ENEMMISTÖ SUOMALAISISTA TORJUU VERONKOROTUKSET

Suomalaiset eivät ole valmiita korottamaan veroja, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. EVA kysyi suomalaisilta yhdeksän eri verolajin kohdalla, pitäisikö niitä korottaa, alentaa vai pitää ennallaan. Yhdenkään verolajin kohdalla enemmistö ei ollut valmis veronkorotuksiin. Perintö- ja lahjaveroa sekä ruoan arvonlisäveroa enemmistö suomalaisista alentaisi. 77 prosenttia suomalaisista torjuu kokonaisveroasteen korottamisen.

Muuttaisiko nykyistä verojärjestelmäämme jollakin tavoin eri veromuotojen osalta (%). Lähde: EVAn Arvo- ja asennetutkimus.

EVA kysyi myös suomalaisilta, maksaisivatko he mielellään henkilökohtaisesti lisää veroa. 23 prosenttia olisi tähän valmis, 56 prosenttia torjuu veronkorotukset. Suomalaisista 64 prosenttia ajattelee, että verotuksen kiristämisen sijaan julkisen talouden toimintaa pitäisi tehostaa. Vain 16 prosenttia on asiasta eri mieltä.

Kysely on osa EVAn Arvo- ja asennetutkimusta. Tulokset perustuvat 2 059 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 31.1.–6.2.2019. Vastaajat edustavat koko maan 18–70-vuotiasta väestöä. Aineisto on kerätty Taloustutkimuksen internet-paneelilla ja painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin on tehnyt Yhdyskuntatutkimus Oy, joka on laatinut myös tulosgrafiikan. Tulokset ja niiden tarkemmat väestöryhmittäiset erittelyt löytyvät EVAn kotisivuilta. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984. Tuloksiin voi tutustua osoitteessa www.eva.fi/arvopankki.

Ilkka Haavisto: Huolettomien hallitus -EVA Analyysi 15.5. kello 6.00 osoitteessa www.eva.fi

EVAn johtaja Emilia Kullas.

KAIKKIEN PUOLUEIDEN HALLITUS SITOUTTAISI NATIONALISTIT VASTUUSEEN17.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kansallismielisten puolueiden nousu suurten puolueiden joukkoon on tehnyt vaikeaksi tasapainoisten hallitusten muodostamisen eri Euroopan maissa, mukaan lukien Suomessa. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen esittää kaikkien puolueiden muodostamaa kunnallishallitusta ratkaisuksi ongelmaan EVA Arviossa Kiusallinen kumppani - Vaihtoehto nationalistipuolueiden sitouttamiseksi vastuuseen on kunnallishallitus.

SUOMALAISET LUOTTAVAT POLIISIIN – POLIITIKOT JA TIEDOTUSVÄLINEET MENETTÄNEET ENITEN ASEMIAAN4.4.2019 06:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset luottavat eniten poliisiin, presidenttiin ja puolustusvoimiin. 86 prosenttia luottaa poliisiin, 82 prosenttia puolustusvoimiin ja 81 prosenttia nykyiseen presidenttiin. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA selvitti Arvo- ja asennetutkimuksessaan, kuinka suurta luottamusta suomalaiset tuntevat 28 erilaista yhteiskunnassamme vaikuttavaa tahoa kohtaan. EVA teki vastaavan kyselyn vuonna 2009.