Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

ENEMMISTÖ EKONOMISTEISTA SITOISI TYÖTTÖMYYSPÄIVÄRAHAN AKTIIVISUUTEEN

Ekonomistien enemmistö katsoo, että uhka työttömyyspäivärahan pienenemisestä kannustaa työtöntä hakeutumaan lyhytaikaisiin töihin tai koulutukseen, selviää Ekonomistikoneen tänään julkaistuista uusista kyselytuloksista. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kolmeen uuteen kysymykseen: työllisyyspolitiikan lisäksi ekonomisteilta kysyttiin perus- ja toisen asteen koulutuksen järjestämisen ja tuotannon avaamisesta voittoa tavoitteleville yrityksille sekä oppivelvollisuusiän nostamisesta. Kolme neljästä ekonomisteista nostaisi oppivelvollisuusiän 18 vuoteen. Noin joka kuudes ekonomisti ei. Joka kymmenes ekonomisti oli epävarma.

Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla 50 suomalaisekonomistia, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottaa kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Mikä EKONOMISTIKONE on?

Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Paneeliin on kutsuttu kaikki virassa olevat suomalaiset kansantaloustieteen ja taloustieteen professorit, apulaisprofessorit sekä taloustieteen tutkijat, jotka ovat RePec-julkaisutietokannan kärjessä (25 %). Lisäksi mukaan on kutsuttu neljän taloudellisen tutkimuslaitoksen (PT, PTT, VATT, Etla) sekä Suomen Pankin rahapolitiikka- ja tutkimusosaston johtajat ja tutkimusjohtajat ja vastaavassa asemassa olevat. Paneelin ja sivuston esikuvana on ollut yhdysvaltalainen IGM Economic Experts Panel.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi EerolaMarkus Jäntti ja Roope Uusitalo.

Ekonomistikone.fi:n käyttäjät voivat verrata omia vastauksiaan ekonomistien vastauksiin Kansalaisen Ekonomistikoneessa. Vastaamaan pääsee ekonomistikone.fi-etusivulta.

Ekonomistikone osoitteessa

www.ekonomistikone.fi

Twitterissä: @ekonomistikone

Facebookissa: @ekonomistikone

professori, tutkimusjohtaja Mika Maliranta, Jyväskylän yliopisto, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla: mika.maliranta@etla.fi tai 050 369 80 54
viestintäpäällikkö Heini Larros, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:
heini.larros@eva.fi tai 040 526 97 28
viestintäpäällikkö Tytti Sulander, Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla: tytti.sulander@etla.fi tai 040 505 12 41

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön.

Ekonomistikoneeseen tulee säännöllisesti lisää uusia, ajankohtaisia talouden kysymyksiä. Kysymykset esitetään Suomalaiselle ekonomistipaneelille, joka on riippumaton akateeminen asiantuntijapaneeli. Aloitteen ekonomistipaneelin perustamiseksi on tehnyt joukko eturivin suomalaisia taloustieteilijöitä. Paneelin hallinnoinnista vastaavat Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ja Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA. Paneelin tarkoitusperät ovat yleishyödyllisiä, tärkeimpänä niistä taloustieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistäminen.

Ekonomistikone osoitteessa: www.ekonomistikone.fi

Twitterissä: @ekonomistikone

Facebookissa: @ekonomistikone

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

NOIN 60 % SUOMALAISISTA HALUAA PRESIDENTILLE VALTAA VAIKUTTAA LAINSÄÄDÄNTÖÖN, HAJOTTAA EDUSKUNTA JA VALITA HALLITUKSEN MUODOSTAJA24.1.2018 05:30Tiedote

Suomalaiset toivovat lisää valtaa tasavallan presidentille, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. ”60 prosenttia antaisi presidentille melko paljon valtaa esimerkiksi eduskunnan lainsäädäntötyöhön. Tuloksen vahvuutta voi pitää yllättävänä, koska ylimpien valtioelimien välistä vallanjakoa Suomessa on parlamentarisoitu ja presidentin valtaoikeuksia karsittu määrätietoisesti jo noin 30 vuoden ajan”, toteaa Elinkeinoelämän valtuuskunnan tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Tutkimuksessa kysyttiin, kuinka paljon valtaa presidentillä pitäisi olla yhteensä 17 eri asian tai asiakokonaisuuden osalta.

TYÖOIKEUDEN PROFESSORI: SUOMEN SIIRRYTTÄVÄ POLIITTISISSA LAKOISSA EUROOPPALAISEEN KÄYTÄNTÖÖN19.1.2018 05:30Tiedote

Suomessa poliittisiin lakkoihin suhtaudutaan poikkeuksellisen sallivasti, käy ilmi Turun yliopiston työoikeuden professorin Seppo Koskisen kirjoittamasta EVA Analyysista Protestin rajat. Poliittinen lakko voi horjuttaa työrauhaa kyseenalaistamalla koko työehtosopimuksen. Lisäksi poliittisten lakkojen vaikutukset kohdistuvat suoraan työnantajiin, jotka eivät voi vastata niiden vaatimuksiin. Muualla Euroopassa poliittiset lakot on yleensä kielletty, sillä poliittisen protestoinnin katsotaan kuuluvan vapaa-ajalle. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa korkeintaan muutaman tunnin spontaanit protestilakot on katsottu sallituksi.