkaidensa antamista vastauksista. 

”Tavoitteena on, että palveluntuottajat käyttävät tuloksia palvelujensa kehittämisessä. Toivomme asiakaspalautteen kannustavan yksiköitä parantamaan palveluaan ja vertaamaan omia tuloksiaan vaikkapa maan keskiarvoon. Myös palvelujen hankinnassa tulisi nykyistä useammin edellyttää säännöllistä asiakastyytyväisyyden seurantaa ja raportointia,” tutkijat sanovat.

Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta liittyy vanhuspalvelulain uudistukseen. 

Lisätietoa

Tutkimuksesta tiiviisti: Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset – Kerro palvelustasi kysely 2022

Parhaimmat asiakasarviot saaneet vanhuspalvelujen yksiköt vuonna 2022 (Kerro palvelustasi -kyselyn verkkosivustolla)

Diaesitys tuloksista: Vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyys vuonna 2022

Diavisning om resultaten: Klientnöjdheten inom äldreomsorgen 2022

Yhteystiedot

Sari Kehusmaa
johtava asiantuntija
THL
puh. 029 524 7914
etunimi.sukunimi@thl.fi

Kristiina Vettenniemi
Palvelukeskus Marjapaikka, Muonion kunta
vt. tehostetun palveluasumisen vastaava
puh. 040 489 5184

Sanni Yliuntinen 
Osuuskunta Kototuote
kotihoivan palveluesimies 
puh. 044 980 6573
kotihoiva(at)kototuote.fi

Tietoja julkaisijasta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Mannerheimintie 166
00270 Helsinki

029 524 6000https://thl.fi

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Tuotamme tietoa, työkaluja ja ratkaisuja terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Teemme kansainvälisesti ja kansallisesti arvokasta tutkimusta ja sovellamme sitä suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Kouluterveyskysely 2025: Lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisten tukea terveellisiin elintapoihin – yhä useampi voi puhua asioistaan vanhempiensa kanssa17.9.2025 00:00:00 EEST | Tiedote

Kouluterveyskyselyn 2025 tuoreiden tulosten mukaan suurin osa lapsista ja nuorista voi keskustella asioistaan vanhempiensa kanssa usein tai melko usein. Terveyttä edistäviin elintapoihin tarvitaan aikuisten tukea, sillä vain pieni osa lapsista ja nuorista sekä syö aamupalan että liikkuu ja nukkuu riittävästi. Alkoholinkäyttö ja tupakointi ovat entisestään vähentyneet, mutta nikotiinipussien käyttö on lisääntynyt merkittävästi.

THL viikolla 38/202511.9.2025 15:02:21 EEST | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 11.9. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Tiedotteet ke 17.9. Kouluterveyskyselyn 2025 uudet tulokset. Tietoa muun muassa elintavoista, päihteiden käytöstä, kiusaamisesta, koulunkäynnistä ja hyvinvoinnista. 17.9. tulospalvelussa saatavilla koko maan sekä hyvinvointialueiden ja kuntien tulokset. Lisätietoja ja embargomateriaalit: johanna.leinonen(at)thl.fi, puh. 029 524 7678 Lisätietoa: Katso myös ajankohtaisia uutisiamme thl.fi Seuraa THL:ää myös sosiaalisessa mediassa THL:n tuoreimmat julkaisut löytyvät Jul

THL viikolla 37/20255.9.2025 15:46:04 EEST | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka viikko. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat perjantain 5.9. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Verkkouutiset ti 9.9. THL kutsuu 16 000 Suomessa asuvaa vastaamaan Terve Suomi -kyselyyn. Tutkimus tuottaa kattavaa tietoa esimerkiksi elintavoista, toimintakyvystä ja lihavuudesta. Tänä vuonna kysely on osa eurooppalaista tiedonkeruuta, jolla kerätään vertailukelpoista tilastotietoa Euroopan unionin jäsenmaiden väestöstä. Esimerkiksi lihavuus on kasvava kansanterveydellinen ongelma koko Euroopassa. Lisätiedot: piritta.rautavuori(at)thl.fi, puh. 029 524 7120 ke 10.9.

THL viikolla 36/202527.8.2025 15:37:32 EEST | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy viikoittain. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat keskiviikon 27.8. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Verkkouutiset pe 29.8. THL julkaisee ehdotuksensa sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitusmallin päivittämiseksi. Rahoitusmalli koskee sitä, miten noin 26 miljardia euroa verorahaa jaetaan vuosittain hyvinvointialueiden kesken. Lain mukaan sote-rahoitusmallia on päivitettävä vähintään neljän vuoden välein. Lisätiedot ja ennakkomateriaalipyynnöt: piritta.rautavuori@thl.fi Blogit to 4.9. Yhteiskunnalliset yritykset hyvinvoinnin vakauttajina. Kirjoittajat: projektipääll

THL viikolla 35/202521.8.2025 15:20:29 EEST | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 21.8. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia. Tarkemmat tiedot THL:n tapahtumista ja webinaareista tapahtumakalenterissa. https://www.thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri THL:n viestintä palvelee mediaa arkisin klo 9–16, puh. 029 524 6161, sähköposti: info(at)thl.fi Blogit ma 25.8. Joko teidän sotessa joogataan viitearkkitehtuurin hengessä? Kirjoittaja: Marika Pentikäinen, kehittämispäällikkö THL to 28.8. Laadukas hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen vaatii selkeitä rakenteita ja yhteistyötä. Kirjoittajat: Tuija Ylitörmänen, Erityisasiantuntija Ehkäisevän työn vaikuttavuus THL, Tanja Tasala, Kehittämispäällikkö Ehkäisevän työn vaikuttavuus THL, Tapani Kauppinen Kehittämispäällikkö Ehkäisevän työn vaikuttavuus TH

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye